رئیس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: سالانه حدود سه هزار نفر به تعداد بیماران دیالیزی کشور افزوده می‌شود.

سالانه سه هزار نفر به بیماران دیالیزی کشور افزوده می‌شود

سلامت نیوز: رئیس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: سالانه حدود سه هزار نفر به تعداد بیماران دیالیزی کشور افزوده می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز، "مهدی شادنوش" در حاشیه آئین بهره برداری از بخش پیوند کلیه بیمارستان امام خمینی (ره) شهرستان اردبیل در مصاحبه با ایرنا، با اشاره به افزایش تعداد بیماران دیالیزی در جامعه به علت رعایت نکردن سبک زندگی گفت: هم اکنون ۳۲ هزار بیمار کلیوی در کشور دیالیز می‌شوند.

وی رشد ابتلای به دیابت و فشار خون را از عوامل اصلی افزایش تعداد بیماران دیالیزی عنوان کرد و افزود: روزانه ۱۶ هزار مورد دیالیز در کشور انجام می‌شود.

وی با اشاره به هزینه سنگین ۵۰ میلیون ریالی هر مورد دیالیز برای خزانه دولت بیان کرد: با این حال هیچ منبع مالی برای حمایت کردن از این میزان هزینه وجود ندارد و باید به سمت روش‌های جایگزین برویم که دیالیز سه فاقی و پیوند از جمله این اقدامات است.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه ۶۰۰ نفر هم اکنون در نوبت پیوند کلیه در سطح هستند، اظهار کرد: روزانه هفت تا ۱۰ نفر از لیست انتظار بیماران کلیوی به خاطر نبود عضو اهدایی، جان خود را از دست می‌دهند.

وی همچنین پیوند عضو را قله پزشکی دنیا عنوان کرد و با بیان اینکه مراکز دارای بخش پیوند نشان دهنده بلوغ بخش سلامت و درمان در آن مرکز و استان به شمار می‌روند، گفت: امید است فرهنگ اهدای عضو در جامعه عمیق‌تر شود و زمانی که با مرگ مغزی، هیچ امکانی برای بازگشت به زندگی برای فردی میسر نباشد، اعضای وی اهدا شود تا آغازگر امید در خانواده‌ای دیگر باشد.

شادنوش بخش پیوند کلیه راه اندازی شده در بیمارستان امام خمینی (ره) اردبیل را سی و دومین مرکز پیوند کلیه کشور اعلام کرد و افزود: بیماران نیازمند به پیوند راحت تر می‌توانند در این مرکز راه اندازی شده درمان شده و پیوند عضو را انجام دهند.

وی بیان داشت: امروز تقاضا برای فراهم کردن امکانات و زیر ساخت‌های لازم برای پیوند کبد در اردبیل از سوی مسئولان استان ارائه و قول مساعد در این زمینه ارائه شده و امیدواریم که در آینده‌ای نه چندان دور، با راه اندازی مراکز مرتبط و تخصصی، بیماری‌های صعب العلاج در همین استان علاج شود.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیوند عضو را حرکتی فرهنگی و ایثارگرانه دانست و اظهار کرد: بر اساس شاخص اهدای عضو (پی.ام.پی)، در سال ۹۶ تعداد ۱۴ مورد اهدای کلیه نسبت به جمعیت ۱.۳ میلیون نفری استان اردبیل به ثبت رسید ولی این رقم در سال گذشته با رشد قابل توجه به رقم ۱۷.۳ نفر رسید.

وی اظهار امیدواری کرد که با تداوم رشد این شاخص، مردم ایثارگر استان اردبیل به عنوان یک ضرورت به پیوند عضو نگاه کنند و اعضای بیماران مرگ مغزی را به کسانی که نیازمند پیوند هستند، اهدا کنند.

شادنوش با تقدیر از اقدام ارزشمند و ایثارگرانه مردم شهرستان پارس آباد در اهدای عضو گفت: فرهنگ اهدا در این شهرستان همه گیر شده و به عنوان شهرستان سرآمد کشور در سال گذشته معرفی شد.

بخش پیوند کلیه بیمارستان امام خمینی (ره) شهر اردبیل روز پنجشنبه طی آئینی با حضور حریرچی معاون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افتتاح شد.

این واحد بیمارستانی هفته گذشته با انجام نخستین عمل پیوند کلیه در استان اردبیل به بهره برداری رسیده و امروز به طور رسمی افتتاح شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha