پنجشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۲
کد خبر: 269876

عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا، به نقش سیگار در باروری مردان و زنان اشاره کرد و گفت: مصرف سیگار در زمان بارداری، احتمال کاهش رشد جنین را به همراه دارد و همچنین زایمان زودرس را افزایش می دهد.

زایمان زودرس در کمین مادران باردار سیگاری

سلامت نیوز:عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا، به نقش سیگار در باروری مردان و زنان اشاره کرد و گفت: مصرف سیگار در زمان بارداری، احتمال کاهش رشد جنین را به همراه دارد و همچنین زایمان زودرس را افزایش می دهد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،دکتر «مریم نکولعل تک»  با اشاره به اینکه استعمال سیگار در هر دو جنس سبب کاهش باروری می شود، افزود: سیگار کشیدن علاوه بر عوارض فوق، سبب کاهش تولید اسپرم می شود و خونرسانی به تخمدان ها را کاهش می دهد.


وی در پاسخ به این سوال که مهمترین عواملی که سلامت باروری را به خطر می اندازند چیست؟ گفت: هرچند عوامل جسمی، روانی و اجتماعی بر سلامت باروری اثر می گذارند، اما عوامل جسمی شامل سن، سیگار کشیدن، وزن، مشکلات سلامتی، چرخه قاعدگی نامنظم، بیماری های خود ایمنی و بیماری های مقاربتی، بیشتر شناخته شده اند.


دکترای تخصصی سلامت باروری و مشاور سلامت جنسی به مهمترین عواملی که سلامت باروری را به خطر می اندازند اشاره کرد و گفت: قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آفت کش ها، آلودگی و مواد شیمیایی صنعتی که معمولا در برخی مشاغل وجود دارد، می تواند احتمال بارداری زوج را کاهش دهد.
وی ادامه داد: این سموم باعث اختلال در چرخه قاعدگی زنان یا تولید هورمون های جنسی و کاهش باروری می شوند و در مردان باعث کاهش سطح هورمون ها، کاهش میل جنسی و کاهش تعداد اسپرم و میزان مایع منی یا اختلال در نعوظ می شوند.


وی در پاسخ به این سوال که آیا استرس و اضطراب در سلامت باروری زنان نقش دارد؟ گفت: در شرایط استرس‌زا،‌ کورتیزول و آدرنالین، شدت سوخت و ساز را افزایش می‌ دهند و فشار خون را در حد بالایی نگه می‌‌دارند، باعث اضافه وزن می‌ شوند و به مشکلات بهداشتی دیگری نیز می‌انجامند. زنان با میزان بالای آلفا- آمیلاز، آنزیمی که با استرس ارتباط دارد، سخت‌ تر باردار می‌شوند.


عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا گفت: در دوران بارداری، استرس و اضطراب سبب اختلال در خواب و تغذیه مادر و در نتیجه رشد کمتر از بهینه جنین می شود. هورمون های استرس، در شروع زایمان نقش دارند و زنان مضطرب با احتمال بیشتری دچار زایمان زودرس می شوند.
وی به نقش چاقی در ناباروری مردان و زنان چه اشاره کرد و گفت: چاقی علاوه بر ایجاد اختلال در قاعدگی و کاهش شانس باروری، سبب افزایش احتمال سقط، مرده زایی، دیابت و فشار خون بالا در بارداری می شود.


دکترای تخصصی سلامت باروری و مشاور سلامت جنسی اظهار داشت: مادران چاق جنین های بزرگتر از حد عادی دارند و احتمال سزارین در آنها بیشتر است.
وی ادامه داد: احتمال ناهنجاری های قلبی نیز در این جنین ها بیشتر است. کودکان متولد شده از مادران چاق،درمعرض کمبود قند خون در بدو تولد، و در سالهای بعدی زندگی، مشکلات قلبی عروقی، کلیوی و دیابت هستند.
این متخصص سلامت باروری و مشاور سلامت جنسی بیان داشت: در مردان چاق بعلت افزایش سطح استروژن و محیط گرم اطراف کیسه بیضه، کمیت و کیفیت اسپرم کاهش می یابد.
عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا توصیه کرد که زنان و مردان برای افزایش سلامت باروری سبک زندگی سالم تری را انتخاب کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha