«احساس چاقی می‌کنید و به فکر لاغر کردن افتاده‌اید؟ نمی‌دانید از کجا باید شروع کنید؟ به صفحه اینستاگرامی ما سری بزنید و با راهکارهای درجه یک ما در مدت بیست روز، 15 کیلو کاهش وزن را تجربه کنید...!» تنها ۱۴ روز تا پایان سال مانده است.

دردسرهای خوش تیپی دوهفته ای

سلامت نیوز:«احساس چاقی می‌کنید و به فکر لاغر کردن افتاده‌اید؟ نمی‌دانید از کجا باید شروع کنید؟ به صفحه اینستاگرامی ما سری بزنید و با راهکارهای درجه یک ما در مدت بیست روز، 15 کیلو کاهش وزن را تجربه کنید...!» تنها ۱۴ روز تا پایان سال مانده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ،این روزها شبکه های اجتماعی پر شده از آگهی هایی که ادعا می کنند در همین مدت باقی مانده تا عید می توانند بخشی از وزن شما را کم کنند، اما در مقابل شما هم باید دست و دلباز باشید و برای کم کردن چند کیلوگرم وزن ناقابل، کلی پول خرج کنید، غافل ازآن که این آخر راه نیست و این قصه سر دراز دارد! امروز بدون هیچ حرف اضافه ای به سراغ دکتر احمدرضا درستی، متخصص تغذیه می رویم تا عوارض این رژیم های فشرده را بررسی کنیم.
 
 عوارض رژیم های غذایی فشرده
وی درباره عوارض رژیم های غذایی فشرده می گوید: «هر فرد در حالت طبیعی روزانه به ۲ هزار کیلو کالری انرژی نیاز دارد پس با یک حساب و کتاب سر انگشتی مشخص می شود اگر فردی با 70 کیلوگرم وزن طبیعی به جز آب چیز دیگری نخورد، حداکثر می تواند هر 10 روز، 3 کیلوگرم از وزن خود را کاهش دهد. پس هر رژیمی که بتواند بیش از این مقدار، از وزن فرد کم کند به احتمال زیاد از ترکیبات شیمیایی یا داروهای گیاهی کمک می گیرد.

این داروها سوخت و ساز بدن را افزایش می دهند و بی ضرر هم نیستند. هنگامی که بدن با کمبود مواد غذایی و انرژی رو به رو می شود، کبد به عنوان یک انبار ذخیره عمل می کند و آن موادی را که قبلا ذخیره کرده است، آزاد می کند تا بدن برای سوخت و ساز از آن استفاده کند و اتفاقا نکته مهمش همین جاست؛ اگر این رژیم های فشرده برای مدت بیشتری طول بکشد، کبد تحت فشار قرار می گیرد و این موضوع ممکن است به نارسایی و بعد هم پیوند کبد منجر شود.

این آخر ماجرا نیست و رژیم های فوری و سخت، بسته به شرایط جسمی می تواند پانکراس، کلیه ها، لوزالمعده و... را هم به خطر بیندازد. از این ها هم که بگذریم ریزش مو، ضعف جسمی و عصبی، دیابت و کلی بیماری دیگر هم با همین رژیم های فشرده به وجود می آید. بنابراین نخوردن غذای مناسب این قدرعارضه دارد که ممکن است تا سال های سال و حتی تا آخرعمر گریبان فرد را بگیرد.»


ناامید نباشید
این متخصص تغذیه به این موضوع هم اشاره می کند که برای لاغر شدن ناامید نباشید. او می گوید: «با توضیحات داده شده، ناامید نباشید چون هنوز زمان مانده است و می توانید تا عید مقداری از وزن خود را کم کنید. اگر حالا رژیم غذایی تان را شروع کنید بدن در ابتدا شروع به خارج کردن آب اضافه بافت ها می کند و مطمئنا در همین ابتدا، تغییر سایزتان چشمگیر خواهد بود.

بنابراین اگر وزنی هم کم نکنید، می توانید برای تناسب اندام تان یک قدم مثبت بردارید. ضمن این که اگر با همین فرمان جلو بروید، با تغییر وزن و سایز ابتدایی تشویق می شوید تا در دید و بازدیدهای نوروزی هم جلوی خودتان را بگیرید و هرچیزی را نخورید.»


زیر و بم یک رژیم اصولی
از او درباره ویژگی های یک رژیم درست و اصولی می پرسم که می گوید: «نکته اول همان موضوعی است که قبلا هم به آن اشاره کردم که کاهش وزن مقدار استانداردی دارد. چیزی در حدود 3-4 کیلوگرم در هر ماه و فرد نباید بیشتر از این مقدار لاغر شود. نکته دوم نحوه رژیم گرفتن است که فرد بایدبداند بدنش به همه مواد غذایی نیاز دارد.

پس نمی تواند یک گروه از خوراکی ها را کنار بگذارد به این دلیل که یک ماده غذایی چاق کننده است. نکته سوم هم پویا بودن رژیم غذایی است. به این معنی که هر کسی برنامه غذایی خاص خود را دارد. پس نمی توان یک رژیم را برای همه تجویز کرد. »
 
 
با هر میزان تغییروزن و سایز باید برنامه غذایی هم تغییر کند تا منجر به آسیب نشود بنابراین پیدا کردن یک برنامه غذایی درست و مدیریت شده، به یک پزشک دقیق و معاینه اولیه نیاز دارد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha