واحد تحقیق و توسعه معاونت غذا و دارو تهران با فرارسیدن ایام ماه مبارک رمضان توصیه‌های در خصوص روزه داری و مصرف دارو‌ها کرد.

عوارض «روزه» گرفتن بدون سحری

سلامت نیوز:واحد تحقیق و توسعه معاونت غذا و دارو تهران با فرارسیدن ایام ماه مبارک رمضان توصیه‌های در خصوص روزه داری و مصرف دارو‌ها کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، واحد تحقیق و توسعه معاونت غذا و دارو تهران با فرارسیدن ایام ماه مبارک رمضان توصیه‌های مرتبط با روزه‌داری و مصرف دارو‌ها را اعلام کرد.

تغذیه صحیح در ماه مبارک رمضان مانند سایر اوقات، به معنی رعایت دو اصل تنوع و تعادل در برنامه غذایی است. تنوع به معنی استفاده ازگروه‌های غذایی اصلی شامل نان و غلات، شیر و مواد لبنی، سبزی‌ها، میوه‌ها و گروه گوشت و جایگزین‌های آن و تعادل بدین معنی است که از همه گروه‌های غذایی به مقدار کافی مصرف کرده و از کم‌خوری یا پرخوری پرهیز شود.

وعده‌های غذایی در ماه رمضان به سه وعده افطاری، شام و سحری تقسیم می‌شوند و افرادی که در ماه رمضان روزه می‌گیرند باید به این نکته توجه داشته باشند که خوردن افطاری و سحری با رعایت اعتدال ضروری است.

توصیه‌های تغذیه ای مربوط به وعده سحری

وعده سحری باید تامین کننده بیشتر انرژی بدن در طول روز باشد. در وعده سحری، مصرف غذاهای سبک و مختصر شامل گروه‌های غذایی شیر و لبنیات (مانند شیر، ماست و پنیر)، میوه‌ها و سبزی‌ها، نان و غلات (مانند برنج و نان) توصیه می‌شود مانند نان و پنیر و سبزی که یکی از عادات خوب غذایی هموطنان در این ایام است.

سه عمل نادرست که روزه داران در وعده سحری انجام می دهند

برخلاف تصور برخی افراد، روزه بدون سحری نه تنها موجب کاهش وزن نمی‌شود بلکه بدلیل افت شدید قند خون در طی روز موجب می‌شود تا شخص روزه‌دار در زمان افطار تمایل بیشتری برای خوردن غذاهای شیرین و چرب پیدا کند و همین موضوع در نهایت منجر به اضافه وزن و چاقی می‌شود.

بسیاری از افراد معتقدند هنگام سحری باید از مواد غذایی که انرژی بالایی دارند استفاده کنند تا در طول روز احساس گرسنگی نکنند به همین خاطر به خوردن غذاهای پرچرب رو می‌آورند در حالی‌که مصرف مواد غذایی پرچرب تشنگی شدیدی را در طول روز برای فرد به ارمغان آورده و باعث ایجاد مشکلات عدیده‌ای از جمله چاقی و ناراحتی های گوارشی در افراد می‌شود.

از نوشیدن بیش از اندازه چای در وعده سحری اجتناب کنید چون چای باعث افزایش دفع ادرار و از دست رفتن نمک‌های معدنی که بدن شما در طول روز به آن احتیاج دارید می‌شود.

توصیه‌های تغذیه ای مربوط به وعده افطار

افراد باید افطار خود را با یک یا چند عدد خرما، چای کمرنگ یا شیر ولرم به همراه مقداری نان، سبزی و پنیر آغاز کنند.

استفاده از میوه‌ها و سبزیجات در زمان افطار و در فاصله زمانی بین افطار تا سحر به دلیل اینکه منبع خوبی از فیبر هستند برای دستگاه گوارش مفید بوده و مانع بروز یبوست می‌شود.

مواد غذایی پرفیبر آب زیادی در خود جذب می‌کنند و بدن می‌تواند این آب را به آهستگی در طول روز جذب کند. لازم به‌ذکر است که مصرف خرما در ماه مبارک رمضان در تنظیم قند خون بسیار مفید است لــذا تـوصیه می‌شود که در وعده افطار حتی المقدور ۳ تا ۵ عدد خرما مصرف شود و البته از مصرف بیش از حد خرما نیز مانند سایر شیرینی‌ها پرهیز شود.

کارهای نادرست که باید از انجام آنها در وعده افطار پرهیز کنیم

یکی از عادات غذایی نادرست روزه داران این است که به دلیل تشنگی زیاد، افطار را با آب سرد و یا نوشیدنی‌های سرد شروع می‌کنند که توصیه می‌شود افطار را با  نوشیدنی های گرم و یا ولرم مانند آب ولرم، چای کمرنگ و شیر گرم آغاز کرده و سپس از خرما یا کشمش استفاده کنند زیرا این دو سبب کنترل اشتها شده و از پرخوری به هنگام افطار ممانعت می‌کنند و مصرف آب زیاد به هنگام صرف افطار سبب اختلال در هضم مواد غذایی می‌شود.

بعد از صرف سحری نیز بسـیاری از روزه داران از بیــــم تشنگی در طول روز به مقدار فراوان آب می‌نوشند که عادت صحیح غذایی نیست.

مصرف بیش از حد مواد غذایی شیرین و پرچرب و سرخ شده ( از جمله آش رشته غلیظ، حلیم، زولبیا و بامیه و انواع شیرینی ) هنگام افطار منجر به تشنگی می‌شود و مصرف نوشیدنی‌های زیاد به خصوص مایعات خنک با رقیق کردن اسید و آنزیم های دستگاه گوارش باعث اختلال در هضم و جذب مواد غذایی می‌شود.

توصیه‌های تغذیه‌ای مربوط به وعده شام

شام خود را با غذاهای سبک کم قند و فیبردار مثل سوپ و سبزی‌ها یا سالاد که فشار چندانی به معده وارد نمی‌کند شروع کرده و سپس سراغ شام اصلی بروید.

مصرف مایعات مثل آب آشامیدنی، آب میوه، شیر کم چربی، دوغ بدون نمک و کم چرب در فاصله پس از افطار تا هنگام خوابیدن کمک می‌کند که تعادل آب و الکترولیت‌های بدن شما در هنگام روزه داری حفظ شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • علی ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۴
    0 0
    عالی بود ممنونم