یک کارشناس محیط‌زیست ضمن هشدار نسبت به جنگل خواری در شمال کشور گفت: در صورت ادامه این وضعیت بین ۷۵ تا ۱۰۰ سال دیگر چیزی به‌عنوان جنگل‌های هیرکانی نخواهیم داشت.

نابودی جنگل‌های هیرکانی تا ۱۰۰ سال دیگر

سلامت نیوز:یک کارشناس محیط‌زیست ضمن هشدار نسبت به جنگل خواری در شمال کشور گفت: در صورت ادامه این وضعیت بین ۷۵ تا ۱۰۰ سال دیگر چیزی به‌عنوان جنگل‌های هیرکانی نخواهیم داشت. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همدلی ،اتخاذ سیاست‌های غلط  و استفاده نادرست از منابع طبیعی که جزء ثروت‌های هر کشور محسوب می‌شود، محیط‌زیست‌مان را با خطر جدی مواجه کرده است  و با توجه به طبیعت استان‌های شمالی کشور این آثار مخرب، مشهودتر است.

خشکی دریاچه ارومیه، تالاب انزلی و تخریب بخش گسترده‌ای از جنگل‌های شمال کشور از نمونه‌های این رویه مخرب است که لزوم اهتمام جدی به این مسئله را می‌طلبد.

کافی است ساعاتی را در جنگل‌های شمال کشور بگذرانید تا صدای تکان‌دهنده اره‌برقی و بریده شدن درختان و... عمق فاجعه را بیشتر احساس کنید. فعالان محیط‌زیست نسبت به این رویه هشدار می‌دهند. هم‌زمان با سفر رئیس‌جمهوری به استان گیلان، موضوع تخریب منابع طبیعی در این استان را موردبررسی قراردادیم.


اسماعیل کهرم، کارشناس محیط‌زیست در این خصوص ضمن هشدار نسبت به جنگل خواری در شمال کشور می‌گوید که در صورت ادامه این وضعیت بین ۷۵ تا ۱۰۰سال دیگر چیزی به‌عنوان جنگل‌های هیرکانی نخواهیم داشت.


وی در بخش دیگری از اظهارات خود وضعیت تالاب انزلی را موردبررسی قرارداد و با اشاره به ورود فاضلاب کارخانه‌ها به این تالاب بر ضرورت اصلاح این روندهای غلط تاکید کرد.


این کارشناس محیط‌زیست با اشاره به مشکلات رودخانه زرجوب می‌گوید: گفته می‌شود این رودخانه از آلوده‌ترین و زشت‌ترین رودخانه‌های جهان است و امیدواریم تصمیمات لازم در جهت بهبود وضعیت این رودخانه از سوی مسئولین اتخاذ شود.

وی در ادامه به طرح جاده کنارگذر انزلی اشاره کرد و افزود: طرح جاده کنارگذر انزلی که درزمان احمدی‌نژاد قرار بود دو بانده شود این موضوع باعث ایجاد آسیب‌هایی به این تالاب شد از همین رو ضروری است تا این طرح به‌کل ملغی شود به دلیل اینکه با ساختن این جاده آب کافی به انزلی نخواهد رسید و انزلی به‌کل خشک خواهد شد همان‌طور که در حال حاضر هم شاهد هستیم که وسعت این تالاب نصف شده است.


این کارشناس محیط‌زیست افزود: از مسئولین می خواهیم تا نگذارند خانه‌ها و تاسیسات و کارخانه‌هایی که در اطراف تالاب انزلی هستند این‌ها فاضلاب پساب و آشغال‌های تولیدی‌شان را به تالاب انزلی بریزند. وی می‌گوید: تاسیسات مانند کارخانه‌ها هرچه که تولید می‌کنند پساب و فاضلاب آن‌ها به‌طور مستقیم به تالاب انزلی ریخته می‌شود از همین رو تالاب انزلی یکی از آلوده‌ترین تالاب‌های نه‌تنها ایران بلکه منطقه و جهان است زیرا تبدیل به یک آشغال‌دانی شده است.


وی در ادامه می‌گوید: یک‌زمانی ما حدود ۳۵ کیسه‌زباله از اطراف این تالاب جمع‌آوری کردیم و بعد وقتی‌که ازانزلی حرکت کردیم با ما تماس گرفتند و گفتند که تمام این کیسه‌های زباله به تالاب انزلی ریخته شده یعنی زباله‌هایی که از مکان‌های مختلف جمع‌آوری می‌شوند داخل این تالاب ریخته می‌شود.


کهرم به جاده کنارگذر انزلی که تبدیل به میان‌گذر شده است اشاره کرد و می‌گوید: برای ساخت این جاده پل‌هایی در اعماق آب تشکیل شد که‌برگ‌ها به این پایه‌ها چسبیدند و مانع از جریان آب شدند که از نمونه آن می‌توان به زرجوب و جواهر رود اشاره کرد که مانع ورود آب این رودخانه‌ها به داخل تالاب شد و باعث خشک شدن رودخانه سیاه‌بیشه شد. وی بابیان اینکه در این رودخانه هرساله ۲ هزار بال قو زمستان گذرانی می‌کردند می‌گوید: در حال حاضر این مکان کاملاً خشک‌شده است.


این بوم‌شناس با اشاره به تخریب جنگل‌های گیلان می‌گوید: باید هرچه سریع‌تر جلوی تخریب این جنگل‌ها گرفته شود. این فعال محیط‌زیست با بیان اینکه درازای هر ۳۴۰ هزار هکتار یک جنگلبان وجود دارد می‌گوید: یعنی در حدود هر ۳۴۰ هزار زمین فوتبال وقتی یک جنگلبان وجود داشته باشد آیا می‌تواند از پس متخلفان برآید؟ وی تصریح کرد: وقتی در جاده‌های این منطقه حرکت می‌کنیم شاهد کامیون‌هایی هستیم که چوب بار زده‌اند و این چوب‌ها غیرقانونی و قاچاق است و این‌ها به‌طرف آمل درحرکت هستند چراکه کارخانه چوب سازی در این مکان است.


این کارشناس محیط‌زیست با اشاره به اینکه در این منطقه صدها کامیون می‌بینیم که بار چوب در این مکان تخلیه می‌کنند می‌گوید: این‌ها همه‌شان غیرقانونی است و در حال نابود کردن جنگل‌های این منطقه هستند. وی افزود: سازمان‌های بین‌المللی اخیراً به بنده گفتند که هرساله بین یک تا ۱ ونیم درصد از جنگل‌های ایران از بین می‌رود و اگر به این صورت ادامه پیدا کند بین ۷۵ تا ۱۰۰ سال دیگر چیزی به‌عنوان جنگل‌های هیرکانی نخواهیم داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha