ایرانیان خارج از کشور درخواست‌های بسیاری برای کمک دارند. هلال‌احمر می‌گوید تنها راه پرداخت به خیریه (Donate) است که صلیب سرخ آلمان باز کرده خسارت‌ها و ویرانی‌های سیل هفته‌های اخیر در ٥استان ایران به قدری وسیع و دردناک است که به گواه شاهدان و امدادرسانی نیروهای جمعیت هلال‌احمر از نزدیک، با این‌که داوطلبان و امدادگران شبانه‌روز و بدون لحظه‌ای استراحت درحال تدارک اقلام مورد نیاز مردم سیل‌زده و رساندن بسته‌های کمک به مناطق گرفتار و اردوگاه‌های موقت اسکان اضطراری هستند، همچنان برای پاسخگویی به همه نیازهای مردم آسیب‌دیده از سیل، به کمک‌های بیشتری نیاز است.

سلامت نیوز:ایرانیان خارج از کشور درخواست‌های بسیاری برای کمک دارند. هلال‌احمر می‌گوید تنها راه پرداخت به خیریه (Donate) است که صلیب سرخ آلمان باز کرده خسارت‌ها و ویرانی‌های سیل هفته‌های اخیر در ٥استان ایران به قدری وسیع و دردناک است که به گواه شاهدان و امدادرسانی نیروهای جمعیت هلال‌احمر از نزدیک، با این‌که داوطلبان و امدادگران شبانه‌روز و بدون لحظه‌ای استراحت درحال تدارک اقلام مورد نیاز مردم سیل‌زده و رساندن بسته‌های کمک به  مناطق گرفتار و اردوگاه‌های موقت اسکان اضطراری هستند، همچنان برای پاسخگویی به همه نیازهای مردم آسیب‌دیده از سیل، به کمک‌های بیشتری نیاز است.

به گزارش سلامت نیو به نقل از روزنامه شهروند ،جامعه بین‌الملل یا بهتر بگوییم شبکه بشردوستانه جهانی با محوریت فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر در کنار جمعیت‌های صلیب‌سرخ و هلال احمر از گوشه گوشه دنیا دغدغه‌های خود را برای کمک‌رسانی به مردم سیل‌زده ایران از اعلام آمادگی برای کمک تا ارسال بسته‌های غذایی و امدادی به نوعی اعلام کرده‌اند. هرچند شرایط سیاسی و تحریم‌های غیرانسانی گریبانگیر کمک‌های بشردوستانه هم شده و تا به این لحظه تمام حساب‌های ارزی جمعیت هلال‌احمر در بانک‌ها تحریم است و راه‌های کمک‌های بین‌المللی نقدی همچنان بسته.


این روزهایی که ایران زیر آب است و امدادگران هلال‌احمر در تلاش شبانه‌روزی3  آوریل ٢٠١٩ یعنی چهاردهم فروردین ماه سایت فدراسیون جهانی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر در گزارشی به این دغدغه پرداخته است؛ گزارشی که می‌گوید به دلیل سیلاب‌های غافلگیر‌کننده و وضع بحرانی استان‌های ایران، قرار است ٥٠٠‌هزار فرانک سوییس برای تقویت تلاش‌های امدادرسانی هلال‌احمر ایران در منطقه آزاد شود؛ مبلغی که بر اثر تحریم‌های غرب به جمعیت هلال‌احمر ایران نرسیده است.

براساس این گزارش، این بودجه جزو مبالغی است که از صندوق اضطراری امداد فاجعه‌ای (IFRC) به منظور فراهم آوردن اقلام امداد و اسکان اضطراری مردمی که خانه و معیشت خود را بر اثر سیل از دست داده‌اند، استفاده می‌شود. سید‌هاشم، مدیر منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در  IFRC می‌گوید:

«ایران این روزها زیر آب است؛ سیلابهای هفته‌های اخیر بحران بی‌سابقه‌ای است که درحال حاضر دست‌کم ٢٣ استان از ٣١ استان ایران را تحت‌تأثیر قرار داده است. درحالی‌که پیامدها و خرابی‌ها دقیق هنوز مشخص نیست، اما چیزی که درحال حاضر به وضوح قابل مشاهده است این که سیل باعث ایجاد آسیب و رنج بسیاری از مردم در مناطق روستاها و شهرهای ایران شده است.»


به دنبال راه‌های گسترش حمایت‌های بین‌المللی از سیل‌زدگان ایران هستیم این گزارش در ادامه به تلاش‌های بی‌وقفه جمعیت هلال‌احمر ایران برای کمک‌رسانی و پاسخگویی به نیازهای مردم سیل‌زده اشاره می‌کند؛ جمعیت هلال‌احمر ایران در مواجهه با چالش‌های انساندوستانه قرار دارد.

براساس آمار ارایه شده، بیش از ١١ هزار داوطلب و امدادگر در مناطق سیل‌زده حاضر هستند و  با مراقبت و پشتیبانی‌های لحظه‌ای خود به نجات زندگی بیش از ١٩٢‌هزار نفر در سراسر کشور می‌پردازند. سید‌هاشم اذعان می‌کند:   «پاسخ جمعیت هلال‌احمر ایران به این بحران بسیار بزرگ است و روز به روز درحال گسترده شدن است.

داوطلبان و امدادگران ایرانی صدها نفر را به مکان‌های اسکان اضطراری گسیل کرده و موفق به تخلیه ایمن مناطق پر خطر شده‌اند و در کنار این تلاش‌ها مواد غذایی و اقلامی مانند چادر، پتو و کیت بهداشتی را بین ده‌ها‌هزار نفر توزیع کرده‌اند.» این مسئول بین‌الملل با این حال تأکید می‌کند که  ارزیابی بحران نشان می‌دهد کمک بیشتری نیاز است. بنابراین، علاوه بر بودجه‌هایی که از سوی فدراسیون اختصاص داده می‌شود، ما نیز با همکاران هلال‌احمر در ایران همکاری می‌کنیم تا ببینیم چگونه می‌توان حمایت‌ها را گسترش داد.


هیچ کمک نقدی خارجی تا به حال دریافت نشده است
این مقام بین‌المللی درحالی از این کمک نقدی سخن می‌گوید که براساس آخرین اطلاعیه جمعیت هلال‌احمر ایران، هیچ مبلغی به صورت نقدی به دست این جمعیت نرسیده است. به دنبال برخی ابهامات در روند ارایه کمک‌های خارجی به سیل‌زدگان و نقش تحریم‌های ضدانسانی آمریکا در این خصوص، جمعیت هلال‌احمر در اطلاعیه‌ای به تشریح وضع کمک‌های بین‌المللی پرداخته که در ادامه به موارد آن اشاره شده است.


پس از وقوع سیل گسترده در کشور، برخی از نهادهای بین‌المللی و جمعیت‌های ملی همدردی خود را با مردم ایران و آمادگی برای همکاری در زمینه امدادرسانی یا ارسال کمک‌های نقدی و غیرنقدی اعلام کردند. دفتر هماهنگ‌کننده مقیم سازمان ملل متحد در ایران، دفتر هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان مللOCHA) ) در ایران، الحاج اس سی دبیرکل فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب‌سرخ و هلال احمر، هلال السایر رئیس جمعیت هلال‌احمر کویت، حسن بانو غضنفر رئیس جمعیت هلال احمر افغانستان و نوروز اصلانوف رئیس جمعیت هلال‌احمر آذربایجان و عضو پارلمانی این کشور ازجمله آنها بودند.


اعلام آمادگی برای تهیه محموله کمک از سوی صلیب‌سرخ سوییس، روسیه و فرانسه  بر اساس این اطلاعیه، صلیب‌سرخ آلمان، جمعیت هلال‌احمر ترکیه و جمعیت هلال‌احمر کویت ازجمله جمعیت‌های ملی بودند که کمک‌های غیرنقدی برای سیل‌زدگان ارسال کردند که توسط جمعیت هلال‌احمر دریافت و برخی از آنها نیز در میان سیل‌زدگان توزیع شده است. صلیب سرخ‌های روسیه، سوییس و فرانسه هم اعلام کرده‌اند که درحال ارسال محموله هستند ولی تاکنون (۱۹ فروردین ماه) چیزی دریافت نشده است.


ارسال کمک نقدی با ارسال محموله متفاوت است اطلاعیه جمعیت به صراحت اعلام می‌کند هیچ کمک نقدی خارجی تا به حال به جمعیت هلال‌احمر ایران انجام نشده است، چراکه اصولا هیچ راه ارتباطی مالی برای این کار وجود ندارد.

همه حساب‌های ارزی جمعیت هلال‌احمر در بانک‌هایی است که از سوی آمریکا تحریم شده. برخی نهادها و کشورها اعلام آمادگی کرده و مبالغی نیز اعلام کرده‌اند ولی به هرحال با توجه به تحریم‌های ضد انسانی آمریکا راهی برای ارسال این کمک‌های نقدی وجود ندارد.

برخی تناقضات دراین‌باره ناشی از آن است که تفاوت میان ارسال کمک نقدی و ارسال محموله نادیده گرفته می‌شود. برای ارسال و دریافت محموله‌های امدادی مشکلی وجود ندارد، اما کمک‌های نقدی به دلیل تحریم‌های آمریکا ممکن نیست.


ممانعت دولت آمریکا از ورود کمک‌های بشردوستانه بین‌المللی به سیل‌زدگان ایران نشان‌دهنده خباثت و دشمنی بسیار گسترده با کشورمان است. درحالی‌که صلیب‌سرخ و هلال‌احمر و حوزه‌های بشردوستی از هر قاعده سیاسی و نظامی خارج هستند و نباید راه‌های کمک‌رسانی به مردم در بحران‌ها بسته باشد، با این حال شاهد این شرایط هستیم که کمک‌های نقدی برای سیل‌زدگان ایران تحت‌تأثیر زورگویی دولت آمریکا قرار گرفته است.

گفتنی است؛ امیر سرتیپ حاتمی وزیر دفاع کشورمان هم روز گذشته در اظهاراتی با اشاره به ممانعت آمریکا از ورود کمک‌های نقدی بشردوستانه بین‌المللی به سیل‌زدگان ایران بیان کرد: «آنها بار دیگر عمق دشمنی خود با ملت بزرگ ایران اسلامی را به تصویر کشیدند و ثابت کردند تنها با نظام اسلامی مشکل ندارند؛ بلکه به‌رغم تبلیغات رسانه‌ای خود از رسیدن ساده‌ترین اقلام ضروری برای نجات جان انسان‌های مصیبت‌زده از سیل نیز دریغ می‌کنند.


تحریم‌ها به‌روزرسانی تجهیزات جمعیت هلال‌احمر را هم با مشکل مواجه کرده است اطلاعیه جمعیت هلال‌احمر نیز بر همین اساس اشاره می‌کند که به‌رغم برخی ادعاهای مقامات آمریکایی، تحریم‌های اعمال شده از سوی ایالات متحده نه‌تنها کمک‌رسانی در حادثه اخیر کار را با دشواری‌هایی همراه کرده، بلکه به دلیل این تحریم‌ها جمعیت هلال‌احمر در طول سال‌های اخیر به سختی توانسته در زمینه به‌روزرسانی ظرفیت لجستیکی و بخصوص امداد هوایی خود فعالیت کند.


به دلیل اعمال این تحریم‌ها، امکان خرید بالگرد از طرق عادی امکان پذیر نیست، اما با این حال جمعیت هلال احمر با ۲۴ فروند بالگرد در امر امداد هوایی فعالیت می‌کند که در سیل اخیر نیز این ظرفیت کمک شایانی به تسریع عملیاتهای نجات و امداد کرد، ولی متاسفانه برای نگهداری همین ناوگان امدادی نیز مشکلات متعددی برای تأمین قطعات وجود دارد. بدیهی است پس از دریافت کمک‌های خارجی (نقدی و غیرنقدی) گزارش رسمی نحوه مصرف یا هزینه‌کرد آن توسط جمعیت هلال احمر ایران منتشر می‌شود.



تنها راه مورد تأیید هلال‌احمر ایران برای کمک‌های نقدی این اطلاعیه به درخواست‌های بسیار زیاد ایرانیان خارج از کشور برای کمک‌های نقدی اشاره می‌کند؛ به دنبال درخواست‌های فراوان ایرانیان خارج از کشور، یک راه ارتباطی مالی برای دریافت کمک‌های نقدی باز شده که متاسفانه آن نیز با توجه به تحریم‌های آمریکا فورا بسته شد.

درحال حاضر هیچ راهی برای ارسال کمک‌های نقدی هموطنان خارج از کشور وجود ندارد. بعضا برخی از نهادها و خیریه‌های موجود در خارج از کشور اقداماتی را برای جمع‌آوری کمک‌های نقدی در خارج از کشور به نام هلال احمر انجام داده‌اند که مورد تأیید نیستند.


فعلا تنها راه موجود برای ایرانیان خارج از کشور و شهروندان سایر کشورها یک مورد پرداخت خیریه اختصاصیdonait) )است که صلیب سرخ آلمان باز کرده است.

با توجه به بسته شدن راه‌های ارتباط مالی با ایران، جمعیت هلال‌احمر ایران از همه شهروندان ایرانی و غیرایرانی دعوت می‌کند تا با مراجعه به سایت رسمی صلیب‌سرخ آلمان کمک‌های نقدی خود را برای سیل‌زدگان ارسال کنند. پس از تجمیع این کمک‌ها هلال‌احمر ایران و صلیب‌سرخ آلمان راه‌های هزینه‌کرد این مبلغ برای سیل‌زدگان را بررسی و اقدامات لازم را انجام می‌دهند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha