کمبود آهن موجب افت دوپامین نیز می‌شود. دوپامین هورمونی است که مسئول حرکت نیز می‌باشد. هر دو کمبود می‌توانند سبب بی‌قراری پاها شوند.

اگر بی‌اختیار پاهایتان را تکان می‌دهید شاید کمبود آهن دارید

سلامت نیوز: کمبود آهن موجب افت دوپامین نیز می‌شود. دوپامین هورمونی است که مسئول حرکت نیز می‌باشد. هر دو کمبود می‌توانند سبب بی‌قراری پاها شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تبیان، کمبود آهن زمانی است که بدن آهن کافی ندارد. این کمبود می‌تواند منجر به کاهش تعداد گلبول‌های قرمز خون در سیستم‌تان شود. آهن، عامل اصلی در ساختن هموگلوبین است و به انتقال اکسیژن به تمام قسمت‌های بدن کمک می‌کند. وقتی کمبود هموگلوبین در سیستم‌تان وجود داشته باشد، مشکلی به نام آنمی یا کم‌خونی روی خواهد داد.

ارتباط میان حرکت غیرارادی پاها و کمبود آهن
کمبود آهن مشکلی رایج در سراسر دنیاست که میلیون‌ها نفر دچارش هستند. کمبود آهن در سیستم می‌تواند با مشکل سندرم پاهای بی‌قرار مرتبط باشد. کمبود آهن موجب افت دوپامین نیز می‌شود. دوپامین هورمونی است که مسئول حرکت نیز می‌باشد. هر دو کمبود می‌توانند سبب بی‌قراری پاها شوند.
سندرم پای بی‌قرار یک میل غیرارادی به حرکت دادن مداوم پاهاست و اختلالی است که به بخشی از سیستم عصبی مربوط می‌شود. این مشکل می‌تواند خواب را به هم بزند و احساس خارش نیز در پاها ایجاد کند.

سایر علائم کمبود آهن
برخی از افراد ممکن است ابتدا هیچ علامتی نداشته باشند اما بسته به شدت بیماری، بدن ممکن است علائم زیر را بروز دهد:

خستگی و ضعف
احساس خستگی مداوم، یکی از شایع‌ترین نشانه‌های کمبود آهن است.

کمبود هموگلوبین ناشی از کمبود آهن منجر به افت سطح اکسیژن در بدن می‌شود. این اتفاق یعنی اینکه عضلات شما اکسیژن کافی برای انجام فعالیت‌های خود مانند راه رفتن و بالا رفتن از پله‌ها را ندارند، در نتیجه نفس کم خواهید آورد

رنگ‌پریدگی پوست
پایین بودن سطح آهن در بدن باعث می‌شود خون، قرمزی طبیعی خود را از دست بدهد و در نتیجه پایین چشم‌ها که پوست نازک‌تری دارد رنگ‌پریده به نظر برسد. رنگ پریدگی پوست در تمام قسمت‌های بدن ممکن است دیده شود.

تنگی نفس
کمبود هموگلوبین ناشی از کمبود آهن منجر به افت سطح اکسیژن در بدن می‌شود. این اتفاق یعنی اینکه عضلات شما اکسیژن کافی برای انجام فعالیت‌های خود مانند راه رفتن و بالا رفتن از پله‌ها را ندارند، در نتیجه نفس کم خواهید آورد.

سردرد یا سرگیجه
البته سر درد و سرگیجه از علائم نه چندان شایع کمبود آهن هستند اما در برخی از افراد ممکن است این نشانه‌ها را داشته باشند. وقتی اکسیژن کافی در بدن وجود نداشته باشد می‌تواند ایجاد التهاب در مغز کرده و سبب سر درد و سرگیجه شود.

خشکی پوست و مو
وقتی پوست از اکسیژن محروم باشد خشک و ضعیف شده و ریزش خواهد داشت. اگر متوجه شدید ریزش موهایتان هنگام شستشو یا برس زدن بیشتر شده است و توده‌ای می‌ریزد ممکن است دلیل آن کمبود آهن باشد.

شکنندگی ناخن
آهن ماده‌ی مغذی لازم برای سلامت ناخن‌هاست و کمبود آن می‌تواند موجب شکنندگی ناخن‌ها شده و به راحتی ترک بخورند و بشکنند. این بیماری که کویلونیشیا نام دارد با ناهنجاری در فُرم ناخن دست‌ها که به صورت برآمدگی لبه‌ها و فرورفتگی انحنای ناخن است شناخته می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha