عضو هیات علمی دانشگاه‌علوم‌پزشكی قزوین گفت: دردهای مزمن در نوجوانان باعث افزایش غیبت در مدرسه، بی‌اشتهایی، اختلال در خواب، تمركز و فعالیتهای جسمانی و در نتیجه كاهش كیفیت زندگی آنان می‌شود.

"لیلی یكه‌فلاح" در گفت وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران با اشاره به پژوهشی كه توسط دانشگاه علوم پزشكی قزوین به منظور پی بردن به چگونگی شیوع دردهای مزمن و مشكلات ناشی از آن در زندگی روزمره نوجوانان انجام شد افزود: سردرد با ‪ ۳۶‬درصد، چشم درد با ‪ ۲۱/۵‬درصد و شكم درد با ‪ ۲۱‬درصد شایع‌ترین این دردها می‌باشد.

وی نسبت شیوع این دردها در بین دختران و پسران را به ترتیب ‪ ۸۶‬درصد در مقابل ‪ ۶۶‬درصد ذكر كرد و افزود: این نسبت در دختران ‪ ۲۰‬درصد بیشتر از پسران می‌باشد.

یكه‌فلاح اظهار داشت: طبق این بررسی‌ها خستگی، عصبانیت، غمگینی و ناراحتی، تنش، مشاجره و اضطراب به دنبال ایجاد شرایط خاص در مدرسه و محیط خانواده از جمله عوامل روانی تشدیدكننده درد از دیدگاه نوجوانان قزوینی بوده است.

این استاد دانشگاه افزود: همچنین این نوجوانان از جمله عوامل فیزیكی تشدیدكننده درد را سرماخوردگی، ضربه یا زمین خوردن، سر و صدا، انجام ورزش سنگین، بی‌خوابی، نور زیاد، تغییرات ناگهانی دما، استفاده زیاد از تلویزیون و رایانه ذكر كردند.

یكه‌فلاح اضافه‌كرد: در نمونه‌های پژوهش عوامل روانی نقش اصلی را در تشدید و تسكین درد دارند و به مراتب اهمیت آنها از عوامل فیزیكی بیشتر است.

وی اظهار كرد: بر حسب نتایج این پژوهش میزان غیبت در مدرسه در نوجوانان ایرانی بیش تر از سایر كشورها است كه شاید علت آن بی‌توجهی والدین و مربیان به این مساله باشد.

یكه‌فلاح تصریح‌كرد: در این راستا معلمان، مربیان و والدین باید اهتمام بیشتری به غربالگری دردهای مزمن درنوجوانان داشته باشند و عوامل خطرزا و تشدیدكننده و اقدامهای كمك‌كننده جهت كاهش بروز درد را شناسایی كنند تا بتوانند جهت پیشگیری و كنترل درد و همچنین ارتقای كیفیت زندگی نوجوانان گامهای موثرتری بردارند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha