جمعه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۶
کد خبر: 271123

با گرم شدن زمین و تغییرات اقلیم جمعیت موش‌ها تا 20 درصد افزایش پیدا خواهد کرد و این خطر ابتلا به طاعون را بالا می‌برد، اپیدمی جهانی که در سال‌های 1300 میلادی جان 200 میلیون نفر را در جهان گرفت.

لس‌آنجلس ممکن است اسیر طاعون مرگبار شود

سلامت نیوز: با گرم شدن زمین و تغییرات اقلیم جمعیت موش‌ها تا 20 درصد افزایش پیدا خواهد کرد و این خطر ابتلا به طاعون را بالا می‌برد، اپیدمی جهانی که در سال‌های 1300 میلادی جان 200 میلیون نفر را در جهان گرفت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین، دیوید راندال در کتاب جدید خود به نام مرگ سیاه در دروازه طلایی از وقوع طاعون مرگبار به دنبال تغییرات اقلیم می‌نویسد که به جان شهرهای آمریکا خواهد افتاد و دومین شهر بزرگ آمریکا یعنی لس‌آنجلس را درخواهد نوردید.{لینک}

اگر این روزها خشک‌سالی، سیل و بلایای طبیعی به‌قدر کافی ما را نترسانده، طاعون می‌تواند دلیلی برای ترس از تغییرات اقلیم باشد که زاده انسانی است.

با افزایش درجه حرارت در کره زمین به نوشته دیوید راندال، برخی بلایای طبیعی وارد زندگی ما انسان‌ها می‌شود.

به گفته این نویسنده الگوهای آب و هوایی طولانی‌تر و داغ‌تر بدان معناست که چرخه حیات برای موش‌ها طولانی‌تر شده و با تولیدمثل بیشتر، تعداد آن‌ها در شهرهایی مانند لس‌آنجلس، نیویورک و هوستون به‌طور بی‌سابقه افزایش می‌یابد.

به گفته رابرت کوریگان از دانشگاه Purdue جمعیت موش‌ها بین 15 تا 20 درصد در جهان افزایش پیدا خواهد کرد و شهرها برای جوندگان ساکن شهر، مطلوب‌تر می‌شود.

سازمان ملل پیش‌بینی کرده است که تا سال 2050 بیش از 68 درصد از جمعیت کره زمین ساکن شهرها باشند و موش‌ها می‌توانند حامل بیماری‌های گوناگون ازجمله طاعون باشند که به مرگ سیاه معروف است.

به گفته دکتر ژانت فولی استاد اپیدمولوژی در UC Davis تغییرات آب و هوایی تعداد کک‌ها را به طرز بی‌سابقه افزایش داده و به گفته راندال لس‌آنجلس وضعیت بدتری دارد چراکه اسیر معضلی به نام «بی‌خانمانان» است که مشکل را حادتر می‌کند. تعداد افراد بی‌خانمان در لس‌آنجلس به 53 هزار نفر رسیده است که اغلب کنار موش‌ها زندگی کرده و سناریوی گسترش طاعون را پوشش می‌دهند.

محققان با بررسی گسترش طاعون در اروپا در قرون گذشته متوجه شدند که رابطه مستقیمی میان گرم شدن اروپا و رشد جمعیت موش‌ها پیداکرده‌اند. در سال‌های 1300 میلادی بیش از 200 میلیون نفر در اروپا، آسیا و افریقا براثر ابتلا به طاعون جان خود را از دست دادند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha