رئیس کل سازمان نظام پرستاری با اشاره به برگزاری نخستین رویداد ملی کارآفرینی، فناوری مراقبت و سالمندی گفت: رخداد کارآفرینی مراقبت‌های سالمندی فرصتی برای پرستاران است که ایده ها و اندیشه های خود را بیان نمایند.

رویکرد کارآفرینی، هویت را به جامعه پرستاری بازمیگرداند

سلامت نیوز: رئیس کل سازمان نظام پرستاری با اشاره به  برگزاری نخستین رویداد ملی کارآفرینی، فناوری مراقبت و سالمندی گفت: رخداد کارآفرینی مراقبت‌های سالمندی فرصتی برای پرستاران است که ایده ها و اندیشه های خود را بیان نمایند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری،دکتر اصغر دالوندی  با بیان این که رشد شتابان کارآفرینی در جهان چندی نیست که باعث تحول عظیم در رویدادهای اقتصادی از یک سو و افزایش شکاف و فاصله میان کشورها از سوی دیگر شده است، گفت: کارآفرینی از فرآیند ایجاد ارزش از طریق تشکیل مجموعه منحصر به فردی از منابع به منظور بهره گیری از فرصت ها است.

وی ادامه داد:  فرصت ها عبارتند از مجموعه شرایطی که نیازی را برای یک محصول و خدمت به وجود می‌آورد، در محیط قرار دارد و همچنین  پاسخ برای یک مسئله و نیاز است که باید تامین شود، خواسته است که باید برآورده شود، نگرانی است که باید برطرف شود و دارای محدودیت زمانی است.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری خاطر نشان کرد: راه حل هایی برای این که یک بتوان رویکرد کارآفرینی را در یک سازمان نهادینه کرد، وجود دارد که عبارتند از : تشخیص فرصت تمرکز بر روی فرصت مورد نظر،  تعهد بسیار، ورود به بازار و راه اندازی کامل و رشد، بلوغ، توسعه و خلق ارزش خواهد بود.

وی با اشاره به روش‌های خلق ایده اظهار داشت:  تحقیق و توسعه، نظرخواهی از افراد مطلع، مشتریان، شرکت‌های موفق، کانال های توزیع، منابع مواد اولیه، فناوری در دسترس، منابع اطلاعات بازار، اینترنت و فرهنگ مشاغل موجود در سایر کشورها جزو روش های خلق ایده به شمار می رود.

دالوندی با بیان این که قانون تشکیل سازمان نظام پرستاری و به تبع آن مقررات و آیین نامه های اجرایی از کارایی و اثربخشی لازم در توسعه صنفی و تعالی حرفه ای جایگاه سازمان نظام پرستاری نقش فعال و موثر ایفا نمی‌کند، تصریح کرد: براساس این موضوع بسیاری از ابزارهای حاکمیتی برای توسعه جامعه پرستاری از دسترس آن خارج می شود، به دلیل خلأ قانونی ساختارهای موازی شکل گرفته تا مشابه سایر نظامات در کشورها مانع از شکل‌گیری یک تشکل سازمان یافته و موثر باشد.

وی یادآور شد: کارآفرینی در بخش‌های مختلف مراقبتی و سلامتی، به دلیل تغییر در نیازهای سلامت مردم، تقاضا و خواسته های جدید مصرف کنندگان کالاهای سلامتی چه در حوزه دولتی و در بخش خصوصی لازم و ضروری به نظر می رسد.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری دو هدف برای کارآفرینی مراقبت‌های سالمندی در نظر گرفت و تاکید کرد: در وهله نخست می بایست رویکرد کارآفرینی و هویت بخشی حرفه ای را به جامعه پرستاری تزریق کرد .

وی با بایان این که در مرحله بعد با توجه به تغییرات جمعیت شناسی کشور و رو به رو شدن با پدیده سالمندی و نیاز و تقاضا شدید و عدم آگاهی این قشر از مردم جامعه و دولت برای ارائه خدمات سلامتی به آنها با شرایط سختی رو به رو خواهیم شد، افزود: بنابراین در کنار تهدید سالمند شدن جمعیت و رشد سریع آن، فرصت برای خدمات جامع مراقبت های سالمندی هم فراهم می‌شود .

وی با تاکید بر این که رویداد کارآفرینی مراقبت های سالمندی  بر روی سه محور IT و  BOT  و ایجاد عرصه های جدید تمرکز دارد، اظهار داشت: در محور IT،  به نیازهای آموزشی از طریق فضای مجازی، آموزش از راه دور و استفاده از امکانات موجود در کشور، استفاده از تکنولوژی IT برای مراقبت از سالمندان،  ارائه خدمات سلامت از طریق سامانه های الکترونیک، استفاده از دستبندهای الکترونیکی جهت ردیابی ، هزاران سالمندی که به دلیل زوال عقل و کاهش عملکرد های شناختی، استفاده از پرونده الکترونیک ثبت شده در این نوع ابزارهای الکترونیکی پاسخ داده خواهد شد.

دالوندی خاطر نشان کرد: در بخش BOT با فرصتی که برای سرمایه گذاران پیش می آید و در یک تقابل دو جانبه با درک و فهم پرستاران از پدیده سالمندی، سرمایه گذاران را به سمت ایجاد پاتوق ها، شهرک های ویژه سالمندی، فضاها و امکانات شهری برای استفاده سالمندان سوق می دهد و همچنین آنها می توانند مدیریت این مراکز را به پرستاران واسپاری کنند.

وی با بیان این که در محور سوم، کارآفرینی با کمک و مشاوره سالمندان انحام خواهدشد، گفت:  این امر به ایجاد گروه‌های سالمند نهاد می انجامد که با استفاده از تجارب سالمندان و بازنشستگان برای حضور فعال جهت انتقال تجارب به جوانان و تعامل دو جانبه بین این دو قشر مثمر ثمر واقع خواهد شد.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری افزود: ایجاد مراکز جدید و عرصه های نو، امثال شبه خانواده، تعامل سالمندان با بچه‌ها در اداره سالمندان در منازل خودشان و  با ارسال غذا و گسترش تور سیستم سلامت برای سالمندان از جمله فعال و پررنگ نمودن این بخش به شمار می آید .

وی تاکید کرد: رخداد کارآفرینی مراقبت‌های سالمندی فرصتی برای پرستاران است که با طرح ایده ها و اندیشه های نو خود را در کنار سرمایه گذاران شرکت های دانش بنیان، شرکت های شتاب دهنده و استفاده از تجربه دیگران قرار دهند.

دالوندی در پایان افزود: علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام در این رویداد ملی به آدرس www.ino.ir مراجعه نمایند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha