دیروز خبری مبنی بر خودکشی دسته جمعی معتادان در یک کمپ ترک اعتیاد در بندرعباس منتشر شد که بازتاب گسترده‌ای در فضای مجازی و رسانه ها داشت بنابراین از سازمان بهزیستی پیگیر صحت و سقم این موضوع شدیم.

آتش نشانی برای شکستن درب کمپ معتادان بندرعباس پتک نداشت

سلامت نیوز: دیروز خبری مبنی بر خودکشی دسته جمعی معتادان در یک کمپ ترک اعتیاد در بندرعباس منتشر شد که بازتاب گسترده‌ای در  فضای مجازی و رسانه ها داشت بنابراین از سازمان بهزیستی پیگیر صحت و سقم این موضوع شدیم.

به گزازش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ،فرید براتی سده، معاون پیشگیری و درمان سازمان بهزیستی کشور می‌گوید: این مرکز با ظرفیت پذیرش 60 نفر دارای مجوز است و به صورت منجسم و مداوم از سوی بهزیستی استان تحت نظارت قرار داشته است.

وی می‌افزاید: تاکنون طی نظارت‌های ما هیچ شکایتی از این مرکز از سوی مددجویان تحت درمان و خانواده هایشان صورت نگرفته و خطرناک بودن این مرکز کذب محض است.معاون پیشگیری و درمان مرکز درمان سازمان بهزیستی کشور اظهار می‌کند: عمده بیماران این مرکز با میل خودشان به این کمپ مراجعه می‌کردند البته بیماران متجاهری هم وجود داشتند که با حکم دادستانی به این مرکز ارجاع داده شدند.

براتی درباره این آتش سوزی توضیح می‌دهد: روز سه‌شنبه 12 مددجو در این مرکز حضور داشتند که دو نفر از آنها اقدام به آتش سوزی کرده‌اند، این دو نفر سایر بیماران را در دستشویی مرکز حبس کردند و با چسباندن چند تا از تخت‌ها جلوی ورود به سالن را گرفتند و سپس پتو را آتش زدند.وی ادامه می‌دهد: این دو مددجو علائم روانپزشکی هم دارند یعنی در حین اعتیاد، بیماران روانی هم بوده‌اند، حتی طی تماس با مرکز ناجای بندرعباس مشخص شده یکی از این دو نفر سابقه جرم و رفتارهای ضد اجتماعی شدید داشته است.

معاون پیشگیری و درمان مرکز درمان سازمان بهزیستی کشور می‌گوید: این دو مددجو از صبح بیماران را در اتاق حبس و شروع به تهدید می‌کنند که مرکز را آتش می‌زنیم، مدیرعامل مرکز هم قبل از وقوع حادثه با آتش نشانی و ناجا تماس گرفته بود.براتی می‌افزاید:

حین آتش سوزی آتش نشانی در محل حضور داشته، اما متأسفانه تجهیز نبوده و یک پتک برای شکستن در نداشته، حتی نتواستند لوله‌ها را ببرند تا راهی برای ورود به اتاق پیدا کنند، پتک را هم از همسایه‌ها قرض می‌گیرند در صورتی که سه تا کپسول آتش نشانی در مرکز بوده و مرکز هیچ گونه مشکلی نداشته است.وی اظهار می‌کند: در نهایت خود مددجویان از داخل دیوار را می‌شکافند و از محل آتش سوزی خارج می‌شوند.


معاون پیشگیری و درمان مرکز درمان سازمان بهزیستی کشور بیان می‌کند: در این حادثه 10 نفر مصدوم می‌شوند که در حین انتقال به اورژانس متأسفانه یکی از مددجویان فوت می‌کند و دو فرد خاطی هم بازداشت می‌شوند.براتی می‌گوید: فرد فوت شده هم از بیماران اجباری مرکز بوده یعنی خانواده‌اش با مراجعه به دادستانی شکایت می‌کنند که فرزندشان معتاد است بنابراین به دستور دادستانی این فرد به این مرکز کمپ ترک اعتیاد ارجاع داده می‌شود.وی اظهار می‌کند:

در حال حاضر 9 مددجوی دیگر مرخص شده‌اند و در مراکز دیگر ترک اعتیاد بستری هستند، آتش نشانی در این حادثه خوب عمل نکرده و مدیرعامل این نهاد با توجه به اینکه در صحنه حضور نداشته در یک مصاحبه اعلام می‌کند که این مرکز شرایط نامناسبی داشته است.او می‌افزاید: براساس گزارش‌های همکاران در بهزیستی استان این مرکز ایراد عمده نداشته و هیچ گونه گزارش بدرفتاری یا نارضایتی تاکنون دریافت نشده است.براتی ادامه می‌دهد:

مسئولان آتش نشانی بندرعباس به علت نبود ابزار موردنیاز و وجود مشکل در روند انجام وظیفه شان سعی دارند با بزرگ نمایی و سیاه نمایی ناتوانی خود را توجیه کنند.وی اظهار می‌کند: بنابراین خودکشی دسته جمعی نبوده و بهزیستی در مورد مطالب خلاف واقع مدیرعامل آتش نشانی بندرعباس علیه این سازمان اعلام جرم کرده است.

معاون پیشگیری و درمان سازمان بهزیستی کشور می‌گوید: والدین مددجوی فوت شده علیه دو مددجوی خاطی هم شکایت کرده‌اند و روند پیگیری و بررسی این پرونده در دست بررسی است.


11 نفر مصدوم و یک نفر کشته

مدیرعامل آتش نشانی بندرعباس گفت: ظاهراً بیماران بستری به شرایط نامناسب و رفتارهای بد متولیان این مرکز اعتراض‌هایی داشته‌اند. آتشپاد فرجام دانش بیان کرد:

این افراد در اعتراض به این شرایط درهای محل اسکان را از داخل قفل کرده و تهدید به آتش زدن محل کرده‌اند و پس از یک ساعت و نیم نیز تهدید خود را عملی و مرکز را به آتش کشیده‌اند. وی با انتقاد از نبود هیچ گونه تجهیزات ایمنی در این مرکز، افزود:

مأموران آتش نشانی پس از گزارش این حادثه، فوری در محل حاضر و موفق به نجات جان افراد گرفتار در آتش شدند. مدیرعامل آتش نشانی بندرعباس گفت: در جریان این حادثه 11 نفر مصدوم و یک نفر نیز جان خود را از دست داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha