رئیس کل سازمان نظام پرستاری، با اشاره به مشکلات و چالش های پیش روی حرفه پرستاری، از فعالیت پرستار نماها در جامعه انتقاد کرد.

نظام پرستاری در صدور پروانه صلاحیت حرفه‌ای پرستاری دخیل باشد/ عضویت در نظام پرستاری باید اجباری شود/نظام پرداخت فی فور سرویس در دنیا منسوخ شده !

سلامت نیوز:رئیس کل سازمان نظام پرستاری، با اشاره به مشکلات و چالش های پیش روی حرفه پرستاری، از فعالیت پرستار نماها در جامعه انتقاد کرد.

اصغر دالوندی روز چهارشنبه در نشست خبری با حضور خبرنگاران افزود: چیزی حدود هزار مرکز پرستاری در منزل فعال است، اما متاسفانه خدماتی که باید به جامعه ارائه شود توسط نیروهای غیر حرفه‌ای که پرستار نیستند ارائه می‌شود چون تعرفه مناسبی برای استفاده از پرستار حرفه‌ای وجود ندارد.

به گزارش سلامت نیوز ، رئیس سازمان نظام پرستاری با اشاره به نیاز مبرم به ۱۲۵ هزار پرستار در کشور گفت:« از سال ۹۶ تا کنون هیچ نیرویی به بدنه پرستاری افزوده است.»

اصغر دالوندی در نشست خبری با اشاره به اینکه سازمان نظام پرستاری ۱۷۰ هزار عضو و ۱۱۸ هیات مدیره دارد، اظهارداشت:« انتخابات دور پنجم‌سال آینده برگزار و مراحل قانونی در این زمینه طی شده و اصلاح قانونی در این زمینه صورت گرفته‌است و تغایرت قانونی مرتفع شده است.»

دالوندی، خواستار واگذاری صدور پروانه صلاحیت حرفه‌ای به سازمان نظام پرستاری شد و گفت: «سازمان باید در صدور پروانه صلاحیت حرفه‌ای پرستاری دخیل باشد. و افزود : صلاحیت حرفه‌ای تعیین کننده نیروی حرفه‌ای در هر کشوری است. در نشستی که با وزیر سابق بهداشت داشتیم، درباره واسپاری صلاحیت حرفه‌ای به سازمان نظام پرستاری صحبت کردیم. سازمان به عنوان یک واحد مهم در صلاحیت حرفه‌ای باید درگیر و فعال باشد.»

رئیس سازمان نظام پرستاری از ارسال  ۲ نامه به وزارت بهداشت خبر داد و گفت :« طی دو نامه دغدغه‌ها و مطالبات جامعه پرستاری را اعلام کردیم که یکی از موارد همین موضوع صلاحیت حرفه‌ای پرستاران است که مشارکت سازمان نظام پرستاری در این زمینه افزایش پیدا کند.»

وی در ادامه با تاکید بر ضرورت اصلاح قانون نظام پرستاری، افزود: «عضویت پرستاران در سازمان نظام پرستاری باید اجباری شود.»

 

وی در ادامه با بیان اینکه بیان کرد: «هزار و 500 عضو هیئت علمی و 60 هزار دانشجوی پرستاری و نزدیک به 4 هزار نیروی طرحی پرستاری وجود دارد. در حال حاضر از سه دهم پرستار در استان‌های جنوبی کشور تا متوسط حدود هشت دهم پرستار وجود دارد. حداقل استاندارد برای کادر حرفه‌ای پرستار در کشور 1.8 پرستار است. با توجه به رویکرد بیمارمدار در کشور، نسبت پرستار به تخت حساب می‌شود. با این حساب به بیش از صد هزار پرستار نیاز داریم. سالانه 10 هزار پرستار فارغ التحصیل می‌شوند و در عین حال سالانه ۵۰۰۰ نفر از نیروهای پرستاری هم در قالب بازنشستگی از بدنه پرستاری خارج می‌شوند.»

وی با بیان اینکه سالانه هم حدود ۱۰ هزار پرستار فارغ التحصیل ‌می‌شوند، گفت:«تعداد زیادی از این افراد به دلیل ماهیت شغل از بدنه پرستاری خارج می شوند. حال می توانیم در قالب نظام‌هایی چون پاره وقت، انکالی و ... پرستاران را نگه داریم.»

دالوندی خاطر نشان کرد : «به علت جنگ اقتصادی دشمن فعلا می‌توانیم به 10 هزار پرستار بسنده کنیم، اما واقعیت این است که این عدد تا سال 1404 باید به بیش از این رقم برسد. با این شرایط صحبت از کاردانی پرستاری و بهیار چندان مناسب نیست. از طرفی رشته دیگری نیز با عنوان آموزش از راه دور مطرح شده است. وقت بسیاری از اعضای شورای عالی نظام پرستاری به خاطر تربیت کمک پرستاری یا کمک بهیار و تربیت پرستار بیمارستانی تلف شد.»

دالوندی در ادامه صحبت هایش با اشاره بر لزوم ایجاد و گسترش کلینیک‌های تخصصی پرستاری در جامعه، گفت: پرستاران می‌توانند در مناطقی که با کمبود پزشک مواجه هستند نیز نقش کمکی ایفا کنند. البته ما اصراری نداریم که پرستاری پای در کفش درمان بگذارد، بلکه ما به دنبال مراقبت هستیم، اما در جای لازم نقش درمانی هم در حیطه وظایفش می‌گنجد. این کار اکنون تحت عنوان کلینیک درد و زخم آغاز شده که باید توسعه یابد.

دالوندی همچنین درباره برگزاری انتخابات سازمان نظام پرستاری در سال آینده گفت : «سال آینده انتخابات دوره پنجم سازمان نظام پرستاری کشور برگزار می‌شود و در راستای حرکت رو به رشد این سازمان بسیار اهمیت دارد. همچنین موضوع اصلاح قانون انتخابات نیز وجود دارد. زیرا هنگام برگزاری انتخابات، برخی تضادهای درون قانون وجود دارد که از طرفی بند 7 قانون و ماده 27 مبنی بر شرایط انتخاب کنندگان مطرح است. از طرفی بحث عضویت اجباری در قانون وجود ندارد و در شورای عالی سازمان موارد مهم این قانون را اصلاح کردیم و این قانون اصلاح شده در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است.»

وی افزود : «انتظارات زیادی از سازمان نظام پرستاری وجود دارد در حالی که روح این سازمان، بیشتر مشورتی است. سازمان نظام پرستاری با نزدیک به 170 هزار عضو و 118 هیئت مدیره، این ظرفیت را دارد که به عنوان بازوی اجرایی، بخشی از حاکمیت نظام سلامت را بر عهده بگیرد. همچنین آمادگی داریم که در موضوع نظارت نیز همکاری کنیم. »

 دالوندی ضمن طرح این پرسش که :« چه کسی می‌تواند بهتر از پرستار، سواد سلامت مردم را بالاتر ببرد و نیرویی که از طریق آموزش از راه دور تربیت شده چه چیزی می‌تواند بیشتر از پرستار به مردم ارائه کند؟ » تاکید کرد: «تمام محتواهایی که در این رشته تربیت پرستاری از راه دور تصویب شده برای ما جای سوال است. با وجود این همه نیروی پرستاری که در کشور تربیت شده، چه نیازی به این رشته است؟»

وی همچنین افزود: «رشته آموزش بهداشت در کشور وجود دارد و می‌توان از تربیت شدگان این رشته استفاده کرد.»

دالوندی در ادامه این نشست گفت: «خیلی اصرار نداریم که پرستار در حوزه درمان پا بگذارد و بیشتر به دنبال مراقبت‌ها هستیم. نزدیک به ۹.۳ جامعه به سمت پیری می‌رود و ما چه برنامه‌ای برای مراقبت از جامعه سالمند در کشور داریم.»

وی با اشاره به سالمندی جامعه، افزود: «شرایط همزیستی چند نسل کنار هم دشوار شده که می‌طلبد خدمات ویژه ای به سالمندان ارائه بدهیم. از همین رو، می‌توان از ظرفیت پرستاری در این حوزه نیز استفاده کرد. »

 رئیس سازمان نظام پرستاری همچنین با بیان اینکه : «در حال حاضر نظام پرداخت DRG در وزارت بهداشت مطرح شده که این نظام پرداخت مبتنی بر بیمه است و وقتی بیمه‌ها وضعیت چندان مناسبی ندارند، صحبت از این نوع نظام پرداخت جالب نیست. باید کارسنجی و زمان سنجی نیروهای تخصصی را به درستی محاسبه کنیم. » خاطر نشان کرد :« باید به سمت پرداخت مبتنی بر عدالت حرکت کنیم. چرا یک پرستار که در بدترین شرایط و در معرض انواع بیماری‌ها کار می‌کند باید حقوق پایینی دریافت کند.»

وی افزود: «باید دست از نظام پرداخت کالیفرنیا برداریم، زیرا این جا ایران است. در حال حاضر مهر افراد کار می‌کند و نه خود فرد. از وقتی طرح تحول سلامت آمد، عده‌ای درآمد بالایی کسب کردند و بقیه تماشاگر بودند. باید از این وضعیت خارج شویم و نظام پرداخت در حوزه سلامت اصلاح شود.»

در ادامه این نشست محمد شریفی مقدم، معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی سازمان نظام پرستاری در پاسخ به سوال یکی از خبرنگار درباره علت عدم اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری ضمن اعلام طرحی با عنوان تغییر نظام پرداخت به حقوق ثابت گفت:« ۱۲ سال است که قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری تصویب شده و سال‌ها بهانه‌های مختلف برای عدم اجرای آن آورده شده است. دستور روسای جمهوری مختلف و معاونان مختلف ریاست جمهوری در این رابطه وجود دارد. در برنامه ششم توسعه نیز با صراحت به دولت تکلیف شده که این قانون اجرا شود. سال ۹۶ و ۹۷ در قالب بودجه پیشنهادی ۲ هزار میلیاردی به دولت و مجلس اعلام شد و این اتفاق نیفتاد.»

وی ادامه داد: در حال حاضر متوسط کارانه پرستاران ۵۰۰ هزار تومان است که بهتر است این کارانه به حقوق ثابت آنها اضافه شود.

 شریفی مقدم در ا دامه این طرح را اینچنین توضیح داد : قبل از سال ۷۵ نظام پرداخت حقوق ثابت فعال بود و همه گروه‌هایی که در نظام سلامت فعال بودند حقوق ثابت دریافت می‌کردند و با توجه به شاخص‌هایی مانند مدرک تحصیلی و نوبت کاری، این حقوق را دریافت می‌کردند و موظف به حضور بودند. در سال ۷۵ به بهانه ارتقای کیفیت و ماندگاری اساتید، طرح نوین خودگردانی بیمارستان‌ها مطرح و می‌توان گفت بدبختی نظام سلامت از آن زمان آغاز شد.

وی افزود: قبلا استاد پزشکی دغدغه تند تند ویزیت کردن بیمار را نداشت و پزشک سر حوصله بیمار را ویزیت می‌کرد و دانشجویان پزشکی و پرستاری نیز حضور داشتند و مباحث را مشاهده می‌کردند و از لحاظ آموزشی نیز موثر بود. وقتی پول وارد ماجرا شد، فردی که بیمار را ویزیت می‌کند، دیگر با چشم پول به بیمار نگاه می‌کند.

شریفی مقدم ادامه داد: «باید نظام پرداخت فی فور سرویس که در همه دنیا منسوخ شده و غیرعادلانه است، تغییر کند.»

 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha