«تابستان فصل گرما، فصل شنا و دریا، در آب غوطه خوردن، چون ماهیان زیبا»؛ تابستان، نه فقط در این شعر روزگار کودکی، که در ذهن بسیاری با آب‌تنی و استخر پیوندی همیشگی دارد.

تابستان توی آب!

سلامت نیوز: «تابستان فصل گرما، فصل شنا و دریا، در آب غوطه خوردن، چون ماهیان زیبا»؛ تابستان، نه فقط در این شعر روزگار کودکی، که در ذهن بسیاری با آب‌تنی و استخر پیوندی همیشگی دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ابتکار ،البته که «تابستان» برای آب‌تنی و شنا دقیقا از اول تیرماه آغاز نمی‌شود. از هر زمان که هوا گرم شود، حکم تابستان را دارد! برای بچهمدرسه‌ای‌ها و دانشجویان هم تابستان از بعد از امتحانات آغاز می‌شود. هر چند استخرهای سرپوشیده و مجموعه‌های مدرن ورزشی، امکان شنا کردن را در هر فصلی مهیا کرده‌اند، اما شنا در تابستان حس و حال دیگری دارد.


شما از کدام دسته هستید؟ شنا بلدید؟ شنا در آب‌های رودخانه و دریا را ترجیح می‌دهید یا استخر را؟ آمارهای غرقشدگی در سال‌های گذشته در کنار سیل‌های ناگهانی ابتدای امسال همراه با نگرانی همیشگی از آلودگی آب رودها و دریاهای اطراف ایران باعث شده است که توصیه ایمنی و بهداشتی غالب به علاقهمندان شنا، پرهیز از شنا کردن در این آب‌ها باشد.

از یک سو حادثه خبر نمی‌کند و ممکن است قوت آب رودخانه یا گرفتار شدن در دامن یک موج، شناگر را دچار دردسر کند و از سوی دیگر، بسیاری از آلودگی‌های آب‌ها به چشم نمی‌آیند، اما می‌توانند انسان را بیمار کنند. در عین حال، برای شنا در استخرها هم نکاتی وجود دارد که رعایت نکردن آن‌ها می‌تواند به قیمت سلامت یا حتی جان شناگران تمام شود.


آمار غرق‌شدگان سال گذشته
بر اساس گزارش پزشکی قانونی، در سال گذشته، ۹۳۵ نفر بر اثر غرق‌شدگی در کشور جان خود را از دست دادند، این رقم در مقایسه با سال قبل از آن (۱۳۹۶) باهزار و ۲۶ نفر ۸.۹ درصد کاهش یافته است.

در سال ۱۳۹۷، از کل تلفات غرقشدگی ۱۳۵ نفر زن و ۸۰۰ نفر مرد بودند. بر اساس آمارهای موجود بیشترین آمار تلفات غرق شدگی در سال گذشته مربوط به استان خوزستان است. طی این مدت ۱۱۸ نفر (۱۰۲ مرد و ۱۶ زن) در این استان بر اثر غرق‌شدگی جان خود را از دست دادهاند.

پس از آن استان‌های مازندران با ۹۹ (۹۱ مرد و ۸ زن) و گیلان با ۸۵ فوتی (۷۵ مرد و ۱۰ زن) در رتبه‌های بعدی بیشترین تلفات غرق‌شدگی قرار دارند. بر اساس این گزارش مطابق هر سال بیشترین آمار جانباختگان به دلیل غرق‌شدگی مربوط به رودخانه‌ها است، به نحوی که ۲۵۰ نفر از کل متوفیات غرق‌شدگی سال گذشته (۹۳۵ نفر) در رودخانه‌ها جان باخته‌اند.

بعد از رودخانه‌ها، دریا بیشترین آمار تلفات غرق‌شدگی را دارد، در سال گذشته ۱۷۸ نفر در دریا جان باختند که ۱۵۶ نفر از آنان در مناطق خارج طرح محدوده مجاز جان خود را از دست داده‌اند.

بعد از دریا به ترتیب استخر کشاورزی با ۱۰۴، دریاچه مصنوعی و سد با ۹۸، استخر شنا با ۸۳، کانال با ۷۷، چاه با ۳۸، حوض و حوضچه با ۳۷ و دریاچه طبیعی با ۱۳ فوتی بیشترین تلفات غرق‌شدگی را داشته‌اند، بر اساس آمارها ۵۷ نفر نیز در سایر مکان‌های آبی فوت کرده‌اند.

قابل توجه این که مطابق انتظار، بیشتر تلفات غرق‌شدگی در فصل تابستان اتفاق می‌افتد و در سال گذشته نیز بیشترین آمار تلفات در فصل تابستان و مرداد ماه (۱۵۱ نفر) به ثبت رسیده است.


توصیه‌هایی برای شنا در رودخانه و دریا
علی‌رغم همه این هشدارها، آب‌های رودخانه‌ها و دریاها همچنان برای شنا وسوسه‌انگیزند. بنابراین اگر می‌خواهید در این آب‌ها شنا کنید، توصیه‌هایی وجود دارد که به کار بستن آن‌ها می‌تواند خطر بروز مشکل برای سلامت شما را کاهش دهد.


پیش از هر چیز یادتان باشد که از سلامت آب تا حد امکان آگاهی پیدا کنید. اگر از ورود فاضلاب‌های خانگی، کشاورزی یا صنعتی به رودخانه یا دریا بهویژه در نزدیکی محل شنای خود آگاهی دارید یا احساس می‌کنید که آب، رنگ و بوی غیرعادی دارد، از شنا کردن و آبتنی در آن خودداری کنید.

همچنین حتماً مناطق امن و ایمن‌سازی شده را برای شنا کردن انتخاب کنید. فراموش نکنیم که بر اساس آمارهای موجود تعداد قابل توجهی از موارد غرق‌شدگی در رودخانه‌ها و آب‌های کم عمق اتفاق می‌افتد، در نتیجه توصیه‌ها را درباره این مناطق هم جدی بگیرید.

طبیعتا، آشنایی با فنون اولیه شنا و آشنایی با محدودیت‌ها و رعایت آنها از ابتدایی‌ترین الزامات قبل از شنا محسوب می‌شود. با این حال هیچگاه به مهارت شنای خود غره نشوید؛ یک سوم قربانی‌های غرق‌شدگی با فن شنا به طور کامل آشنا بوده‌اند! همچنین اطلاع از وضعیت عمق آب قبل از تصمیم به شیرجه زدن و حتی قبل از ورود به آب ضروری است. شیرجه در آب‌های کمعمق خطر ضربه به سر و نیز شکستگی گردن را به دنبال دارد.

در عین حال ورود به آب‌های عمیق برای مبتدیان، خطر غرق‌شدگی را افزایش می‌دهد. یادتان نرود که دریا، رودخانه و یا دریاچه سد محل مناسبی برای آموزش شنا نیستند.

آموزش شنا را به کلاس‌های آموزشی و تحت نظر مربی شنا موکول کنید. بررسی دمای آب هم قبل از شنا ضروری است، به عنوان مثال اگر مدت زیادی در آفتاب مانده‌اید، از وارد شدن ناگهانی به آب سرد خودداری کنید؛ علت این توصیه پیشگیری از شوک دمایی است. فراموش نکنید که به هیچ وجه تنها و در محیط هایی که نجات غریق وجود ندارد، شنا نکنید و صد البته در آب و در موقع شنا از شوخی‌های خطرناک بپرهیزید.

پس از مصرف داروهایی که موجب خواب‌آلودگی یا شل شدن عضلات می‌شود، شنا نکنید. اگر با غریقی مواجه شدید، در صورتی که با فن نجات غریق آشنا نیستید، سعی کنید فقط با استفاده از چوب یا طناب یا جلیقه نجات و یا تشکیل زنجیره انسانی به وی کمک کنید. برای نجات یک غریق، اول امنیت خود را در نظر بگیرید.

از پشت به غریق نزدیک شوید و از او بخواهید تقلا نکند، پس از رساندن غریق به ساحل به سرعت با اورژانس تماس بگیرید. در کنار آب، حواستان به کودکان، سالمندان و ناتوانان جسمی و حرکتی هم باشد. در نهایت فراموش نکنید بسیاری از رودخانه‌ها با وجود ظاهری آرام بسیار خطرناک و عمیق هستند به نحوی که فرد بعد از چند قدم جلو رفتن در رودخانه متوجه عمق زیاد آن و گرفتار گردآب می‌شود. میزان موج بیخطر دریا برای شنا هم اغلب در مناطق ساحلی استاندارد برای شنا اطلاع‌رسانی می‌شود.

بنابراین توصیه می‌شود بدون اطلاع از وضعیت رودخانه هرگز برای شنا در آن اقدام نکنید و در حین استفاده از پلاژهای مجاز در کنار دریا، به علایم هشداردهنده درباره وضعیت مناسب برای شنا توجه کنید.


استخرها کمخطرترند، اما همچنان نکاتی برای رعایت هست!
درست است که استخر با وجود عمق کنترل شده، نظارت بهداشتی و حضور ناجیان غریق، فضای امن‌تری برای شنا کردن به حساب می‌آید، اما در این فضا هم رعایت نکردن برخی توصیه‌ها به ضرر شما خواهد بود.

در درجه اول، خود شما باید مراقب باشید که برای حفظ سلامت دیگران، در صورت ابتلا به بیماری گوارشی مانند اسهال و یا بیماری پوستی مانند قارچ  به استخر عمومی وارد نشوید. برای شنا، از وسایل شخصی مانند مایو، کلاه، حوله استفاده کنید و  قبل از ورود به استخر و بعد از خروج از آن به طور کامل دوش بگیرید.

همچنین قبل از ورود به استخر و بعد از استفاده از توالت حتما از حوضچه کلر  عبور کنید. به کودکان آموزش دهید که داخل استخر آب دهان و بینی نریزند و قبل از استخر از توالت استفاده کنند.

مهارت خود را برای استفاده از قسمت‌های عمیق شنا و تخته‌های شیرجه مدنظر قرار دهید و از شوخی در آب یا اطراف استخر هم بپرهیزید. در صورت مشاهده هر گونه نشانه آلودگی آب، کدورت بالای آب، استشمام گاز کلر شدید، عدم رعایت نظافت در بخش‌های مختلف استخر و پذیرش افراد بیش از ظرفیت استخر مراتب به مدیر استخر و مسئولان بهداشت منطقه گزارش شود.


به گفته مدیر روابطعمومی معاونت بهداشت وزارت بهداشت، نظارت مستمر بازرسان بهداشتی بر استخرهای شنا در تمام فصول سال به خصوص فصل تابستان از سوی این وزارتخانه تاکید شده است.

وی همچنین گفت: هموطنان تخلفات بهداشتی استخرها را به سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت گزارش کنند. حمید انصاری افزود: آب استخرهای شنا توسط شناگران از طریق چربی و موادی مانند ترشحات بینی، بزاق دهان، عرق بدن، کرم‌ها و لوسیون‌های مختلف بدن آلوده می‌شود.

همچنین در استخرهای روباز گرد و غباری که از طریق باد و از اطراف استخر وارد آن می‌شوند، آلودگی را افزایش می‌دهند. بنابراین برای حفظ سلامت افراد و جلوگیری از آلودگی آب استخر، رعایت توصیه‌های ایمنی توسط شناگران ضروری است.

وی تاکید کرد: بازرسی، نظارت و پایش استخرهای شنا و کنترل کیفی آب آنها از نظر آزمایشات معمول میکروبی کلیفرم گرماپای، HPC، شیمیایی و کلرسنجی به صورت دوره‌ای توسط بازرسان بهداشت محیط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام می‌شود. همچنین اطلاعات کنترل کیفی ثبت شده توسط متصدیان استخر توسط بازرسان کنترل می‌شود.امید است با رعایت این توصیه‌ها، شنا و آبتنی‌های کمخطری در فصل گرما داشته باشید و از غوطه خوردن در آب چون ماهیان زیبا، لذت ببرید!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha