پژوهشگران یک گروه تحقیقات بین‌المللی موفق به طراحی اولین واکسن حاوی نانوذرات برای مقابله با ویروس سونسیتیال تنفسی شد.

اولین واکسن حاوی نانوذرات ضد عفونت ویروسی طراحی شد

سلامت نیوز: پژوهشگران یک گروه تحقیقات بین‌المللی موفق به طراحی اولین واکسن حاوی نانوذرات برای مقابله با ویروس سونسیتیال تنفسی شد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا  پژوهشگران یک گروه تحقیقات بین‌المللی موفق به طراحی واکسنی برای مقابله با نوعی ویروس مولد عفونت دستگاه تنفسی شدند، این واکسن حاوی نانوذرات چندوجهی بوده که امکان اتصال وجه‌ها به آنتی‌بادی ضدویروس وجود دارد.


به گزارش ستاد توسعه فناوری نانو،،ویروس سونسیتیال تنفسی (بعد از مالاریا) دومین عامل مرگ‌ومیر کودکان در جهان است، ویروس سونسیتیال تنفسی می‌تواند کودکان سه ساله را مبتلا کند که این کار موجب عفونت می‌شود.


ابتلا به این بیماری در نوزادان، افراد کهنسال و کسانی که سیستم ایمنی آنها دچار مشکل شده، عواقب خطرناک‌تری دارد. این ویروس سالانه 64 میلیون نفر را آلوده کرده که از این میان 160 هزار نفر جان خود را از دست می‌دهند و حدود 99 درصد از این بیماران، در کشورهای در حال توسعه زندگی می‌کنند.
بروک فیالا از محققان دانشگاه واشنگتون می‌گوید: ساخت واکسن برای مقابله با ویروس سونسیتیال تنفسی هم از نظر ایمنی وهم اثربخشی با چالش‌هایی روبرو است ولی امیدواریم این واکسن حاوی نانوذرات را به مرحله آزمون بالینی برسانیم و سپس آن را به‌صورت انبوه تولید کنیم.


این گروه با شبیه‌سازی، نانوذراتی ساختند که دارای چندین وجه است و ساختاری شبیه به توپ فوتبال دارد، هر وجه این نانوذرات می‌تواند به پروتئین خنثی کننده ویروس سونسیتیال تنفسی متصل شود. این پروتئین موسوم به DS-Cav1 پیش از این ساخته شده و با حمایت بنیاد ملی علم ایالات متحده آمریکا در حال ارزیابی است.


این گروه نشان دادند که اتصال این پروتئین به نانوذرات موجب می‌شود تا اثربخشی آن 10 برابر بیشتر از حالتی شود که پروتئین به تنهایی استفاده می‌شود.
نیل کینگ از محققان این پروژه می‌گوید: این اولین باری است که با این فناوری، واکسن ساخته می‌شود. ما معتقدیم که این واکسن طراحی شده می‌تواند ساده‌تر از واکسن‌های رایج ساخته شود و اثربخشی بیشتری نیز خواهد داشت.
نتایج این پروژه در نشریه Cell به چاپ رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha