سه‌شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۴
کد خبر: 266608

رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی با هشدار در مورد استفاده از مواد محترقه دست‌ساز گفت: برای درمان قطع عضو و سوختگی‌هایی با درجه شدید نمی‌توان کار ترمیمی زیادی انجام داد و مسائل ناشی از این آسیب‌ها تا پایان عمر گریبانگیر فرد مصدوم و خانواده ها خواهد بود.

سوختگی های ناشی از مواد محترقه قابل ترمیم نیستند

سلامت نیوز: رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی با هشدار در مورد استفاده از مواد محترقه دست‌ساز گفت: برای درمان قطع عضو و سوختگی‌هایی با درجه شدید نمی‌توان کار ترمیمی زیادی انجام داد و مسائل ناشی از این آسیب‌ها تا پایان عمر گریبانگیر فرد مصدوم و خانواده ها خواهد بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ، علی بیژنی در خصوص حوادث شب چهارشنبه آخر سال و تاثیرات آن بر سلامت جسمانی افراد، اظهار داشت: امروزه بیشتر موادی که در این شب توسط جوانان و نوجوانان استفاده می‌شوند، از نوع دست ساز بوده که به دلیل تهیه نادرست و مشخص نبودن دقیق میزان ترکیبات، حالت انفجاری بیشتری دارد.


به گزارش انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی،وی اظهار داشت: قطع انگشت، آسیب به بینی و صورت، کوری چشم از جمله عوارض ناشی از این انفجاره است؛ بنابراین خانواده‌ها باید حتی‌المقدور این مواد محترقه را از مراکز قابل اطمینان خریداری کنند یا به طورکلی دور آن را خط بکشند، چرا که آسیب ناشی از این مواد یک عمر حسرت برای فرد و خانواده‌اش به همراه دارد.


رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران ادامه داد: انفجار ناشی از این مواد سبب قطع انگشت یا کل دست شده و به دلیل اینکه کل نسج و استخوان از بین رفته، دیگر قابل ترمیم نبوده و نقص عضو تا پایان عمر گریبانگیر فرد خواهد بود.


بیژنی با اشاره به اینکه سوختگی ناشی از انفجار مواد محترقه می‌تواند درجات مختلفی داشته باشد، گفت: به خانواده‌ها توصیه می‌ کنم که در این ایام بیشتر مراقب فرزندان خود باشند چرا که انفجار ناشی از مواد محترقه،‌ علاوه بر آسیب و مصدومیت فرد می تواند سبب مرگ افراد شود.
رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران خاطرنشان کرد:‌ بهتر است خانواده‌ها برای برگزاری این ایام، به محل‌هایی ایمن رفته و کنترل مناسبی روی فرزندان خود و تخلیه هیجانات آنها داشته باشند، چرا که در غیر این صورت علاوه بر تلخ شدن نوروز بر آنها و احتمال بروز آسیب و عفونی شدن زخم‌ها، برخی عوارض تا پایان عمر گریبانگیر آنها خواهد بود.

در چهارشنبه سوری سال گذشته 24 نفر در کشور دچار قطع عضو شدند که 158 نفر از موارد سوختگی از نوع درجه متوسط و شدید (درجه دو و سه) بوده است و 157 نفر دچار آسیب از ناحیه چشم شده اند. همچنین 65 درصد مصدومان حوادث چهارشنبه سوری در گروه سنی 6 تا 18 سال بوده اند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha