رئیس انجمن اقتصاد سلامت کشور درباره این انتقاد که چرا طرح تحول به سمت بخش درمان رفت، بیان کرد: مشکل حاد مردم پرداخت هزینه های درمان بود اما با این وجود از همان ابتدا نیز بسته های بهداشتی و آموزشی نیز در این طرح مورد توجه قرار گرفت.

برطرف کردن هزینه های درمان، هدف طرح تحول سلامت

سلامت نیوز: رئیس انجمن اقتصاد سلامت کشور درباره این انتقاد که چرا طرح تحول به سمت بخش درمان رفت، بیان کرد: مشکل حاد مردم پرداخت هزینه های درمان بود اما با این وجود از همان ابتدا نیز بسته های بهداشتی و آموزشی نیز در این طرح مورد توجه قرار گرفت.

برنامه «گفت و گوی علمی» رادیو گفت و گو با موضوع طرح تحول نظام سلامت و با حضور محمدرضا واعظ مهدوی استاد دانشگاه شاهد و رئیس انجمن اقتصاد سلامت کشور به روی آنتن رفت.

واعظ مهدوی در آغاز با اشاره به اینکه قبل از اجرای طرح تحول سلامت افراد بسیاری توان پرداخت هزینه های خود را نداشتند، گفت: در حوزه درمان با مشکلات زیادی از جمله وجود ازدحام در بیمارستان ها و مردمی که امکان پرداخت هزینه درمان نداشتند، روبرو بودیم و این موضوع حتی در مناظره کاندیداهای ریاست جمهوری هم قابل مشاهده بود.

استاد دانشگاه شاهد در گفتگو با رادیو گفت و گو درباره طرح تحول سلامت اظهار کرد: محور بسته های درمانی و بهداشت طرح تحول سلامت، کاهش پرداختی از جیب در بیمارستان بود یعنی بیماران با اینکه در قرارداد بیمه باید فقط 10 درصد هزینه های بیمارستان را پرداخت کنند، اما عملا 40 درصد هزینه را پرداخت می کردند و فشار زیادی به مردم وارد می شد. 

وی ادامه داد: این موضوع سبب شد دولت با هدف پرداخت هزینه های درمان، طرح تحول سلامت را اجرا کرد. دولت همچنین با توجه به اینکه فضای بیمارستان ها مناسب نبود، تغییراتی در هتلینگ بیمارستان ها نیز ایجاد کرد.

یکی از موارد دیگری که در کشور شاهد بودیم، رشد بی رویه سزارین بود و سیاست هایی را در این طرح اجرا کرد تا زایمان طبیعی بیشتر شود. همچنین گسترش و تداوم حضور متخصصین در مناطق محروم نیز از سیاست های طرح تحول سلامت بود.

رئیس انجمن اقتصاد سلامت کشور درباره این انتقاد که چرا طرح تحول به سمت بخش درمان رفت، بیان کرد: مشکل حاد مردم پرداخت هزینه های درمان بود اما با این وجود از همان ابتدا نیز بسته های بهداشتی و آموزشی نیز در این طرح مورد توجه قرار گرفت هر چند اجرایی شدن آنها کمی زمان برد.

وی با تصریح بر کارایی طرح تحول سلامت بیان کرد: این طرح توانست هزینه های بهداشت و درمان را کاهش دهد.

گزارش هایی که اخیرا از وضعیت حساب های ملی سلامت منتشر شده است نشان می دهد پرداخت از جیب از 50 درصد به حدود 30 درصد کاهش پیدا کرده است.

محاسباتی که در حوزه درآمد هزینه خانوار انجام داده ایم، نشان می دهد بعد از اجرای طرح تحول سلامت بخصوص در سال 93 بهبود چشمگیری داشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha