معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی معاونت رئیس جمهور در امور زنان و خانواده از ناتمام ماندن طرح کلینیک‌های "سلامت خانواده" خبر داد و گفت: در دولت یازدهم پیگیر ایجاد این کلینیک‌های تخصصی بودیم که متوجه شدیم به دلیل اختلاف نظرها در مورد راه‌اندازی کلینیک‌های سلامت جنسی، طرح پیشنهادی ما اجرایی نشده است.

چرا طرح راه‌اندازی «کلینیک‌های سلامت جنسی» به سرانجام نرسید؟

سلامت نیوز:معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی معاونت رئیس جمهور در امور زنان و خانواده از ناتمام ماندن طرح کلینیک‌های "سلامت خانواده" خبر داد و گفت: در دولت یازدهم پیگیر ایجاد این کلینیک‌های تخصصی بودیم که متوجه شدیم به دلیل اختلاف نظرها در مورد راه‌اندازی کلینیک‌های سلامت جنسی، طرح پیشنهادی ما اجرایی نشده است.   

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،اطهره نژادی با بیان اینکه هدف معاونت امور زنان از راه اندازی کلینیک‌های سلامت خانواده با همکاری وزارت بهداشت، تحکیم بنیان خانواده بوده است، افزود: چند سال اخیر معاونت امور زنان بنا به تخصص و سابقه وزارت بهداشت، بر روی کلینیک‌های سلامت خانواده فعالیت و در همین راستا با این وزارتخانه تفاهم‌نامه‌ای امضاء کرد، براساس این تفاهم نامه مقرر شد که وزارت بهداشت در پلی کلینیک‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی مراکز استان‌ها، کلینیک‌هایی راه‌اندازی کند تا اگر خانواده‌ها در ابعاد مختلف خانوادگی با مشکل مواجه شدند به این کلینیک‌ها مراجعه کنند.

به گفته وی، مقرر بود که ۹ نوع خدمت تخصصی مانند مشاوره‌های حقوقی، مشاوره‌های خانوادگی، سلامت جنسی و… در این مراکز به خانواده‌ها ارائه شود، به طوری که معاونت زنان حتی ارائه مشاوره‌های شرعی را نیز در این طرح مد نظر داشت.

بنابر اظهارات نژادی، در این طرح وزارت بهداشت تامین‌کننده بودجه اصلی بود و معاونت زنان تنها به عنوان سیاست‌گذار، مطالبات خود را با استناد به آمار موجود طرح‌ریزی کرد؛ حتی این معاونت به عنوان سیاست‌گذار خواسته بود که این کلینیک‌ها در فضاهایی ایجاد شوند و به گونه‌ای فعالیت کنند که اعضای خانواده به راحتی و به دور از قضاوت مردم بتوانند به این کلینیک‌ها مراجعه و خدمات مورد نیاز خود را دریافت کنند.

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهور با تاکید بر اینکه این معاونت با همکاری متخصصان وزارت بهداشت و سایر متخصصان حوزه خانواده به ضرورت ارائه این آموزش‌ها رسید، گفت: وزارت بهداشت اعلام کرده بود که مدرسینی که برای تربیت متخصصان حوزه خانواده فعالیت می‌کنند، آموزش‌های لازم را دریافت کرده‌اند، اما پیگیری معاونت از مدیران وقت مرتبط در وزارت بهداشت نشان داد که گفت‌وگوها و چالش‌هایی تخصصی میان وزارت بهداشت و شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه کلینیک‌های سلامت جنسی وجود داشته که روند پیشرفت این طرح را دچار تغییر کرد.

وی افزود: در هر صورت این طرح ادامه پیدا نکرد و شاید وزارت بهداشت در دولت دوازدهم تصمیم بگیرد که این طرح دوباره احیا شود.

معاون برنامه ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان و خانواده در ادامه این گفت‌وگو در پاسخ به این سوال که چنین طرح‌هایی چقدر در تحکیم بنیان خانواده و کاهش آسیب‌های اجتماعی و خانوادگی موثر است؟ گفت: ایمان و اعتقاد جدی دارم که در حوزه پیشگیری از بحران‌های خانواده راه‌اندازی کلینیک‌های خانواده می‌توانست بسیار موثر باشد. معاونت زنان به عنوان سیاست‌گذار، بهره‌برداری از این کلینیک‌ها را ضرورتی برای تحکیم بنیان خانواده می‌داند، چراکه در این طرح نه تنها سلامت جنسی بلکه سلامت در همه ابعاد به تحکیم بنیان خانواده کمک می‌کند.

نژادی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا معاونت زنان در زمینه تحکیم خانواده در این راستا برنامه دیگری دارد؟ نیز اینطور توضیح داد: شاید دیگر با این شکل و سیاق نتوانیم چنین طرحی را پیش ببریم، زیرا معاونت زنان در حوزه اجرایی فعالیت نمی‌کند، اما طرحی تحت عنوان طرح ملی گفت‌وگوی خانواده مد نظر معاونت است که با نگاه پیشگیرانه‌ای که دارد، کمک می‌کند افراد خانواده با تمرین گفت‌وگو، آرامش بیشتری در خانواده‌شان حاکم کنند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha