مدیرکل همکاری‌های بین المللی وزارت بهداشت گفت: در ژنو و در دیدار با وزیر بهداشت سوییس و رئیس سازمان جهانی بهداشت مشکلات مربوط به تحریم‌ها مطرح و راه‌های رفع آنها بررسی شد تا مطمئن شویم مردم ایران به هیچ عنوان با مشکل کمبود دارو و تجهیزات پزشکی مواجه نمی‌شوند. هرچند آمریکایی‌ها به دنبال ایجاد مشکلاتی در این زمینه هستند.

مردم با مشکل کمبود دارو و تجهیزات پزشکی مواجه نخواهند شد

سلامت نیوز: مدیرکل همکاری‌های بین المللی وزارت بهداشت گفت: در ژنو و در دیدار با وزیر بهداشت سوییس و رئیس سازمان جهانی بهداشت مشکلات مربوط به تحریم‌ها مطرح و راه‌های رفع آنها بررسی شد تا مطمئن شویم مردم ایران به هیچ عنوان با مشکل کمبود دارو و تجهیزات پزشکی مواجه نمی‌شوند. هرچند آمریکایی‌ها به دنبال ایجاد مشکلاتی در این زمینه هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،محسن اسدی لاری درباره اقدامات وزیر بهداشت در سفر اخیر خود به ژنو افزود: وزیر بهداشت ایران در حاشیه هفتاد و دومین مجمع جهانی سلامت در ژنو با مسئولان ۱۵ کشور به صورت دو جانبه دیدار و گفت‌وگو کرد و همچنین ۸ دیدار با مسئولان سازمان جهانی بهداشت داشت. این سفر ۲ روزه را می‌توان به دو محور مهم تقسیم بندی کرد؛ یک قسمت این سفر مربوط به موضوع تحریم و مسائل مربوط به آن و یک قسمت دیگر مربوط به همکاری‌های دوجانبه بهداشتی و دارویی ایران با سایر کشورها است.

وی ادامه داد: اکثر کشورها نسبت به تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه مردم ایران ابراز تاسف می‌کنند، اما اینکه تا چه حد می‌توان کارهای مورد نظر را عملیاتی کرد، بستگی به مداومت و برنامه ریزی و استفاده از تمام ظرفیت‌ها دارد که در دستور کار وزارت امور خارجه، وزارت بهداشت، بانک مرکزی و دولت است تا آسیبی به مردم ایران وارد نشود.

اسدی لاری بیان کرد: موضوع کانال مالی ایران و سوییس هم در حال پیگیری است و وزارت خارجه و بانک مرکزی باید در این زمینه اظهار نظر کنند.

همکاری ایران و اندونزی در حوزه سلامت

مدیرکل همکاری‌های بین الملل وزارت بهداشت درباره همکاری ایران و اندونزی در حوزه سلامت گفت: سال گذشته تفاهم نامه همکاری جامعی بین دو وزیر بهداشت ایران و اندونزی در ژنو امضا شده بود. این تفاهم نامه در زمینه‌های مختلف از جمله دارو، واکسن حلال، همکاری‌های علمی و پژوهشی، درمان‌های پیشرفته و موارد دیگر منعقد شده بود. برنامه عملیاتی که امسال بین دو کشور امضا شد نیز در راستای اجرای آن تفاهم نامه است و موضوع‌های مختلفی مانند مسائل مربوط به دارو و واکسن در این زمینه پررنگ‌تر شده است. اندونزی یکی از بزرگترین کشورهای تولیدکننده واکسن در جهان محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: بر اساس این برنامه عملیاتی قرار شد که هیات‌هایی از طرف بخش خصوصی ایران و اندونزی در نظر گرفته شوند تا همکاری در زمینه‌های مختلف انجام شود. به هر حال ایران از لحاظ زیست فناوری و داروهای بیوسیمیلار یکی از کشورهای پیشرفته محسوب می‌شود. با توجه به گرانی دارو در جهان، بسیاری از کشورها به سمت داروهای بیوسیمیلار روی آورده اند. یکی از کشورهایی که در شرق آسیا برای همکاری با ایران ابراز تمایل کرد، کشور اندونزی است. البته این تمایل همکاری از طرف کشور روسیه نیز وجود دارد و وظیفه وزارت بهداشت آماده کردن زیرساخت‌های این همکاری‌ها است.

اسدی لاری افزود: این برنامه عملیاتی به صورت کلی مربوط به سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ است، اما به صورت مجزا زمان بندی نشده است. زیرا گروه‌های مرتبط دو کشور باید با یکدیگر مذاکره کرده و جزییات برنامه‌ها را مشخص کنند و این موضوع نیازمند زمان است.

گردشگری سلامت و همکاری‌های علمی با سایر کشورها

مدیرکل همکاری‌های بین المللی وزارت بهداشت اظهار داشت: همکاری در زمینه فناوری‌های پزشکی نیز در مذاکره‌های مختلف با وزرای بهداشت مطرح شد. وزارت بهداشت فقط مکلف به ایجاد زیرساخت است و در زمینه مسائل اقتصادی ورود نمی‌کند. از طرفی همکاری با ایران در حوزه گردشگری سلامت و مراقبت‌های اولیه سلامت هم مورد علاقه کشورهای مختلف در این نشست بود.

وی ادامه داد: به خصوص کشور ترکیه نیز در حوزه گردشگری سلامت برای همکاری با ایران اظهار علاقه کرده است. البته ترکیه به نوعی رقیب ایران در حوزه گردشگری سلامت محسوب می‌شود.

اسدی لاری افزود: موضوع همکاری‌های علمی و پژوهشی در حوزه پزشکی با ایران هم مورد علاقه کشورهای مختلف است.

مدیرکل همکاری‌های بین المللی وزارت بهداشت درباره دیدار وزیر بهداشت ایران و قطر در ژنو نیز گفت: کشور قطر برای همکاری با ایران در حوزه سلامت بارها ابراز علاقه کرده، اما تاکنون عملیاتی نشده است. دیدار دو وزیر بهداشت در ژنو بسیار صمیمانه بود و وزیر بهداشت قطر قول داد که قبل از اجلاس وزرای بهداشت منطقه مدیترانه شرقی در تهران حضور داشته باشد تا بتوانیم برنامه عملیاتی مناسبی برای همکاری‌های دوجانبه در حوزه سلامت تنظیم کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha