عضو هیئت مدیره انجمن تالاسمی ایران گفت: داروی جدید خوراکی بیماران تالاسمی به علت عدم تخصیص منابع مالی و نیز عدم حمایت دولت هنوز در دسترس بیماران قرار نگرفته است.

دکتر محمود هادی پور در گفتگو با  مهر افزود: این داروی خوراکی می تواند جایگزین داروهای تزریقی این بیماران شود که استفاده آن هرشب ، 8 ساعت زمان می برد.

وی با اشاره به اینکه این داروی جدید خوراکی جزء داروهای گران قیمت است، گفت: نمی توان داروهایی را که از قیمت زیادی برخوردارند، بدون اختصاص یارانه ، در فهرست داروهای تحت پوشش بیمه قرار داد و نیاز به تائید وزارت بهداشت دارد.

هادی پور گفت: با توجه به اینکه عنوان می شود اثر دهی قطعی این دارو هنوز در مرحله آزمایش قرار دارد، باید گفت که اثبات اثر دهی دارو در شورای بررسی و تدوین فهرست دارویی کشورها صورت می گیرد و این شورا نیز با پذیرش اثبات اثردهی دارو ، آن را به فهرست دارویی کشور اضافه کرده است.

وی افزود: تمامی داروهای جدیدی که وارد کشورها می شود باید در یک دوره 2 تا 10 ساله مورد کنترل و بررسی قرار گرفته و اطلاعات مربوط به مصرف این داروها نظیر عوارض ناخواسته ، باید توسط شرکت تولید کننده دارو جمع آوری و در اختیار مرکز ملی عوارض ناخواسته قرار گیرد. بنابراین جدید بودن دارو و یا قرار داشتن آن در مرحله کنترل مانعی برای مصرف آن نیست.

هادی پور افزود: وزارت بهداشت به ویژه معاونت غذا و دارو باید سیستم کنترل دارو ( پس از ورود داروها به کشور) را دقیق تر و توانمند تر کرده تا با جمع آوری اطلاعات مربوط به مصرف و  پذیرش آن، شرکت تولید کننده، دارو را وارد ایران کند.

عضو هیئت مدیره انجمن تالاسمی ایران گفت: از آنجا که این دارو بسیار گران است نمی توان آن را بدون اختصاص یارانه به کشور وارد کرد چون در غیر این صورت بیماران توان خریداری و استفاده از آن را نخواهند داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha