معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در اطلاعیه ای اعلام کرد: طرح ترافیک همانند سال گذشته در محدوده مرکزی شهر تهران اجرا شده و از ابتدای تیر امسال طرح زوج یا فرد حذف و به جای آن، طرح کنترل آلودگی هوا در محدوده دوم (زوج یا فرد سابق) اجرایی می‌شود.

اعلام جزئیات طرح ترافیک و حذف زوج و فرد پایتخت

سلامت نیوز: معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در اطلاعیه ای اعلام کرد: طرح ترافیک همانند سال گذشته در محدوده مرکزی شهر تهران اجرا شده و از ابتدای تیر امسال طرح زوج یا فرد حذف و به جای آن، طرح کنترل آلودگی هوا در محدوده دوم (زوج یا فرد سابق) اجرایی می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، در این اطلاعیه آمده است: ضروری است تمامی دارندگان خودروهای شخصیِ ساکن تهران و همچنین ساکنان دیگر شهرها که با خودرو شخصی قصد سفر به تهران را دارند، قبل از ورود به محدوده‌های ترافیکی اول و دوم در سامانه «تهران من» به نشانی My.tehran.ir ثبت‌نام کنند و حساب آنها به میزان کافی، موجودی (شارژ) داشته باشد.

براساس این گزارش در سال 98 با هدف تشویق بیشتر شهروندان به قانون‌مداری و کاهش موارد اعمال جریمه و با هماهنگی پلیس راهور ناجا، مهلت یک‌ماهه‌ برای پرداخت عوارض طرح ترافیک و جلوگیری از جریمه در نظر گرفته‌شده است.

بر این اساس، شهروندانی که با خودرو شخصی وارد محدوده طرح ترافیک شده‌اند اما در حساب خود موجودی کافی نداشته‌اند یک ماه مهلت دارند بدهی خود را پرداخت کنند تا در فهرست اعمال جریمه قرار نگیرند.

همچنین دارندگان خودروها برای دریافت هشدارِ مهلتِ یک‌ماهه از طریق پیامک و استفاده از این مهلت باید در سامانه ثبت‌نام کرده باشند؛ ثبت‌نام در سامانه «تهران من» و دریافت پیامک هشدار، رایگان است و هزینه‌ای برای شهروندان ندارد.

بر اساس مصوبات قانونی، از اول تیرماه امسال اجرای طرح زوج یا فرد در تهران پایان می‌یابد و طرح محدوده کنترل آلودگی هوا جایگزین آن می‌شود، در هر فصل خودروهای پلاک تهران 20 روز (و خودروهای پلاک غیر تهران 15 روز) مجاز به تردد رایگان در محدوده دوم (زوج یا فرد سابق) هستند؛ زوج یا فرد بودن پلاک خودروها نیز در تعیین روزهای مجاز اثری ندارد و ملاک، صرفاً تعداد روزهای ورود است.

عوارض تردد در این محدوده در روزهای فراتر از تعداد مجاز، نصف عوارض طرح ترافیک تعیین‌شده است؛ شمارش تعداد روزهای مجاز برای تردد رایگان در محدوده دوم (زوج یا فرد سابق) مشروط به آن است که ثبت‌نام در سامانه انجام‌شده باشد.

در سال جاری خودروهایی با آلایندگی کمتر که معاینه فنی برتر دریافت کرده باشند بیش از سال گذشته از تخفیفِ هزینه‌های طرح ترافیک برخوردار می‌شوند و میزان تخفیف برای این دسته از خودروها از 20 درصد به 25 درصد افزایش پیداکرده است.

همچنین خودروهای با عمر کمتر از چهار سال که الزامی به اخذ معاینه فنی عادی ندارند نیز برای برخورداری از تخفیف معاینه فنی برتر می‌توانند به مراکز صدور معاینه فنی مراجعه کنند.

این اطلاعیه می افزاید:برای نخستین بار در سال 98 ساکنان محدوده‌های ترافیکی که در سال های اخیر محدودیت‌های تردد با خودرو برای آنها مشکلاتی را ایجاد کرده بود، از امتیاز جدید و ویژه‌ای برخوردار شده‌اند که هزینه طرح ترافیک آنها 50 درصد کمتر از دیگران است؛ امتیازی که سال قبل برای ساکنان محدوده در نظر گرفته‌شد نیز (یک‌بار خروج رایگان قبل از ساعت 8:30 و یک‌بار ورود بعد از ساعت 17) همچنان برقرار است.

همچنین ساکنان محدوده طرح ترافیک که سال گذشته برای برخورداری از امتیاز مذکور در سامانه «تهران من» ثبت‌نام کرده و مدارک خود را در دفاتر خدمات الکترونیک شهر به تأیید رسانده بودند (اگر در بخش سکونت آنها تاریخ پایان سکونت درج نشده باشد) نیاز به ثبت‌نام مجدد به‌عنوان ساکن محدوده طرح ترافیک ندارند.

درواقع کسانی که قصد دارند از امتیازات سکونت در محدوده بهره‌مند شوند کافی است پس از ثبت مشخصات محل سکونت خود به همراه مدارک (شامل سند یا اجاره‌نامه قانونی و فیش پرداخت عوارض نوسازی و پسماند) به دفاتر خدمات الکترونیک شهر مراجعه کنند.

ساکنان محدوده کنترل آلودگی هوا (زوج یا فرد سابق) نیز صرفاً برای عوارض مربوط به همان محدوده (روزهای مازاد بر تعداد مجاز) از امتیاز و تخفیف مذکور برخوردارند؛ این دسته از شهروندان، از هفته آینده می‌توانند پس از ثبت مشخصات در سامانه «تهران من» به دفاتر خدمات الکترونیک شهر مراجعه و مدارک مذکور را ارائه کنند تا سکونت آنها در سامانه مورد تأیید قرار گیرد.

شهروندان مطلع باشند غیر از تأیید مدارک سکونتی که نیازمند مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک شهر است، تمامی اقدامات مربوط به طرح ترافیک عموم شهروندان به‌صورت غیرحضوری و در سامانه اینترنتی «تهران من» به نشانی My.tehran.ir انجام می‌گیرد و هیچیک از مراحل ثبت‌نام، شارژ حساب و حتی حل مشکلات احتمالی نیاز به مراجعه حضوری نیست.

در این زمینه شماره تلفن 137 داخلی 5 نیز به‌صورت شبانه‌روزی پاسخگوی سؤالات شهروندان است و به‌علاوه هرگونه اعتراض، نیاز به بررسی مجدد یا درخواست نیز داخل سایت در بخش «پشتیبانی» قابل اعلام و پیگیری است.

همچنین در صورت وجود هرگونه ابهام یا مشکل متقاضیان می‌توانند با شماره تلفن‌های 81677299 و 96018795 تماس بگیرند.

به گزارش ایرنا اینک زمان اجرای روزانه طرح جدید ترافیک 6:30 تا 19 است، ضمن اینکه روزهای پنجشنبه، جمعه و ایام تعطیل نیز طرح های ترافیکی(ترافیک و زوج و فرد) اجرا نمی شود.

براساس طرح زوج و فرد که هنوز برقرار است تردد خودروها از شمال به بزرگراه همت، از شرق به بزرگراه امام علی، از جنوب به بزرگراه بعثت و از غرب به بزرگراه‌های نواب و چمران براساس آخرین رقم سمت راست پلاک خودروها محدود می شود.

همچنین محدوده طرح ترافیک از سمت شمال خیابان مطهری، از سمت جنوب خیابان شوش، از سمت غرب خیابان کارگر و از سمت شرق خیابان شریعتی و 17 شهریور است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha