شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۸
کد خبر: 26750
سلامت نیوز :  وزارت بهداشت اعلام كرد: 43 درصد افراد بالای 15 سال در كشور دچار اضافه وزن هستند و از هر 5 سكته‌ مغزی یك مورد به علت چربی خون بالا است.

زهرا عبداللهی، معاون دفتر بهبود تغذیه جامعه با اشاره به اینكه چربی نوعی ماده غذایی و یكی از تركیبات مهم مورد نیاز بدن انسان است، اظهار داشت: میلیاردها سلول در بدن ما برای تبادل فرمان های عصبی و محافظت بافت ها در برابر بعضی از شوك های محیطی مانند سرما و سایر فعالیت های خود به چربی نیاز دارند.

وی با بیان این كه تمام بافت های عصبی، سلول های مغزی و غشای سلول های بدن از چربی است،‌ افزود: مصرف زیاد چربی ها، احتمال ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، افزایش فشار خون و بیماری دیابت (مرض قند) را افزایش می‌دهند همچنین در كشورهایی كه دریافت روغن‌های جامد، لبنیات پرچرب، كره، مارگارین و چربی‌های موجود در گوشت قرمز و فرآورده‌های گوشتی بالاست، مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلب و عروق نیز بالا است.

عبداللهی چربی خون بالا را عامل بیش از نیمی از سكته‌های قلبی دانست و تصریح كرد: مصرف گروه چربی ها در كشور ما بسیار بیشتر از حد استاندارد است و تقریباً مصرف چربی ها 2 برابر نیاز است.

وی تاكید كرد: مصرف زیاد مواد غذایی پر چرب، به خصوص چربی های حیوانی و گوشت قرمز خطر ابتلا به سرطان پستان، روده بزرگ و پروستات را افزایش می دهد.

معاون دفتر بهبود تغذیه تصریح كرد: بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان‌ها مهمترین علت مرگ و میر در كشور ما هستند كه یكی از دلایل آن الگوی غلط مصرف روغن های خوراكی و مصرف غذاهای چرب و سرخ شده است و با حذف چربی ترانس (روغن جامد) و جایگزین كردن آن با روغن های مایع از 40 درصد مرگ های ناشی از بیماری قلبی عروقی می توان پیشگیری كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha