رئیس اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت از تولد سالانه حدود ۴ هزار نوزاد با کم‌شنوایی مادرزادی و عمیق در کشور خبر داد.

تولد سالانه ۴ هزار نوزاد با کم‌شنوایی مادرزادی و عمیق در کشور/ رشد کم‌شنوایی نگران‌کننده است

سلامت نیوز:رئیس اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت از تولد سالانه حدود ۴ هزار نوزاد با کم‌شنوایی مادرزادی و عمیق در کشور خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا،سعید محمودیان (رئیس اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت) در خصوص آمار شنوایی و کم‌شنوایی در کشور گفت: سازمان بهداشت جهانی طبق آخرین برآوردهای منتشر شده از سال ۲۰۱۸، اعلام کرده است که جمعیت کم‌شنوایی رشد داشته و این آمار نگران‌کننده است. همچنین پیش‌بینی‌ها بر این است که تا سال ۲۰۵۰، بیش از ۹۰۰ میلیون نفر در سطح جهان مبتلا به بیماری کم‌شنوایی ناتوان کننده باشند که از آن نیز رنج می‌‍‌‌برند.

وی در ادامه اظهار کرد: بار بیماری کم شنوایی از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۷ از رتبه سیزدهم به رتبه سوم ارتقا پیدا کرده که به شدت روند صعودی داشته است. همچنین حدود ۶/۸ درصد بار کلی بیماری‌ها به کم‌شنوایی اختصاص دارد. بنابراین باید برنامه‌های مداخله‌ای مناسب از جهت آموزش و سواد سلامت برای مردم درنظر گرفته شود تا مردم به وضعیت شنوایی خود حساس شوند.

رئیس اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت گفت: امسال روز جهانی شنوایی با شعار«شنوایی خود را بررسی کنید» عنوان شد به این معنا که همه گروه‌های سنی یک بار شنوایی خود را بررسی کنند که اگر مشکلی موجود است به هنگام یا زودتر شناسایی و مداخلات درمانی مناسب نیز صورت گیرد.

وی در ادامه تصریح کرد: افرادی که به ‍‌موسیقی‌های خیلی بلند گوش می‌دهند، افرادی که در محیط‌های پرسروصدا فعالیت دارند یا افرادی که از گذشته دچار التهابات و عفونت‌های گوشی‌اند، در معرض خطر کم‌شنوایی هستند. همچنین بزرگسالان بالای ۵۰ سال هم در معرض خطر بالای کم‌شنوایی و عوارض آن هستند. براین اساس گروه‌های پرخطر جزو الویت‌های اصلی است که باید به آنان توجه ویژه‌ای شود.

محمودیان گفت: از سال‌های گذشته وزارت بهداشت با همکاری سازمان بهزیستی برنامه غربالگری زودهنگام در بدو تولد را اجرا می‌کند که در حدود ۸۲ درصد از جمعیت نوزادان کشور کاملا تحت پوشش این برنامه هستند. این برنامه در حال پیشرفت است تا به پوشش ۱۰۰ درصدی برسیم.

وی درخصوص آمار کم‌شنوایان در کشور بیان کرد: در سال گذشته حدود ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار نوزاد متولد شدند، که نزدیک ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از نوزادان بررسی شنوایی شدند و طبق آمار میانگین ۲/۷ تا ۳ در هر هزار تولد کم شنوایی شدید و عمیق مادرزادی وجود داشت، البته این عدد میانگین است و ممکن است در برخی از استان ها تا ۳ برابر این میزان باشد.

رئیس اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت در ادامه گفت: در استان‌هایی مانند کرمانشاه، کهکلویه و بویراحمد، فارس، مرکزی و بوشهر شیوع این بیماری بسیار زیاد است که شاید ناشی از ازدواج‌های فامیلی، ارثی یا مادرزادی است.

محمودیان با اشاره به اینکه ۵۰ درصد انواع کم‌شنوایی در بزرگسالان و حدود ۶۰ درصد انواع کم‌شنوایی در کودکان قابل پیشگیری است، گفت: با اجرای برنامه‌های پیشگیری و مراقبتی لازم که در نظام سلامت پیش‌بینی شده، این بیماری قابل پیشگیری است. حدودا سالی ۴ هزار نفر با کم‌شنوایی عمیق و مادرزادی متولد می‌شوند که می‌توانیم با تدابیر به ۵۰ تا ۶۰ درصد افت این بیماری را برسیم.

وی همچنین افزود: برنامه‌های پیشگیری سطح یک، شناسایی زود هنگام با ابزار غربالگری است، زیرا این بیماری کاملا قابلیت پیشگیری دارد، همچنین درحوزه نوزادان پیشرفت‌های خوبی کسب شده و باید در مراحل بعدی جهت مراقبت از نوزادان تلاش‌های بیشتری صورت گیرد که در حال پیگیری هستیم.

رئیس اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت افزود: در رده‌های بالای سنی غربالگری باید به صورت پلکانی توسعه پیدا کند که هزینه‌های بیشتری را نیز در بردارد، زیرا ابزارهای مخصوصی لازم دارد، با توجه به شرایط کشور به‌تدریج در جهت همگانی کردن غربالگری‌ها باید به صورت پلکانی پیش رویم، غربالگری در گروه مدرسه، گروه میانسال، سالمندان و گروه‌های جمعیتی باید اجرا شود.

وی درخصوص راهبردهای وزارت بهداشت جهت کاهش بیماری کم‌شنوایی بیان کرد: راهبرد اصلی وزارت بهداشت بنابر محورهای ارتقای نظام مراقبت و پیشگیری، کنترل کم‌شنوایی و ناشنوایی، بهره‌مندی مردم از خدمات مراقبت‌های اولیه، نهادینه کردن همکاری‌های «فرابخشی» بین سازمان‌ها و گروه‌ها است تا بتوانیم بار این بیماری را حداقل در کشور کاهش دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha