پس از ماجرای نصب دستگاه کارت‌خوان در مطب‌ها که با مخالفت جامعه پزشکی مواجه شد، حالا نوبت به گلایه جامعه همیشه ناراضی پزشکان از تعرفه‌های پزشکی سال ۹۸ رسیده است.

مردم قربانی شکاف در لایه‌های مدیریتی نظام سلامت

سلامت نیوز: پس از ماجرای نصب دستگاه کارت‌خوان در مطب‌ها که با مخالفت جامعه پزشکی مواجه شد، حالا نوبت به گلایه جامعه همیشه ناراضی پزشکان از تعرفه‌های پزشکی سال ۹۸ رسیده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم،‌ "ناراضی از همه چیز!" شاید بهترین عبارتی باشد که در وصف حال و روز این روزهای جامعه پزشکی کشور بتوان به کار برد. جامعه پزشکی کشور نه نصب دستگاه کارتخوان در مطب باب میلش است و نه افزایش تعرفه‌های پزشکی!؛ از مخالفت‌های جامعه پزشکی کشور با شفافیت مالیاتی که بگذریم، اخیرا با اعلام افزایش تعرفه‌ها در دو بخش دولتی و خصوصی که به ترتیب 10 و 13 درصد بوده است، سازمان نظام پزشکی به عنوان مرجع واحد جامعه پزشکی کشور مخالفت‌هایی را با این افزایش تعرفه‌ها اعلام کرده است.

به نظر می‌رسد تعرفه‌ها آنطور که جامعه پزشکی انتظار داشته افزایش پیدا نکرده است. توجیه مدیران سازمان نظام پزشکی تعدیل نیافتن افزایش تعرفه‌ها بر اساس نرخ تورم است. به گفته منصور جعفری نمین، عضو هیات رئیسه مجمع عمومی نظام پزشکی کشور نظر نظام پزشکی برای افزایش تعرفه 40 درصد بوده که به دلیل شرایط معیشتی سخت مردم، در نهایت 25 درصد را پیشنهاد کرده است.

با این شرایط طی روزهای اخیر اعضای جامعه پزشکی عواقبی را در خصوص افزایش نیافتن تعرفه‌ها مطرح کرده‌اند. بازگشت پدیده زشت زیر میزی، کاهش کیفیت خدمات ارائه شده، تعدیل نیرو و ورشکستگی مراکز درمانی از جمله پیامدهایی است که عنوان شده است. با این شرایط به نظر می‌رسد اراده محکمی از سوی جامعه پزشکی کشور در جهت ارعاب مسئولان دولتی برای رضایت دادن به افزایش تعرفه‌ها طبق خواست آنها وجود دارد چرا که حتی محمدرضا ظفرقندی رئیس سازمان نظام پزشکی طی نامه‌ای خطاب به معاون اول رئیس جمهور درخواست افزایش تعرفه‌ها بیش از آنچه که اعلام شده را خواستار شده است. درخواستی که البته به نظر می‌رسد محقق نشود!

با این حال، نمایندگان مجلس و فعالان نظام سلامت معتقدند تعرفه‌های پزشکی معقولانه و متناسب با شرایط جامعه افزایش پیدا کرده است. به عقیده محمد اکبری، اقتصاددان حوزه سلامت حتی اگر تعرفه‌ها طبق خواست پزشکان افزایش پیدا کند پولی بدست آنها نمی‌رسد چرا که سازمان‌های بیمه‌گر ورشکسته و مردم در بدترین شرایط اقتصادی هستند.

پزشکان در «جنگ اقتصادی» با مردم همراهی کنند

اکبری با بیان اینکه اگر تعرفه‌ها بیش از آنچه که اعلام شده افزایش پیدا کند بیشترین آسیب به مردم وارد می‌شود، اظهار کرد: پرداخت تعرفه‌های نظام پزشکی بر عهده مردم و سازمان‌های بیمه‌گر است. این در حالی است که سازمان‌های بیمه‌گری چون سازمان تامین اجتماعی و بیمه سلامت در وضعیت ورشکستگی قرار دارند و بدهی‌های کلانی از سال‌های گذشته به همراه دارند. از سوی دیگر مردم نیز در شرایط سخت اقتصادی به سر می‌برند. بنابراین جامعه پزشکی باید این مسئله را در نظر داشته باشد که حتی اگر تعرفه‌های پزشکی طبق خواست آنها افزایش پیدا کند، پولی بدستشان نخواهد رسید.

این اقتصاددان حوزه سلامت تصریح کرد: طبق همان تعبیری که مقام معظم رهبری درباره شرایط اقتصادی داشتند که در حال حاضر گرفتار «جنگ اقتصادی» هستیم، اگر قرار باشد تعرفه بیش از این اندازه تعیین شده افزایش پیدا کند، بیشترین آسیب به مردم وارد می‌شود و آنها زیر این فشار له می‌شوند.

برخی پزشکان به دنبال تکرار تجربه شیرین درآمدهای مافیایی!

علاوه بر این، اصغر دالوندی، رئیس سازمان نظام پزشکی کشور نیز معتقد است افزایش بی‌رویه تعرفه‌های پزشکی و بدون توجه به افزایش حداقلی حقوق و دستمزد کارگران شلاقی بر پشت مردم است.

به گفته دالوندی در طی مدت اجرای طرح تحول سلامت برخی از پزشکان درآمدهای مافیایی داشته‌اند. این درآمدها حلوای شیرینی بوده که همچنان با توقع افزایش تعرفه‌ها به دنبال تحقق دوباره‌اش هستند.

مخالفت نمایندگان مجلس با افزایش تعرفه‌های پزشکی!

از سوی دیگر، اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تاکید دارند افزایش تعرفه‌ها در سال 98 معقولانه بوده و با توجه به اینکه در سال نخست اجرای طرح تحول سلامت افزایش چند صد درصدی تعرفه‌های پزشکی تجربه شده است، امروز جامعه استطاعت بیش از آنچه یافته را ندارد.

در همین باره، عباسعلی پوربافرانی گفت: متوسط هزینه‌های پرداختی از جیب مردم در نظام سلامت هنوز از آنچه در برنامه ششم توسعه دیده شده است بالاتر است.
وی افزود: در سال‌های گذشته مخصوصا در سال اول اجرای طرح تحول سلامت افزایش قابل توجهی را در حوزه تعرفه‌ها داشته‌ایم. بنابراین امروز اگر بخواهیم افزایش تعرفه‌ها را بر اساس آنچه که در گذشته افزایش یافته بسنجیم، در حال حاضر تعرفه‌ها از آنچه که اعلام شده نباید افزایش بیشتری داشته باشد.

همچنین، بهروز بنیادی عضو دیگر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این باره بیان داشت: با توجه به افزایش ناگهانی تعرفه‌های پزشکی که در سال 94 اتفاق افتاد، جامعه در حال حاضر توان پرداخت بیش از اندازه اعلام شده را ندارد. بنابراین جامعه پزشکی با در نظر گرفتن تمام مشکلات اقتصادی باید به دولت و مردم کمک کند تا از شرایط محاصره اقتصادی کنونی عبور کنیم.

علاوه بر این محمدحسین قربانی دیگر عضو کمیسیون بهداشت و درمان با اشاره به اینکه شاید 10 درصد مردم توان پرداخت هزینه‌های درمانی را داشته باشند، تصریح کرد: الزاما نمی‌توان تعرفه‌ها را متناسب با تورم افزایش داد. امروز بسیاری از مراجعه کنندگان برای دریافت خدمات سلامت، حتی توان پرداخت ویزیت پزشک را هم ندارند. بنابراین اگر قرار باشد افزایش تعرفه‌های پزشکی بیش از عددی که اعلام شده افزایش یابد برای مردم بسیار بسیار شکننده خواهد بود.

اذعان وزارت بهداشت به بالا بودن هزینه‌های حوزه سلامت

البته معقولانه بودن افزایش تعرفه‌ها و نبود استطاعت کافی در جامعه برای پرداخت هزینه‌های درمانی را وزارت بهداشت نیز تایید می‌کند. در این باره ایرج حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت با اشاره به آمار پرداختی‌ها در نظام سلامت از جیب مردم، اظهار کرده: یعنی یک سوم هزینه‌های سلامت را مردم از جیب خود پرداخت می‌کنند (حدود 35 درصد هزینه‌ها)، این آمار خیلی بالاست و این رقم طبق برنامه ششم توسعه باید به زیر 25 درصد برسد.

با این شرایط، به نظر می‌رسد تعامل کافی بین سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت و درمان وجود ندارد. افزایش نیافتن تعرفه‌های درمانی طبق خواست جامعه پزشکی در حالی که وزارت بهداشت معتقد است پرداختی‌ها از جیب مردم در نظام سلامت بالاست بیانگر شکافی بزرگ در بدنه مدیریتی نظام سلامت کشور است. شکافی که البته پیش از این نیز وجود داشته و ضررهایی را به این نظام وارد کرده است.

از سویی، همانطور که در سال نخست اجرای طرح تحول سلامت افزایش چند صد درصدی در بخش‌های مختلفی از نظام سلامت اتفاق افتاد و مردم ناچار به همراهی با جامعه پزشکی شدند، امروز نیز جامعه پزشکی باید با درک شرایط موجود این همراهی را با آحاد جامعه داشته باشد، چرا که به گفته مدیران سازمان نظام پزشکی، پزشکان نیز بخشی از جامعه‌اند و تافته‌ای جدا بافته از مردم نیستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha