سه‌شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۵
کد خبر: 268147

خالکوبی یا تتو با تزریق مستقیم مواد رنگی زیر پوست انجام می‌شود. این سوراخ شدن پوست آنقدر ادامه می‌یابد تا خالکوبی به پایان برسد.

در دوران بارداری قید تتو را بزنید

سلامت نیوز-*دکتر سمیه ادایی: خالکوبی یا تتو با تزریق مستقیم مواد رنگی زیر پوست انجام می‌شود. این سوراخ شدن پوست آنقدر ادامه می‌یابد تا خالکوبی به پایان برسد. 

از آنجا که تتوکاران از بی‌هوشی استفاده نمی‌کنند، کسانی که خالکوبی می‌کنند باید ازآستانه تحمل درد کافی برای انجام این کار
بر خوردار باشند. معمولاً از طرف دولت‌ها نظارتی بر مواد استفاده شده در خالکوبی وجود ندارد. مواد رنگی می‌تواند ازنمک، فلزو یا سایرمواد شیمیایی تشکیل شده باشد. این مواد می‌تواند در بدن بعضی از افراد حساسیت بدی ایجاد کند.

آیا تتو می‌تواند مشکلات طبی ایجاد کند؟ بله. افرادی که تتو می‌کنند می‌توانند به بیماری‌های عفونی مثل هپاتیت B و هپاتیت C مبتلا شوند. همچنین انتقال ویروسHIV که عامل بیماری ایدز است به ندرت در این افراد گزارش شده است. عفونت در کسانی اتفاق می‌افتد که در هنگام تتو از سوزن یکبار مصرف استفاده نکرده باشند و یا در مواردی که از سوزن دائمی استفاده می‌شود بعد از مصرف، از بیماری به بیمار دیگر به طرز صحیحی استریل نشده باشد.

اگر شما تتو کنید و وسایل بخوبی استریل نشده باشد خون فرد قبلی می‌تواند به زیر پوست شما منتقل شود. افرادی که تتو می‌کنند می‌توانند واکنش بدی به مواد تتو نشان بدهند. همچنین ممکن است هنگام انجام تست تشخیصی تصویربرداری MRI دچار درد و سوزش در پوست شوند، زیرا رنگ‌های تتو گاهی حاوی فلزات هستند که در دستگاه MRI حرارت می‌بینند یا حرکت می‌کنند.


   آیا می‌توان ریسک مشکلات تتو را کاهش داد؟
بله، قبل از انجام تتو به سالن مورد نظر بروید و دقت کنید که تتو کار نکات زیر را رعایت می‌کند یا نه. مطمئن شوید که تاتوکار قبل از شروع کار و پوشیدن دستکش، دست‌هایش را با آب و صابون می‌شوید و با مواد مخصوص استریل می‌کند.
محلی که لازم است تتو شود را با الکل یا محلول آیودین تمیز می‌کند. از ظروف یکبار مصرف جهت نگهداری مواد تتو استفاده کند. از سوزن‌های یکبار مصرف استفاده کند وبهتر است در مقابل چشمان شما بسته سوزن را باز کند.

بعد از انجام تتو چه کنیم؟ مهم‌ترین کار آن است که محل تتو تمیز نگاه داشته شود.  روزانه با آب و صابون شسته شود ولی از دست زدن به محل تتو تا بهبودی کامل در سایر زمان‌ها خودداری کنید. در صورتی که در محل تتو تورم، گرمی، قرمزی دیدید و یا عفونت یا بوی بد به مشامتان رسید با پزشک خود تماس بگیرید. همچنین اگر تب کردید باید توسط پزشک ویزیت شوید.

  آیا می‌توان محل تتو را پاک کرد؟ بله، به وسیله لیزرهای مخصوص می‌توان تتو را پاک کرد که البته مشکلات خاص خودش را دارد و می‌تواند باعث تغییر رنگ پوست و تحریک و تورم پوست شود.  پاک کردن تتو بسیار هزینه برتر از انجام تتو است.

  فراموش نکنید هر چیزی که باعث فرو رفتن سوزن در بدنتان شود، از جمله تتو کردن، ریسک ابتلا به عفونت را در شما افزایش می‌دهد.  ضمن اینکه اگر در دوران بارداری تتو کنید، به خاطر کش آمدگی پوست‌تان، بعد از زایمان شکل متفاوتی از تتو را روی پوست‌تان خواهید دید که شباهتی به آنچه قبلاً انجام داده اید، ندارد! بنابراین حتماً در 9 ماه بارداری قید تتو کردن را بزنید.

*متخصص زنان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha