یکشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 2695

استاد دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و مخترع ماده جدید دندانی در کشور گفت: ثبت بین المللی اختراعات کشور بسیار مشکل است بنابراین حمایت دولت در این زمینه بسیار ضرورت دارد.

ماده جدید دندانی خاصیت ضد میکروبی دارد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر سعید عسگری امروز  در حاشیه مراسم معرفی ماده جدید دندانی، نحوه عملکرد و خصوصیات آن، به خبرنگاران گفت: ایران جزء پیمان جهانی ثبت اختراعات با عنوان مالکیت معنوی نیست بنابراین در صورت اختراع، نمی توانیم بدون گذراندن مراحل طولانی، اختراع خود را ثبت کنیم .

وی با بیان اینکه ثبت بین المللی بسیار مشکل است بنابراین حمایت دولت در این زمینه بسیار ضرورت دارد، گفت: حتی انجام ثبت بین المللی اختراعات نیز نیاز به دانش فنی دارد که متاسفانه نتوانستم آن را از کسی بیاموزم اما هم اکنون با تلاش توانستم این فن را فراگیرم که به طور حتم در اختیار افراد مورد نیاز قرار خواهم داد.

عسگری در مورد کاربردهای این ماده جدید دندانی گفت: این ماده در کف بندی حفره های ترمیمی، پوشاننده مستقیم پالپ زنده دندان، درمان پالپ زنده، مهر و موم کننده مجرای ریشه دندان، پرکننده مجرای ریشه دندان، پرکننده سوراخ شدگی های ریشه دندان، پرکننده انتهای ریشه دندان و ترمیم استخوان، کاربرد دارد.

وی اظهار داشت: ماده دندانی جدید، سیمان مخلوط غنی شده کلسیمی (سم ) است که هم اکنون این ماده به صورت آزمایشگاهی در کشور وجود دارد و با وجود اینکه هنوز به تولید انبوه نرسیده اما دانش آن در اختیار کشور است.

وی با بیان اینکه این ماده سال گذشته در کشور به ثبت رسیده است، گفت: مواد دندانی که هم اکنون وجود دارد در یک یا چند کاربرد خاص، موثر هستند اما این ماده جدید بیشترین خصوصیات مورد نظر را در دندانپزشکی دارد.

عسگری با بیان اینکه این ماده جدید با عنوان اولین ماده دندانی بوده که در کشور ساخته شده است، گفت: مهمترین عامل برای ایجاد بیماریهای دهان و دندان میکروب است بنابراین در ساخت مواد دندانی باید از فرمولاسیونی استفاده شود که خاصیت ضد میکروبی داشته باشد تا اثر بخشی درمان را تضمین کند که ماده جدید این خاصیت را دارد.

وی گفت: در اغلب موارد در خصوص استفاده از مواد دندانی باید منتظر بازگشت بیماری و میکروب باشیم بنابراین ماده دندانی موثر، ماده ای است که بتواند باعث حرکت عکس میکروب ها شود که این ماده جدید دندانی این خاصیت را دارد. از طرفی مواد دندانی به کار رفته برای ترمیم، در اغلب موارد پس از مدتی تغییر رنگ می دهند اما این ماده تغییر رنگ نمی دهد.

استاد دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: رطوبت دهان اثر نامطلوب در مواد دندانی به کار رفته دارد، اما ماده جدید دندانی به گونه ای است که نه تنها به علت رطوبت خصوصیت خوب خود را از دست نمی دهد بلکه خصوصیات خوب در این ماده تشدید می شود.

وی گفت: هنوز قیمت این ماده جدید بررسی نشده چون به تازگی مورد تائید وزارت بهداشت قرار گرفته و هنوز به تولید انبوه نرسیده است.

استاد دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه 4 سال به صورت مستمر برای اختراع این ماده جدید دندانی فعالیت کرده ام ، گفت: فرآیند ثبت اختراع در دنیا نیازمند مدت زمانی بین 2 تا 3 سال است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha