دوشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۷
کد خبر: 265952

موتورسیکلت‌ها به عنوان یکی از پرتردد ترین وسیله‌های نقلیه درون شهری، نقش مهمی در آلودگی هوای شهرها دارند ونظارت بر نحوه تردد و کیفی سازی استانداردهای زیست محیطی عاملی مهم در کاهش میزان آلایندگی کلانشهرها است.

گام بلند پست در كاهش آلودگی هوا

سلامت نیوز: موتورسیکلت‌ها به عنوان یکی از پرتردد ترین وسیله‌های نقلیه درون شهری، نقش مهمی در آلودگی هوای شهرها دارند ونظارت بر نحوه تردد و کیفی سازی استانداردهای زیست محیطی عاملی مهم در کاهش میزان آلایندگی کلانشهرها است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ،با توجه به قیمت مناسب و تسهیل در تردد در مسیرهای شلوغ و پر ازدحام به عنوان یکی از با صرفه ترین وسیله‌های حمل و نقل درون شهری مورد استفاده قرار می‌گیرد. تنها راه جلوگیری از آلودگی موتور سیکلت ها، جایگزینی موتورسیکلت‌های برقی است که اگر چه قیمت این نوع موتور سیکلت‌ها به مراتب بالاتر از موتورهای کاربراتوری است اما می‌توان با ارایه تسهیلات به متقاضیان به این امر مبادرت ورزید.

هیچ قانونی مبنی بر منع تردد برای موتورسیکلت‌ها وجود ندارد و این مهم در صورتی عملیاتی می‌شود که موتورهای برقی جایگزین و بازنگری در سیاست‌گذاری‌های توسعه ناوگان حمل و نقل درون شهری در حوزه موتورسیکلت در دستور کار قرار گیرد.

موتورسیکلت تا ۸برابر خودرو یورو ۲ آلودگی و ۱۵برابر خودرو معمولی پیمایش دارد، اما نکته‌ای که این مساله را بدتر می‌کند، این است که متوسط پیمایش یک موتور سیکلت ۱۰ برابر بیشتر از یک خودرو معمولی با متوسط پیمایش ۱۰ تا ۱۵ کیلومتر است. موتور سیکلت‌ها به غیر از میزان بالای آلایندگی هوا، باعث افزایش آلودگی صوتی نیز می‌شوند.

موتورسیکلت‌ها به دلیل ساختار فناوری قدیمی، مصرف بالای سوخت و احتراق نامناسب، نقش قابل توجهی در آلودگی هوا دارند، میزان آلودگی هر موتورسیکلت چهار برابر بیشتر از اتومبیل است، در ایران هشت کلانشهر به عنوان شهرهای آلوده معرفی شده‌ که مهمترین آن‌ها تهران و اصفهان است، در سال‌های اخیر مطالعات زیادی بر روی منابع آلاینده، درصد تولید انواع آلاینده‌ها، روش‌های کنترل آلودگی هوا و شیوه‌های مدیریتی زیست محیطی و ... انجام شده که این تحقیقات توسط سازمان‌های خارجی یا داخلی به انجام رسیده است.

مطالعات انجام شده نشان می‌دهد حدود ۷۰ درصد آلودگی هوا ناشی از تردد وسایل نقلیه است که سهم عمده آن مربوط به خودروهای سواری، وسایل نقلیه سنگین (دیزلی) و موتورسیکلت‌ها است.

مدیرعامل شرکت ملی پست از آغاز نوسازی ناوگان موتورسیکلت موزعین از فروردین ماه آینده خبر داد. حسین نعمتی استفاده از توان داخلی صنایع با حمایت منابع قرض الحسنه بانکی و رعایت استانداردهای زیست محیطی را از مزیت های اصلی نوسازی ناوگان حمل ونقل شرکت ملی پست دانست.

وی با تاکید بر این که پست همواره به عنوان یک شبکه وسیع ارتباطی، تلاش نموده تا در ایجاد محیط زیست پاک بیشترین همکاری را با نهادهای ذیربط داشته باشد افزود: پست در دنیا با انجام امور نیابتی دستگاه‌ها و با استفاده از ناوگان حمل و نقل وسیع خود، بیشترین تاثیر را در کاهش آلاینده های زیست محیطی داشته است.

بر همین اساس توجه به وسائط نقلیه و نوسازی آنها، چند سال یکبار در دستور کار این شبکه قرار دارد. نعمتی افزود: به همین دلیل نوسازی ناوگان موتورسیکلت موزعین به عنوان اصلی ترین عاملان توزیع مرسولات پستی، موضوع تفاهم نامه سه جانبه بین شرکت ملی پست، بانک قرض الحسنه مهر ایران و شرکت تولیدی نیرو محرکه شد.

مدیرعامل در خصوص مزیت های دریافت این موتورسیکلت‌ها گفت: به منظور کاهش فشار اقتصادی به موزعین شبکه پستی، مقرر شد بانک قرض الحسنه مهر ایران، به مبلغ قیمت تمام شده موتورسیکلت با کارمزد 4 درصد و اقساط 24 ماهه وام پرداخت نماید.

نعمتی درباره قیمت موتورسیکلت‌ها گفت: با همکاری شرکت تولیدی نیرو محرکه، قیمت موتورسیکلت های واگذاری، به همان قیمت ابتدای سال 97 محاسبه شده و به موزعین تحویل داده خواهد شد. معاون وزیر اظهار داشت:  موتورسیکلت های مورد نظر از نوع انژکتوری، با حجم موتور 150 سی سی و بر اساس استاندارد یورو 4 خواهد بود. همچنین این موتور سیکلت‌ها منقش به آرم پست خواهند شد.

وی افزود: براساس تصمیمات متخذه، موزعینی که در سامانه رهیاب به عنوان موزع موتورسوار ثبت شده اند، شامل این طرح خواهند شد. نعمتی در خصوص زمان و شرایط توزیع موتورسیکلت نیز گفت: طبق مفاد این تفاهم نامه، واگذاری موتورسیکلت‌ها از نیمه دوم فروردین آغاز و تا پایان خرداد ماه ادامه خواهد یافت.

مدیرعامل در خصوص نحوه توزیع موتورسیکلت‌ها نیز گفت: این طرح ابتدا در کلان شهرها آغاز و به تدریج تا پایان خرداد ماه در سراسر کشور توزیع خواهد شد.

نعمتی متذکر شد: با توجه به دستورالعمل بانک ها، وام بانکی به کسانی که دارای قسط های عقب مانده باشند، پرداخت نخواهد شد و بهتر است موزعین با در نظر داشتن شرایط خوبی که در این تفاهم نامه دیده شده، از این فرصت نهایت استفاده را بنمایند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha