چهارشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۵
کد خبر: 272072

مردم معمولا سیر را بعلت عطر و طعم بی نظیر آن با شور و شوق می خورند اما خوردن این غذای خوشمزه می تواند با پس لرزه هایی همراه شود: گاهی اوقات عطر و بوی نفس شخصی که سیر خورده است غیر قابل تحمل و آزار دهنده است.

چرا خوردن سیر لذت بخش است اما بوی آن ناخوشایند؟

سلامت نیوز:  مردم معمولا سیر را بعلت عطر و طعم بی نظیر آن با شور و شوق می خورند اما خوردن این غذای خوشمزه می تواند با پس لرزه هایی همراه شود: گاهی اوقات عطر و بوی نفس شخصی که سیر خورده است غیر قابل تحمل و آزار دهنده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا، با برش سیر یک مخلوط شاداب از ترکیبات شیمیایی به نام سولفید ها در فضا منتشر می شود. این مولکول های فرار، دلیل اصلی عطر بی نظیر و تند سیر هستند. وقتی سیر را می پذیم، مولکول های سولفید به هوا می رسند و عطری دلپذیر فضای اتاق را پر می کند.

ترکیبات موجود در سیر می تواند به کاهش فشار خون و اثرات ضد میکروبی کمک کند. اکثر غذاهایی که باعث بوی بد دهان می شوند ناشی از ناپدید شدن ذراتشان در شکاف حفره دهان می باشد. اما بوی واقعی سیر تا زمانی که مواد غذایی به معده برسند مشخص نمی شود. ترکیب سیر با آب و مواد معدنی در معده، سولفید ها و دیگر ویتامین ها و مواد معدنی را آزاد می کند. اکثر این مولکول ها برای پردازش بیشتر به روده های شخص وارد می شوند، اما یک مولکول کوچک به نام “آللییل متیل سولفید” (AMS) به علت اندازه کوچک خود از معده خارج و وارد جریان خون می شود.

AMS به سرعت وارد خون می شود و در ادامه وارد ریه های شخص می شود، AMS به راحتی از طریق غشاء عبور می کند و اکسیژن و دی اکسید کربن را به داخل و خارج از بدن هدایت می کند.

اثرآن می تواند تا ۲۴ ساعت ادامه یابد. اما خوردن سیب، کاهو یا نخود فرنگی به طور قابل توجهی باعث کاهش بوی بد سیر می شود. چرا که حاوی ترکیبات فنولیک هستند که به سولفید ها متصل می شوند و مانع خروج آن ها به هوا می شوند.

منبع: www.livescience.com


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha