رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت درباره نحوه ارائه خدمت در مراکز درمان بیماری‌های غیرواگیری چون دیابت و فشار خون توضیح داد.

برای درمان «فشار خون» و «دیابت» به کجا مراجعه کنیم؟

سلامت نیوز: رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت درباره نحوه ارائه خدمت در مراکز درمان بیماری‌های غیرواگیری چون دیابت و فشار خون توضیح داد.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر مهدی شادنوش در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به کمپین فشار خون در کشور که از ۲۷ اردیبهشت ماه آغاز شده است و تا ۱۵ تیر ماه ادامه دارد، درباره تمهیدات وزارت بهداشت برای درمان بیماری‌های غیرواگیر، گفت: وزارت بهداشت از چندی پیش کلینیک‌هایی را در کشور با عنوان کلینیک‌های پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر و تشخیص زودهنگام سرطان یا NCD آماده بهره‌برداری کرد.

وی افزود: طبق برنامه‌ریزی که در طرح تحول سلامت انجام شد، قرار بود ۱۳۷ کلینیک پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر و تشخیص زودهنگام سرطان ایجاد شود که تاکنون ۷۵ مورد از آن‌ها به بهره‌برداری رسیده است و سایر کلینیک‌ها هم پیشرفت ۸۵ درصدی دارند؛ البته کار وزارت بهداشت در این حوزه تنها به ایجاد کلینیک‌های غیرواگیر محدود نمی‌شود بلکه در کلینیک‌های ویژه و درمانگاه‌های تخصصی بیمارستان‌ها ۳۰۰ مرکز ارائه خدمات مرتبط با دیابت و ۱۰۰ مرکز ارائه خدمات مرتبط با فشار خون در سطح دو و سه ایجاد شده است که خدمات لازم را به بیماران ارائه می‌دهند.

شادنوش با بیان اینکه قرار است خدمات مرتبط با بیماری‌های غیرواگیری چون دیابت و فشار خون به‌صورت تخصصی‌تر در کلینیک‌های ویژه و درمانگاه‌های تخصصی بیمارستان‌ها تحت پوشش قرار گیرند، گفت: البته باید توجه کرد که این مراکز، ارجاعی هستند و مردم برای دریافت خدمات ابتدا به سطح یک مراجعه می‌کنند و در صورت تشخیص بیماری‌هایی چون دیابت و فشار خون در آن‌ها برای دریافت خدمات تخصصی‌تر به این مراکز ارجاع می‌شوند.

وی ادامه داد: در کلینیک‌های درمان بیماری‌های غیرواگیر و تشخیص زودهنگام سرطان نیز به درمان بیماری‌های غیر واگیر می‌پردازیم و شرایط ارائه خدمات به این بیماران را در سطح دو و پیگیری آن‌ها در سطح سه را دنبال می‌کنیم. مواردی مانند دیابت، فشار خون و مواردی که در حوزه بیماری‌های غیرواگیر شایع است در کلینیک‌های غیرواگیر پیگیری می‌شوند و متخصصان مختلفی با همکاری یکدیگر برنامه‌های هدایت بیمار را پیگیری می‌کنند تا بیماری که نیازمند کمک و ارائه خدمات است برای مدیریت بیماری‌اش بتواند مسیر درمان مناسب را ادامه دهد.

شادنوش ادامه داد: این اقدامات در ادامه اقداماتی است که از سوی همکارانمان در سطح یک ارائه خدمات انجام شده که شامل شناسایی بیماران، آموزش و تلاش برای پیشگیری است. ما نیز در کلینیک‌های بیماری‌های غیرواگیر اقدامات و خدمات تکمیلی درمان را ارائه می‌دهیم. باید توجه کرد که با شناسایی بسیاری از این بیماری‌ها در زمان مناسب می‌توان از وقوع‌شان پیشگیری کرد. حال اگر در سطح یک محرز شود که فردی علائم این بیماری‌ها را دارد، در سطح دو مراقبت‌های درمانی از او انجام می‌شود.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت تاکید کرد: بنابراین پیگیری درمان بیماری‌های غیرواگیر هم در کلینیک‌های ویژه، هم در درمانگاه‌های تخصصی بیمارستان‌ها و هم در کلینیک‌های بیماری‌های غیرواگیر و تشخیص زودهنگام بیمارستان‌ها انجام می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha