سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۷
کد خبر: 269668

کیسه میوه‌ها و سبزی‌های درجه دو که تا پیش از این تا پاسی از شب جلوی میوه‌فروشی‌های تهران بدون مشتری می‌ماند، حالا در ساعات اولیه روز نایاب می‌شود و مشتریان زیادی برای آن پیدا شده‌اند.

میوه‌های درجه ٢ نایاب شدند

سلامت نیوز:  کیسه میوه‌ها و سبزی‌های درجه دو که تا پیش از این تا پاسی از شب جلوی میوه‌فروشی‌های تهران بدون مشتری می‌ماند، حالا در ساعات اولیه روز نایاب می‌شود و مشتریان زیادی برای آن پیدا شده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند ،میوه‌فروش‌های تهرانی می‌گویند میوه‌ها و صیفی‌جات درجه دو که معمولا متقاضی خاصی نداشتند و گاهی به صورت مجانی به مشتریان داده می‌شد، حالا پرمشتری شده‌اند.


بازار میوه‌ها و سبزی‌های درجه چند این روزها حسابی پررونق شده است. آن‌گونه که میوه‌فروشی‌های سطح شهر به «شهروند» می‌گویند: «بعد از بالا رفتن قیمت‌ها مردم برای میوه و صیفی‌جات ارزان‌قیمت سر و دست می‌شکنند و در همان ساعت‌های ابتدایی صبح محصولات درجه ٢ و ٣  تمام می‌شود.

  این درحالی است که همین چند ماه پیش این میوه و صیفی‌جات کیسه‌کیسه شده هیچ مشتری نداشته و روزها جلوی در مغازه‌ها باقی می‌ماند و درنهایت میوه‌فروش یا آنها را مفت و مجانی به برخی از مشتریان مستحق خود می‌داد یا این‌که دور می‌ریخت. براساس عرف رایج در میوه‌فروشی‌ها، میوه‌های لك‌دار یا له‌شده یك‌سوم قیمت میوه‌های سالم به فروش می‌رسد و از آن‌جا كه قیمت میوه بالاست، بسیاری از شهروندان دنبال میوه لك‌دار می‌روند تا به نوعی میوه حداقلی به خانه ببرند!


هندوانه تنها میوه ارزان‌قیمت
اما حالا دیگر شرایط فرق کرده است. کافی است سری به میوه‌فروشی‌های سطح شهر بزنید تا ببینید به جز گوجه، خیار، سیب‌زمینی و هویج کمتر محصولی را می‌بینید که قیمتی زیر ١٠‌هزار تومان داشته باشد. قیمت میوه كه در سال‌های قبل عمدتا در شب عید و برخی مناسبت‌های‌ سال افزایش می‌یافت، در ماه‌های اخیر بدون هیچ بهانه‌ای، بیشتر و بیشتر شده است تا آن‌جا كه دیگر در مغازه‌های میوه‌فروشی میوه‌ای ارزان‌تر از ٨‌هزار تومان یافت
نمی‌شود.


درحال حاضر هندوانه ارزان‌ترین میوه‌ای است که می‌توان خرید. البته اگر قیمت هر کیلو  از این محصول را حدود ٣‌هزار و ٥٠٠ تومان در نظر بگیرید، خرید یک هندوانه کوچک ٥ کیلویی دست‌کم برای شما ١٧‌هزار و ٥٠٠ تومان آب می‌خورد. بعد از هندوانه می‌توان ملون را ارزان‌ترین میوه موجود در بازار دانست که هر کیلوی آن بسته به نوعش بین ٥ تا ٧‌هزار تومان فروخته می‌شود. 


چند کیلو میوه و سبزی می‌توان در ماه خرید
بر اساس گزارشی که مرکز آمار حدود یک هفته پیش منتشر کرده، قیمت میوه و خشکبار نسبت به مدت مشابه ‌سال گذشته ١١١‌درصد و سبزیجات (سبزی و حبوبات) ١٥٧‌درصد رشد داشته است. این رشد قیمت در شرایطی رخ داده که این دو گروه کالایی  در مجموع چیزی حدود ٦,٥‌درصد از سبد هزینه خانوار را به خود اختصاص داده‌اند.

درواقع اگر حداقل حقوق را چیزی حدود یک‌میلیون و ٥٠٠‌هزار تومان در نظر بگیریم، یک خانواده  معمولا چیزی حدود ٩٧‌هزار و ٥٠٠  تومان از درآمد خود را صرف خرید میوه و سبزی می‌کند. اما با این پول واقعا چند کیلو میوه و سبزی می‌توان خرید. درحال حاضر هر کیلو سیب قرمز در میدان میوه‌وتره‌بار حدود ٩‌هزار تومان، پرتقال ٨‌هزار تومان، موز ١١‌هزار تومان، کیوی ٨ هزار تومان، گوجه‌سبز ٣٠‌هزار تومان، خیار ٥‌هزار تومان، سیب‌زمینی ٥‌هزار تومان، پیاز ١١‌هزار تومان، گوجه‌فرنگی  ٥‌هزار تومان و کاهو ٥‌هزار تومان  قیمت دارد.

یک حساب‌کتاب سرانگشتی نشان می‌دهد با بودجه‌ای که مرکز آمار  اعلام کرده تنها می‌توان ٥ کیلو میوه و ٥ کیلو صیفی‌جات خرید. حال اگر متوسط یک خانواده‌ای را ٤ نفر در نظر بگیریم، هر نفر در یک ماه تنها دو  کیلو و ٤٠٠ گرم و روزانه  چیزی حدود ٨٠  گرم میوه و صیفی‌جات مصرف می‌کند‌. جالب است بدانید یک سیب معمولی چیزی حدود ٢٠٠ گرم وزن دارد.


كاهش خرید میوه از سوی مردم
گشتی در میوه‌فروشی‌های مركز تهران حكایت از آن داشت كه میزان خرید میوه توسط مردم از میوه‌فروشی‌ها بسیار كاهش یافته و دیگر از خریدهای بالای ٥ كیلویی میوه خبری نیست. سال‌ها قبل، وفور میوه و قیمت‌های مناسب آن سبب می‌شد شهروندان به خرید سبدی یا صندوقی میوه بپردازند، تا آن‌جا كه دورریز میوه در منازل شهروندان زیاد بود.


اما گفته‌های میوه‌فروشان تهرانی حاكی است كه اكنون و به‌خصوص در ماه‌های اخیر، شهروندان در خرید میوه به یک تا دو کیلو قناعت می‌كنند، حتی خرید میوه‌های دانه‌ای در شماری از میوه‌فروشی‌های تهران رواج یافته و مردم عمدتا ترجیح می‌دهند در خرید میوه وسواس زیادی به خرج داده و خرید حداقلی داشته باشند.

یکی از میوه‌فروشی‌های سطح شهر تهران  با بیان این‌که درخواست خرید‌های نیم‌کیلویی این روزها خیلی زیاد شده است، به «شهروند» می‌گوید: «تا پیش از این مردم وقتی می‌خواستند سیب‌زمینی و پیار  بخرند، ٢ یا ٣ کیلو خرید می‌کردند، اما حالا بسیاری از مردم به اندازه نیاز ٢ یا ٣ روز خود خرید انجام می‌دهند. چه کسی در شرایط فعلی می‌تواند یکباره ٥٠‌هزار تومان برای سیب‌زمینی وپیاز پول دهد.


سهم صفر‌درصدی کشاورزان از گرانی میوه و سبزی
«قیمت پیاز تا به دست مردم برسد، ٣برابر می‌شود، رشد قیمت خرما از مبدا  تا مقصد بیش از ٦٠‌درصد است»، اینها تنها بخشی از عناوین خبری دیروز بود که نشان می‌داد کشاورزان از گرانی ماه‌های اخیر میوه و صیفی‌جات سهمی ندارند. به‌عنوان مثال پیازی که این روزها در میوه‌فروشی‌ها چیزی حدود ١٢‌هزار تومان فروخته می‌شود، به قیمت یک‌هزار و ٥٠٠ تومان، سیب‌١٠‌هزار تومانی درجه  یک را  حدود ٤‌هزار تومان و خرمای ٤٠‌هزار تومانی را حدود ٢٥‌هزار تومان از کشاورزان می‌خرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha