چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۰

سه‌سال پیش، عبدل صبور به‌همراه همسر و سه فرزندش از فقر و بی‌ثباتی افغانستان فرار کرد و در ایران کار پیدا کرد. حالا او به خانه‌اش برگشته، اما زندگی‌اش بهتر نشده است.

داستان کوچ مهاجران افغانستانی از ایران

سلامت نیوز:سه‌سال پیش، عبدل صبور به‌همراه همسر و سه فرزندش از فقر و بی‌ثباتی افغانستان فرار کرد و در ایران کار پیدا کرد. حالا او به خانه‌اش برگشته، اما زندگی‌اش بهتر نشده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ، به نقل از رویترز، کاری که عبدل صبور در یک خواروبارفروشی در اصفهان پیدا کرده بود، ماهانه ۲۸۰ دلار درآمد داشت که برای تامین خانواده‌اش کافی بود، اما سال گذشته ارزش پول ایران به‌شدت سقوط کرد و صاحب کار، حقوق عبدل صبور را به کمتر از ۱۰۰ دلار کاهش داد. یک مهاجر افغانستانی ۲۸ساله به رویترز گفت: «وضعیت اقتصادی واقعا بد است. از سال گذشته دستمزد‌ها خیلی کم شده و بسیاری از خانواده‌ها مجبور شدند به افغانستان برگردند.» افغانستانی‌ها بعد از حمله شوروی در سال ۱۹۷۹ شروع به مهاجرت دسته‌جمعی به ایران کردند و در طول دهه‌هایی که در افغانستان درگیری وجود داشت همچنان به مهاجرت ادامه دادند. کارگران افغانستانی درآمدهایشان در ایران را برای اقوام خود به افغانستان می‌فرستادند و این پول‌ها به اقتصاد کم جان افغانستان کمک می‌کرد.

براساس تخمین دولت ایران که سازمان ملل هم به آن استناد کرده است، در سال ۲۰۱۷ حدود ۲/۵ تا ۳ میلیون مهاجر افغان در ایران زندگی می‌کردند. این آمار می‌تواند در پایان امسال به نصف کاهش یابد. براساس اعلام سازمان بین‌المللی مهاجرت (آی‌ام او) تا ماه ژانویه، بیش از ۷۷۰ هزار افغانستانی، همزمان با کاهش ارزش پول ایران، این کشور را ترک کرده‌اند و انتظار می‌رود بیش از ۵۷۰ هزار نفر دیگر در سال جاری خارج شوند.

داستان کوچ مهاجران افغانستانی از ایران

سال گذشته و از زمانی که دونالد ترامپ پس از خروج از برجام دوباره تحریم‌های ایران را بازگرداند، اقتصاد ایران تحت‌فشار قرار گرفته است. مقامات آمریکایی گفته‌اند هدف از اعمال تحریم‌ها فشار بر ایران است تا این کشور در مورد آنچه آمریکایی‌ها «برنامه موشکی و سیاست منطقه‌ای» می‌نامند وارد مذاکره شود.

منتقدان می‌گویند تحریم‌ها به مردم عادی فشار می‌آورد و الگوهای معیشتی را به خطر می‌اندازد. سال گذشته، ریال ۷۰ درصد از ارزشش را از دست داد، این مساله موجب ضربه‌خوردن تجارت خارجی ایران و افزایش تورم به چهار برابر یعنی حدود ۴۰درصد در ماه نوامبر شد.

در گزارش سازمان بین‌المللی مهاجرت، که در ماه ژانویه منتشر شد، به جهشی بزرگ در تعداد افغان‌هایی که از ایران برمی‌گردند اشاره شده است که «عمدتا به‌واسطه بحران‌های اقتصادی و سیاسی در ایران شامل کاهش شدید ارزش ارز بوده است.»

افزایش هزینه تولید

سعید لیلاز، تحلیلگر اقتصادی می‌گوید: «افغان‌ها معمولا کار‌های سخت را انجام می‌دهند و خروج آنها از کشور به‌معنی افزایش هزینه تولید است.» نعیم وقتی تنها ۱۰ ساله بود مسیر دو برادر بزرگترش را ادامه داد و به ایران آمد. او به‌سرعت در کار‌های ساختمانی مشغول شد. شغل نعیم و برادرانش کمرشکن بود و خانواده را با سختی‌هایی دست‌به‌گریبان کرد.

یکی از برادر‌ها چهار انگشتش را در یک حادثه ساختمانی در تهران از دست داد، اما مسیرش را ادامه داد، چون به هر حال در ایران، بیشتر از خانه می‌توانست پول دربیاورد.

او نهایتا به‌عنوان نگهبان در یک مجتمع آپارتمانی مشغول به‌کار شد.سال گذشته همزمان با اینکه اوضاع اقتصادی ایران رو به وخامت گذاشت، یکی از برادران نعیم فهمید دیگر نمی‌تواند همسر و شش فرزندش را تامین کند و به هرات در غرب افغانستان برگشت. نعیم گفت: «همسر و فرزندان برادرم گرسنه بودند و ارز اینجا ارزش ندارد، پس آنها برگشتند.» برادر نعیم کار کشاورزی را شروع کرد و توانست با درآمد آن یک مغازه کوچک در هرات باز کند.

او حالا نعیم را تشویق می‌کند از ایران به افغانستان سفر کند؛ سفری که نعیم و ۱۵۰ دوست و آشنای نزدیک او در دوماه آینده قصد انجام آن را دارند. نعیم می‌گوید: «ما فقط کار می‌کنیم و کار می‌کنیم، اما برای چه؟ باید برگردیم». اما اگر برگردد ممکن است با آینده نامطمئنی مواجه شود.

سارا کرگز، مسئول ارشد برنامه افغانستان سازمان جهانی مهاجرت، که در کابل مستقر است گفت: «فرصت‌های اقتصادی دیگر در افغانستان وجود ندارد. این‌طور نیست که در ایران فرصتی نباشد و در افغانستان فرصت‌های جدید وجود داشته باشد». افغانستانی‌ها مدت‌هاست به‌دنبال زندگی بهتر در کشور‌های دیگر بوده‌اند.

نبود شغل در ایران می‌تواند موجب افزایش تعداد کسانی شود که سعی دارند از غرب به‌سمت اروپا سرایز شوند. براساس گزارش سازمان جهانی مهاجرت، کاهش ارزش پول ایران قبلا بر اقتصاد چند استان از افغانستان مثل هرات، بادغیس و غور تاثیر گذاشته است. عبدل صبور اکنون در یک رستوران در هرات کار می‌کند و ماهی ۱۳۰ دلار در آمد دارد.

او می‌گوید: «زندگی در ایران بسیار بهتر از افغانستان بود، اما بعد از بحران مالی، گذران عمر سخت شده بود و با وجود همه سختی‌هایی که اینجا وجود دارد ناچار شدیم برگرد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha