رئیس گروه بیماریهای واگیر مرکز بهداشت استان کرمانشاه از شناسایی دو مورد ابتلا به تب کریمه کنگو در استان در سال جاری خبر داد.

مرکز بهداشت: 2 مورد ابتلا به "تب کریمه کنگو" در کرمانشاه

سلامت نیوز: رئیس گروه بیماریهای واگیر مرکز بهداشت استان کرمانشاه از شناسایی دو مورد ابتلا به تب کریمه کنگو در استان در سال جاری خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز ، کیوان خاصی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو را یک بیماری خونریزی دهنده تب دار و حاد عنوان کرد و افزود: راه اصلی انتقال این بیماری از طریق کنه است.

وی با بیان اینکه ویروس این بیماری در حیوانات اهلی وجود دارد، گفت: این بیماری در حیوانات اهلی علامت مشخصی ندارد، بنابراین با تغذیه کنه از خون احشام، این حشره می تواند به عنوان ناقل این بیماری عمل کند.

خاصی تصریح کرد: ویروس این بیماری می تواند از طریق گزش کنه و یا له کردن آن روی پوست، تماس با پوست، لاشه، خون و ترشحات حیوان آلوده، تماس با خون و بافتهای بیمار مبتلا و حتی گاها از راه تنفسی منتقل شود.

وی افزود: با ورود ویروس به بدن فرد بیمار نهایتا بعد از دو تا سه روز علائم بیماری خود را نشان می دهد.

خاصی با اشاره به مشابهت علائم اولیه تب کریمه کنگو با بیماری سرماخوردگی گفت: این بیماری با تب ناگهانی همراه با درد عضلانی خود را نشان می دهد و در ادامه و به تدریج خونریزی هایی زیر پوست ایجاد می شود.

این مسئول با اشاره به کُشندگی 30 تا 50 درصدی تب کریمه کنگو گفت: افراد در صورت مشاهده علائم بیماری باید سریعا به نزدیکترین مرکز درمانی مراجعه کنند.

رییس گروه بیماری های واگیر مرکز بهداشت استان کرمانشاه افزود: خوشبختانه در حال حاضر درمان های موثری برای این بیماری وجود دارد و افراد در صورت مراجعه به موقع می توانند درمان شوند.

وی با اشاره به شناسایی سه بیمار مبتلا به تب کریمه کنگو در استان در سال گذشته گفت: خوشبختانه هر سه مورد با موفقیت درمان شدند.

خاصی تصریح کرد: درسال جاری نیز تاکنون دو مورد شناسایی شده اند که تحت درمان قرار گرفته اند و روند درمان به خوبی در حال انجام است.

رییس گروه بیماری های واگیر مرکز بهداشت استان کرمانشاه در ادامه پیشگیری را مقدم بر درمان دانست و افزود: با رعایت نکات ساده می توان به راحتی از این بیماری کشنده پیشگیری کرد و مهم ترین نکته این است که افراد از خرید گوشت بدون مهر دامپزشکی خودداری کرده و حتما گوشت را از قصابی‌های معتبر خریداری کنند، زیرا این قصابی ها گوشت را از کشتارگاهی فراهم می کنند که دارای فرآیند پیش سرد است.

وی افزود: در صورت خرید گوشت احشامی که تازه ذبح شده هم توصیه می شود گوشت تازه را به مدت 24 ساعت در دمای معمولی یخچال نگداری کرده و سپس عملیات تکه کردن و مصرف آن را انجام دهند.

خاصی تصریح کرد: امعا و احشا( دل و جگر) تازه هم باید به مدت 48 ساعت در دمای معمولی یخچال نگداری شده و سپس مصرف شود.

وی افزود: افراد باید دقت داشته باشند در هنگام خُرد کردن گوشت و سایر بافتهای دام حتما از دستکش استفاده کنند.

این مسئول خاطرنشان کرد: دامداران و قصابان هم باید در موقع تماس با دام و ذبح آن از وسایل ایمنی فردی شامل کلاه، عینک، ماسک ، روپوش، چکمه و دستکش لاستیکی استفاده کنند.

خاصی خاطرنشان کرد: افراد باید پس از تماس با دام و بعد از خروج از محل نگهداری دام حتما لباس خود را عوض کنند.

وی نسبت به تماس با کنه‌ها هم هشدار داد و افزود: همه افراد به ویژه افراد ساکن در روستا باید به طور جد از دست زدن به کنه خودداری کنند و به بچه ها نیز هشدار دهند که از دست زدن و یا له کردن کنه خودداری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha