سلامت نیوز : ویتامین k از ویتامین‌های ضروری بدن است كه برای جذب پروتئین و انعقاد خون در بدن به آن نیاز است.

به گزارش  ایسنا ، مطالعات اخیر نشان داده است كه ویتامین k ممكن است در درمان بیماری‌های استخوان و آلزایمر نقش مهمی داشته باشند و افزایش میزان مصرف این ویتامین می‌تواند به حفاظت بدن در برابر بیماری‌های قلب و سرطان كمك كند.
هیچ خطری در مصرف بیش از اندازه این ویتامین شناخته نشده است و دلیلی برای عدم مصرف زیاد آن وجود ندارد. استفاده از ویتامین k، مقدار 80 میكروگرم توصیه شده است.

مواد غذایی كه سرشار از ویتامین k هستند، شامل سبزیجات (به طور تازه و خشك شده): مصرف طولانی مدت سبزیجات به منظور خواص دارویی آنها است. سبزیجات مانند ریحان، آویشن به صورت خشك شده آن به میزان 1715 میكروگرم بیشترین میزان ویتامین k را فراهم می‌كنند. میزان این ویتامین در جعفری تازه، گشنیز، مرزنجوش و پونه كوهی 10 میكروگرم است.

سبزیجات برگ دار تیره رنگ:

سبزیجات برگ دار تیره رنگ به طور تازه برای تهیه سالاد و یا به صورت بخارپز مورد استفاده قرار می‌گیرند. این گونه سبزیجات علاوه بر ویتامین k سرشار از كلسیم هستند.

كلم‌پیچ، گیاه گل قاصدك، شاهی، اسفناج، شلغم، خردل، چغندر، گل‌ كلم، كاهو و كاسنی از آن دسته سبزیجاتی هستند كه هر كدام دارای مقدار زیادی ویتامین k هستند.

پیازچه:

100 گرم پیازچه 207 میكروگرم ویتامین k را فراهم می‌كند.

كلم بروكسل:

كلم بروكسل سرشار از ویتامین k است به طوری كه تنها 100 گرم از آن مقدار 194 میكروگرم ویتامین k را فراهم می‌كند.

كلم بروكلی:

ویتامین k تنها یك دلیل برای افرادی است كه به خوردن سبزیجات علاقه‌مندند. این گیاه همانند كلم، كاهو و ... غنی از ویتامین k است.

فلفل قرمز - زردچوبه:

فلفل علاوه بر ویتامین k سرشار از ویتامین‌های E و C نیز می‌باشد، مصرف 100 گرم از این مواد 106 میكروگرم و در هر قاشق سوپ‌خوری از آنها 5/8 میكروگرم ویتامین k موجود است.

مارچوبه:

مارچوبه بهترین نوع مصرف آن به صورت بخارپز می‌باشد و در هر 100 گرم از آن 80 میكروگرم ویتامین k وجود دارد.

خیارترشی:

اگر علاقه‌مند به خوردن ترشیجات هستید اكنون دلیل خوبی برای مصرف بیشتر آن دارید. برای سلامتی بیشتر و جذب ویتامین k بیشتر در بدن مواد خوراكی حاوی سدیم كمتری را مصرف كنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha