سلامت نیوز : یك كارشناس ارشد تغذیه گفت: بیش از 90 درصد از آلرژی‌های غذایی با مصرف 8 ماده غذایی عمده بروز می‌كند كه تخم‌مرغ، شیر، گندم، سویا، ماهی، صدف و مغزهای روغنی از آن‌ جمله هستند.

خدیجه رحمانی در گفت‌وگو با  ایسنا،‌ افزود:70 درصد از مبتلایان به آلرژی غذایی دچار اختلالات گوارشی می‌شوند كه این نوع از اختلالات به صورت اسهال، استفراغ، تهوع و نفخ شكمی بروز می‌كند. 24 درصد نیز دچار عوارض پوستی می‌شوند كه به صورت خارش و كهیر خود را نشان می‌دهد. 4 درصد نیز به اختلالات تنفسی مبتلا می‌شوند كه حتی ممكن است منجر به آسم شود. یك‌درصد نیز امكان دارد به سایر علایم دچار شوند.

وی با اشاره به سندرم آلرژی دهانی گفت: این آلرژی ممكن است در نتیجه مصرف گوجه‌فرنگی، برخی سبزی‌ها و چاشنی‌هایی مانند فلفل بروز كند. علایم این آلرژی در اطراف دهان دیده می‌شود.

این كارشناس ارشد تغذیه درباره راه‌های كاهش عوارض آلرژی غذایی اظهار كرد: بهترین راه، حذف ماده غذایی است كه به آن آلرژی داریم،‌ البته ممكن است ماده آلرژی‌زا دارای برخی مواد مغذی باشد. در این شرایط باید مواد دیگر را جایگزین آن كنیم.

رحمانی با ذكر مثالی اظهار كرد: اگر به شیر آلرژی داریم ممكن است در صورت ننوشیدن آن دچار كمبود پروتئین، كلسیم و ویتامین‌های A و B شویم. در این شرایط می‌توانیم شیر سویا بنوشیم. اما اگر به سویا نیز آلرژی داریم، می‌توانیم از ماهی‌های ریز با استخوان استفاده كنیم، علاوه بر آن انواع كلم‌ها و مغزها به ویژه بادام را می‌توانیم به عنوان جایگزین شیر مصرف كنیم.

وی درباره حساسیت به تخم‌مرغ گفت: اگر به علت آلرژی به تخم مرغ از این ماده غذایی استفاده نكنیم احتمال دارد بدن ما دچار كمبود آهن و پروتئین شود. البته معمولا آلبومین سفیده تخم‌مرغ آلرژی‌زاست بنابراین می‌توانیم زرده آن را در صورتی كه دچار كلسترول خون بالا نیستیم، مصرف كنیم.

این كارشناس ارشد تغذیه تأكید كرد: افرادی كه به تخم‌مرغ آلرژی دارند ممكن است به مواد غذایی صنعتی نیز كه برای تهیه آنها از این ماده غذایی استفاده می‌شود نیز آلرژی داشته باشد. بنابراین به آنان توصیه می‌كنیم كه پیش از مصرف مواد غذایی صنعتی مانند بیسكویت برچسب آنها را مطالعه كنند.

رحمانی به كسانی كه به ماهی آلرژی دارند توصیه كرد: از سایر گوشت‌های سفید به جای ماهی استفاده كنید یا اگر به نوع خاصی از ماهی آلرژی دارید آن را مصرف نكنید.

وی درباره راه‌های تشخیص آلرژی غذایی در كودكان اظهار كرد: مادران می‌توانند هر یك هفته یكی از مواد غذایی آلرژی‌زا را از برنامه غذایی فرزند خود حذف كنند تا متوجه شوند كه آیا فرزندشان به ماده خاصی آلرژی غذایی دارد یا نه.

رحمانی تأكید كرد: اگر آلرژی غذایی منشأ ژنتیك داشته باشد در دوران شیرخوارگی بروز می‌كند به گونه‌ای كه اگر مادر ماده غذایی آلرژی‌زا را بخورد علایم آلرژی در نوزاد ظاهر می‌شود.

وی افزود: ممكن است كودك بین شش تا 12 ماهگی نتواند برخی از مواد غذایی را تحمل كند بنابراین باید بین آلرژی و عدم تحمل غذایی تفكیك قایل شویم. اگر كودكی تا یكسالگی ماده غذایی خاصی را تحمل نكرد باید بعد از یك ‌سالگی نیز آن ماده غذایی را به او بخورانیم چون اگر بعد از یك سالگی دچار علایم آلرژی شود مشخص می‌شود كه او به ماده غذایی خاصی حساسیت دارد.

رحمانی درباره آلرژی‌های غذایی نسبت به مغزهای روغنی اظهار كرد: ممكن است برخی از این مغزها یا كنجد و برخی ادویه‌ها به سم «آفاتوكسین» آلوده باشند. این سم در درجه حرارت بالا از بین نمی‌رود. بنابراین در مصرف مغزها به ویژه پسته باید به این نكته توجه كرد كه بوی كهنگی ندهد و تغییر رنگ نداده باشد، چون تغییر رنگ نشان‌ دهنده انجام اكسیداسیون در آن است.

وی با بیان اینكه سولفیت‌ها نیز ممكن است باعث ایجاد آلرژی شوند، گفت: در برخی از مواد غذایی مانند میوه‌های خشك سولفیت بیشتری وجود دارد. سیب‌زمینی‌های منجمد و مواد غذایی صنعتی كه از رنگ‌های مصنوعی مجاز برای ساخت آنها استفاده می‌شود نیز دارای مقادیری سولفیت هستند.

رحمانی با بیان اینكه آلرژی غذایی با عدم تحمل غذایی تفاوت دارد، اظهار كرد: در آلرژی غذایی معمولا ایمونوگولوبین E افزایش می‌یابد. پاسخ بدن به افزایش ایمونوگولوبین بین یك دقیقه تا دوساعت بروز پیدا می‌كند. البته در مواردی بدن به ماده غذایی 2 تا 48 ساعت پس از مصرف آن واكنش نشان می‌دهد.

وی با بیان اینكه آلرژی غذایی معمولا ارثی است، تأكید كرد: ممكن است مادر و فرزند به مواد غذایی خاصی آلرژی داشته باشند. به عنوان نمونه ممكن است مادر نسبت به تخم‌مرغ آلرژی داشته باشد اما فرزند او به شیر حساس باشد.

این كارشناس ارشد تغذیه با بیان اینكه لاتكس موجود در كیسه‌های پلاستیكی ممكن است به طور غیرمستقیم باعث ابتلا به آلرژی شود، اظهار كرد: در ساختمان لاتكس 35 نوع پروتئین به كار رفته است و زمانی ‌كه مواد غذایی در كیسه‌های پلاستیكی نگهداری می‌شود پروتئین لاتكس وارد ماده غذایی می‌شود. از سوی دیگر زمانی ‌كه نوشابه‌ها و آب‌های معدنی در فریزر یا جایخی یخ زده می‌شوند پروتئین ظروف آن‌ها به نوشابه و آب نفوذ می‌كند.

رحمانی در پایان توصیه كرد: اگر قصد استفاده از كیسه‌های پلاستیكی برای نگهداری مواد غذایی در فریزر را دارید باید مواد غذایی را در كیسه‌های استاندارد مخصوص فریزر قرار دهید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha