آخرین مطالعات بالینی انجام نشان می دهد، تجویز داروی «متفورمین» در درمان تخمدان پلی کیستیک، به اندازه کافی موثر نبوده و منسوخ شده است.

آیا داروی «متفورمین»در درمان تخمدان پلی کیستیک منسوخ شده؟

سلامت نیوز:آخرین مطالعات بالینی انجام نشان می دهد، تجویز داروی «متفورمین» در درمان تخمدان پلی کیستیک، به اندازه کافی موثر نبوده و منسوخ شده است.
 به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز،کارشناس مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم دانشگاه با تاکید بر اینکه متفورمین داروی کاهنده قند خون از دسته دارویی «بی گوانیدها» سال هاست در درمان و پیشگیری دیابت نوع دو و دیابت بارداری استفاده می شود، گفت: در گذشته متفورمین در موارد دیگری نیز تجویز می شد که امروزه منسوخ شده است.


دکتر «فاطمه دستغیب» افزود: تا به امروز داروی متفورمین در زنان مبتلا به تخمدان پلی کیستیک و برای درمان پرمویی، چاقی، نداشتن تخمک گذاری و پیشگیری از دیابت و مسمومیت حاملگی استفاده می شد؛ اما براساس آخرین مطالعات بالینی، به دلیل نبود اثربخشی کافی تجویز این دارو در این موارد منسوخ شده است.


او ادامه داد: طبق آخرین مطالعات، تجویز متفورمین با وجود اینکه باعث کاهش سطح هورمون های آندروژن می شود، اما تاثیر بسیار کمی در درمان پرمویی دارد، همچنین این دارو در زنان مبتلا به تخمدان پلی کیستیک به عنوان یک داروی کاهنده وزن کارآمد نبوده و تنها در افراد چاق مبتلا به تخمدان پلی کیستیک همراه با عدم تحمل گلوکز، تجویز متفورمین منطقی است.


به عقیده این کارشناس مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم دانشگاه، در درمان ناباروری ناشی از نبود تخمک گذاری، تجویز متفورمین به تنهایی یا همراه با سایر داروهای محرک تخمک گذاری (مانند کلومیفن) باعث افزایش تعداد تولد نوزاد زنده نشده است، تجویز این دارو در در زنان مبتلا به تخمدان پلی کیستیک نیز تاثیر به سزایی در کاهش ریسک سقط های های خود به خودی نداشته و به همین دلیل، از سال ۲۰۱۸ میلادی متفورمین دیگر برای درمان تخمدان پلی کیستیک PCOS پیشنهاد نمی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha