پس از گذشت چند ماه از تخصیص ۵۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برای رفع مشکلات صنعت داروسازی و با وجود هشدار کارشناسان درخصوص نبود سازوکار مناسب برای تخصیص، حالا پرونده هزینه کرد این رقم زیر ذره بین آقای وزیر رفته است.

۵۰۰ میلیون یورو به صنعت داروسازی نرسید

سلامت نیوز:    پس از گذشت چند ماه از تخصیص ۵۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برای رفع مشکلات صنعت داروسازی و با وجود هشدار کارشناسان درخصوص نبود سازوکار مناسب برای تخصیص، حالا پرونده هزینه کرد این رقم زیر ذره بین آقای وزیر رفته است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، صنعت داروسازی طی ماه‌های اخیر با مشکلات زیادی از قبیل کمبود نقدینگی، بدهی‌های سازمان‌های بیمه‌گر و نوسانات قیمت ارز دست و پنجه نرم کرد و با وجود تمام دردسرها توانست داروهای مورد نیاز بیماران را به‌طور قابل قبولی تأمین کند و شاهد کمترین میزان کمبودها در این بازه زمانی باشیم.

اما در نهایت مسئولان کشور تصمیم گرفتند برای عبور صنعت داروسازی از بحران مبلغی را از صندوق توسعه ملی در اختیار این صنعت قرار دهند که سرانجام مصوبه سران قوا مبنی بر تخصیص 500 میلیون یورو به صنعت دارویی به تصویب رسید،هرچند در همان اوایل اتخاذ این تصمیم بسیاری از کارشناسان درخصوص نحوه هزینه‌کرد این مبلغ هشدار داده و معتقد بودند که سازوکار مشخصی برای هزینه‌کرد آن تعیین نشده است.

به گفته کارشناسان در ابتدا قرار بود تمام این مبلغ برای حل مشکلات صنعت داروسازی صرف شود اما با گذشت زمان زمزمه‌های تخصیص بخشی از این 500 میلیون یورو به شرکت‌های تجهیزات پزشکی به گوش رسید و در نهایت قرار شد تا بخشی از این مبلغ در اختیار شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات پزشکی قرار گیرد.

شایان ذکر است در تاریخ 13 آبان ماه که وزیر بهداشت فعلی، سمت معاون اجتماعی سازمان برنامه و بودجه را بر عهده داشت در خصوص تخصیص این مبلغ به صنعت داروسازی گفت: مبلغ 500 میلیون دلار ارز تخصیصی صندوق توسعه ملی به صنعت داروسازی کشور این هفته رنگ واقعیت به خود می‌گیرد، این مبلغ در هفته جاری تخصیص داده می‌شود اگرچه هنوز معلوم نیست این ارز به بیمه‌ها داده می‌شود یا صاحبان صنایع دارویی کشور به صورت مستقیم از آن بهره برداری می‌کنند.

نمکی ادامه داد: هموار کردن راه دسترسی مستقیم صنعت دارو به این مبلغ ظاهرا از شانس بیشتری برخوردار است چنانچه نظر مسؤولان سازمان برنامه و بودجه بر این راهکار تکیه دارد که این مبلغ در اختیار بانک مرکزی باشد تا صنعت داروسازی بتواند به صورت مستقیم پروفورم‌های خود را گشایش دهد؛ زیرا 97 درصد داروی کشور تولید داخل و سه درصد وارداتی است و به همین علت این مبلغ باید در راستای حمایت از صنعت داخلی دارو هزینه شود.

وی درباره تخصیص این مبلغ از صندوق توسعه ملی برای کمک به صنعت داروسازی کشور اظهار داشت: این مبلغ مربوط به کمک به صنعت داروسازی داخلی است تا مشکلات صنعت داروسازی برطرف شود. برنامه‌ریزی‌ها در این راستا است که صنعت داخلی داروسازی بیشترین بهره‌برداری را از این مبلغ داشته باشد. با این حال به دنبال شیوه تخصیص این مبلغ به صنعت داروسازی هستیم که این مبلغ را در اختیار سازمان‌های بیمه‌گر یا بانک مرکزی بگذاریم. البته نظر به این است که این مبلغ برای تخصیص به صنعت داروسازی کشور، در اختیار بانک مرکزی باشد.اگر چه بر دسترسی مستقیم صاحبان صنایع دارویی کشور به این پول بیشتر اجماع نظر است. راهکارهای مختلف برای تخصیص این مبلغ با جلساتی که با سندیکای تولیدکنندگان دارو و نماینده اتاق بازرگانی در صنعت داروی تولید داخل در حال بررسی است.

گفتنی است پس از اظهارات نمکی قاضی‌زاده هاشمی وزیر سابق بهداشت طی سخنانی درباره برداشت ۵۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای جبران نقدینگی حوزه سلامت گفت: خبر دارم که چاه‌هایی برایش کنده‌اند. امیدوارم نخواهند با این پول آنها را پر کنند تا بتوانیم نفسی بکشیم.

همچنین در ادامه احمد شیبانی رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران نیز آن زمان درخصوص نحوه هزینه‌کرد این مبلغ هشدار داد و گفت: شنیده‌ایم در توزیع ۵۰۰ میلیون یورو اعتبار اختصاص یافته به پرداخت مطالبات شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی اتفاقاتی بیافتد که نگران هستیم. نظر رهبری این است که با این پول، صنعت داخلی سرپا بایستد و اگر این پول غیر از این محل خرج شود، مشکلات پابرجا خواهد ماند.

شیبانی ادامه داد: بیمه سلامت به عنوان خریدار خدمت، مشکلات زیادی دارد که می تواند شائبه توزیع نادرست این پول را در اذهان ایجاد کند. با توجه به شواهد و قرائن موجود بیم آن می‌رود که مبلغ تخصیص یافته از محل هزینه کرد خود منحرف شده و صرف جبران بدهی‌ها ، کسری‌ها و مخارجی شود که به علت برخی سوءتدبیر در نظام سلامت کشور ایجاد شده است. این در حالی است که با توجه به شرایط خطیر کشور از نظر تامین و تولید دارو، اهمیت هزینه کرد صحیح مبلغ مذکور و نظارت بر اجرای دقیق آن ، دوچندان شده است.

در نهایت پس از ۲ ماه تأخیر پول به دست بیمه سلامت رسید، به گفته فعالان صنعت داروسازی به نظر می‌رسد که نیمی از این پول اختصاص یافته به دست صنعت دارو و تجهیزات پزشکی نرسیده است و دانشگاه‌های علوم پزشکی در هزینه کرد آن درست عمل نکردند.

لازم به ذکر است مهدی پیرصالحی رئیس سازمان غذا و دارو درباره تخصیص ۵۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ارزی و نرسیدن آن به دست صنعت دارو و تجهیزات پزشکی، گفت: واقعیت این است که با وجود تخصیص ۵۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ارزی، اما هنوز مشکل نقدینگی داروخانه‌ها و صنعت دارو و تجهیزات پزشکی پابرجاست.

پیرصالحی تصریح کرد: نیمی از ۵۰۰ میلیون یورو صندوق توسعه ارزی به بیمه سلامت تخصیص پیدا کرده و تخصیص این پول کامل نبوده است و متاسفانه از همین  مقداری که از ۵۰۰ میلیون یورو تخصیص پیدا کرده هم شرکت‌های داروسازی و تجهیزات پزشکی استفاده کامل نکردند و پول به دست صنعت داروسازی و تجهیزات پزشکی به طور کامل نرسیده است.

وی درباره اینکه چه تدبیری برای این موضوع اندیشیده شده تا پول به دست صنعت دارو و تجهیزات پزشکی برسد، گفت: من گزارش این موضوع را خدمت وزیر بهداشت دادم و وزیر هم قول دادند اگر ردیف ۵۰۰ میلیون یورو دارو و تجهیزات پزشکی در دانشگاه‌های علوم پزشکی در محل خود هزینه نشده باشد با دانشگاه‌هایی که پول را در ردیف دارو و تجهیزات پزشکی صرف نکردند برخورد قاطعی کنند.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: این ۵۰۰ میلیون یورو برای حل چالش نقدینگی دارو و تجهیزات پزشکی نشان دار شده بود و فکر می‌کنیم اگر این پول به طور کامل در اختیار صنعت داروسازی و تجهیزات پزشکی قرار بگیرد بخشی از مشکلات البته نه به طور کامل در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی به طور موقت حل شود.

پیرصالحی خاطرنشان کرد: پیگیر هستیم تا هر چه زودتر به این موضوع رسیدگی شود و با گزارشی که به وزیربهداشت دادیم امیدواریم تا با دانشگاه‌هایی که ۵۰۰ میلیون یورو را در مسیر دیگری به جز دارو و تجهیزات پزشکی هزینه کردند، برخورد جدی شود.

گفتنی است محمدحسین قربانی نماینده مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس با بیان اینکه  تاکنون حدود ۴هزار میلیارد تومان از این مبلغ در اختیار سازمان بیمه سلامت قرار گرفته است گفت: طبق وعده مسئولان مربوطه مقرر شد مابقی این مبلغ تا پایان سال در اختیار سازمان بیمه سلامت قرار گیرد..

وی افزود: تمام این مبلغ باید صرف حوزه دارو و تجهیزات پزشکی شود، اولویت هزینه‌کرد این مبلغ تقویت حوزه دارو و مواد اولیه بوده است و نباید مابقی آن نیز در حوزه‌های دیگر صرف شود.

پس از اظهارات رییس سازمان غذا و دارو، وزیر بهداشت در خصوص رسیدگی به وضعیت اختصاص ۵۰۰ میلیون یورو به صنعت داروسازی توضیح داد: هفته گذشته تیمی را مامور کردیم تا به موضوع پرداخت ۵۰۰ میلیون یوروی بدهی شرکت دارویی و تجهیزات پزشکی رسیدگی کند که بر اساس گزارش‌های ارسالی مشخص شده که تنها ممکن است چند درصد از این پول به شرکت پخش تعلق نگرفته باشد.

نمکی ادامه داد: موضوع پرداخت ۵۰۰ میلیون یورو را از سه راه رئیس سازمان غذا و دارو، معاونت توسعه و منابع وزارت کشور و شرکت‌های پخش دارویی پیگیری می‌کنیم؛ خوشبختانه تا امروز توزیع منابع اتفاق افتاده است و چند درصد مابقی که هنوز پرداخت نشده ممکن است به دلیل برخی مشکلات در سیستم بیمه باشد.

وزیر بهداشت گفت: اواخر هفته آینده تمام گزارش دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور در زمینه چگونگی اختصاص ۵۰۰ میلیون یورو جهت پرداخت بدهی شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی به من داده می‌شود.

حال باید دید با توجه به گلایه‌های فعالان صنعت داروسازی از نحوه هزینه‌کرد این مبلغ برای برطرف کردن مشکلات داروسازان نتیجه رسیدگی‌های آقای وزیر چه خواهد بود.

هرچند با توجه به گفته‌های مسئولان امر به نظر می‌رسد بخشی از اعتبار اختصاص یایفته در مسیر ناصحیح هزینه شده است باید منتظر ماند و دید آیا مابقی ۵۰۰ میلیون یورو با برنامه‌ریزی دقیق‌تری برای حل مشکلات صنایع دارو و تجهیزات پزشکی صرف خواهد شد؟

در شرایطی که داروسازان به دلیل تحریم‌ها با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند باید دید تاکنون به طور مشخص چند درصد از این اعتبار صرف هزینه‌های دیگر شده است.

همه این اما و اگرها از آن رو مطرح شده است که تخصیص صحیح این منبع می‌تواند گره‌گشای مشکلات صنعت داروسازی باشد زیرا به گفته وزیر بهداشت هزینه تولید ۹۷ درصد دارو در داخل کشور به بودجه‌ای معادل همین میزان اعتبار اختصاص یافته نیاز دارد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha