عضو گروه سیاستگذاری سازمان بهداشت جهانی، نسبت به عوارض سرطانزای آزبست هشدار داد.

واردات آزبست های سرطانزا / تهدید ریه های قلیانی

سلامت نیوز: عضو گروه سیاستگذاری سازمان بهداشت جهانی، نسبت به عوارض سرطانزای آزبست هشدار داد.

به گزارش سلامت نیوز، محمدرضا مسجدی، در گفتگو با مهر، گفت: به طور غیر مستقیم نوعی از ضایعات ریه را شاهد هستیم که می‌تواند به عنوان پیش درآمد سرطان ریه مطرح باشد و اغلب در سنین بالای ۵۰ سال مشاهده می‌شود.

وی، از سرطان ریه به عنوان مهم‌ترین علت مرگ‌های سرطانی نام برد و افزود: سرطان ریه همچنان شایع‌ترین سرطان در مردان است.

دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات، ادامه داد: سرطان ریه در بین زنان، رده دوم یا سوم سرطان‌های شایع را دارد.

مسجدی با عنوان این مطلب که در کشور هنوز ثبت سرطان به طور کامل انجام نمی‌شود، گفت: سرطان ریه در بین سرطان‌های شایع در کشور بین رده‌های سوم و چهارم قرار دارد، اما به دلیل مصرف بالای دخانیات به ویژه قلیان و با توجه به اینکه امکانات تشخیصی بیشتر شده است، دیر یا زود، سرطان ریه حداقل در بین مردان، در رده اول سرطان‌های شایع قرار می‌گیرد.

عضو گروه سیاستگذاری سازمان بهداشت جهانی، اظهار داشت: دخانیات مهم‌ترین فاکتور ابتلاء به سرطان ریه است، اما می‌توان از آلودگی هوا و تغذیه نیز به عنوان دیگر عوامل بروز سرطان ریه نام برد.

مسجدی با عنوان این مطلب که در حال حاضر جمعیتی بالغ بر ۳۲۰ هزار نفر در کشور مبتلا به سرطان هستند، گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که در سال بین ۱۱۰ تا ۱۲۰ هزار مورد جدید سرطان در کشور گزارش می‌شود.

عضو گروه سیاستگذاری سازمان بهداشت جهانی، پیشگیری از مصرف دخانیات را مهم‌ترین فاکتور در کاهش ابتلاء به سرطان ریه نام برد و افزود: با کنترل مصرف دخانیات، می‌توان از بروز یک سوم سرطان‌های ریه در کشور جلوگیری کرد.

مسجدی در ادامه به مسئله آزبست در کشور اشاره کرد و گفت: بر اساس مصوبه دولت، قرار بود تا پایان دهه هشتاد، آزبست حذف شود که امروز پس از گذشت چند سال، به طور نسبی این اتفاق افتاده است. اما، متأسفانه شاهد واردات آزبست از کشورهایی هستیم که در آن کشورها، استفاده از آزبست ممنوع است.

وی افزود: متأسفانه وزارت صمت و کارخانجات خودروسازی از اجرای مصوبه دولت تمکین نمی‌کنند.

عضو گروه سیاستگذاری سازمان بهداشت جهانی، از آزبست به عنوان یکی از عوامل آسیب زا در طبیعت نام برد و گفت: آسیب زایی آزبست صد در صد تأیید شده و یکی از عوارض آن، سرطان ریه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha