جمعه ۱۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۶
کد خبر: 272554

رییس قطب اورولوژی ایران ضمن تاکید بر لزوم فرهنگسازی در زمینه اهدای عضو از مرگ مغزی، در عین حال گفت: باید این موضوع جا بیفتد که اهدای یک کلیه باعث اختلال در سلامت و زندگی فرد نمی‌شود و طول عمر کسانی که کلیه خود را اهدا کرده‌اند، کمتر از سایر افراد نیست.

طول عمر اهداکنندگان "کلیه" چقدر است؟

سلامت نیوز: رییس قطب اورولوژی ایران ضمن تاکید بر لزوم فرهنگسازی در زمینه اهدای عضو از مرگ مغزی، در عین حال گفت: باید این موضوع جا بیفتد که اهدای یک کلیه باعث اختلال در سلامت و زندگی فرد نمی‌شود و طول عمر کسانی که کلیه خود را اهدا کرده‌اند، کمتر از سایر افراد نیست.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر ناصر سیم فروش -رئیس قطب اورولوژی ایران، در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه تا کنون اقدامات صورت گرفته در حوزه پیوند اعضا از بیمار مرگ مغزی به خوبی پیش رفته است گفت: البته همچنان نیاز به فعالیت زیادی در این حوزه هست تا به آمار جهانی نزدیک شویم.

وی با یادآوری این نکته که عمل اهدای عضو کاری ایثارگرانه است، افزود: چه بهتر که فرد هنگام حیات خود این اقدام ارزشمند را با اهدای کلیه انجام دهد. امروزه کشور هلند پرچمدار پیوند کلیه از فرد زنده است و در آمریکا نیز بالای ۴۰ درصد اهدا کنندگان کلیه افراد زنده هستند.

سیم‌فروش ادامه داد: برای فرهنگسازی اهدای کلیه باید همچنان تلاش کرد. متأسفانه درحال حاضر آمار کسانی که تنها با هدف خیرخواهانه کلیه خود را اهدا می‌کنند، بسیار پایین است و بیشتر آمار متوجه کسانی است که با هدف بهبود اوضاع معیشتی اقدام به فروش کلیه خود می‌کنند.

این متخصص جراحی و پیوند کلیه با تاکید بر لزوم فرهنگسازی درست در این زمینه گفت: باید این موضوع جا بیفتد که اهدای یک کلیه باعث اختلال در سلامت و زندگی فرد نمی‌شود و طول عمر کسانی که کلیه خود را اهدا کرده‌اند، کمتر از سایر افراد نیست.

سیم‌فروش افزود: طول عمر کلیه‌ای که از فرد زنده اهدا می‌شود، بیشتر است؛ زیرا هنگام اهدای کلیه تمام آزمایشات و فاکتورهای لازم برای سالم بودن کلیه صورت می‌گیرد، اما پیوند کلیه از بیمار مرگ مغزی از آنجایی که ممکن است فرد مشکلاتی از پیش داشته باشد، می‌تواند عمر کلیه پیوندی را تحت تأثیر قرار دهد.

وی در پایان گفت: باید از تمام منابع و امکانات‌مان در جهت حفظ سلامت و جان بیمارن دیالیزی استفاده کنیم، زیرا بیماری زندگی سختی را برای آنها به وجود می‌آورد و درصد مرگ‌ومیر این افراد قابل توجه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha