پنجشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۴
کد خبر: 273093

جراح و متخصص گوش حلق و بینی گفت: اگر خونریزی بینی به طور مداوم در تابستان ادامه پیدا کند باید به پزشک مراجعه شود.

سیر تا پیاز خونریزی بینی +راهکار درمان

سلامت نیوز:جراح و متخصص گوش حلق و بینی گفت: اگر خونریزی بینی به طور مداوم در تابستان ادامه پیدا کند باید به پزشک مراجعه شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران،خونریزی بینی در فصول گرما سطح داخلی بینی حاوی صد‌ها مویرگ خونی بسیار ظریف و حساس است که ممکن است به ناگاه دچار پارگی و خونریزی شود. در این بین ۲ نوع خونریزی بینی وجود دارد؛ خونریزی در جلو و قسمت عقب بینی.

در حالت اول قسمت جلوی بینی در اثر رگ‌های خونی دچار خونریزی می‌شود و عواملی مانند فین کردن، شدید، سرماخوردگی، آنفولانزا، داروی ضد التهاب بینی، سینوزیت، دست کردن داخل بینی هوای گرم یا سرد، آلرژی، سرفه‌های زیاد، انحراف تیغه وسط بینی، بیماری کبدی، مصرف الکل و مواد مخدر بر این این اختلال تاثیرگذار است.

همچنین برخی داروها، فشار بالا، بیماری‌های خونی، سفت شدن سرخرگ، تومور‌، ضربه محکم به سر و صورت، عمل جراحی، کمبود کلسیم در بدن و مواد محرک شیمیایی بر قسمت عقبی بینی تاثیر می‌گذارند که درصورت مشاهده هر کدام از این مشکلات به سرعت باید به پزشک مراجعه و معاینه دقیق انجام داد.

سید علی اصغر شیرازی جراح و متخصص گوش حلق و بینی  درباره خونریزی بینی در فصول گرما و سرما اظهار کرد: بینی دارای تیغه نازکی است که رگ‌هایی ریز در قسمت جلو و عقب آن قرار گرفته است. در این بین خشکی و گرمی هوا باعث باد کردن رگ‌ها شده و در نهایت موجب خونریزی آنها خواهد شد. اگر خونریزی بینی به طور مداوم  در تابستان ادامه پیدا کند باید به پزشک مراجعه شود و در صورت نبودن مشکل خاص، این معضل تنها با استفاده از پماد قابل رفع است.

وی افزود: به منظور پیشگیری از خونریزی بینی فرد باید در فصل گرما کمتر در معرض نور خورشید قرار بگیردو اگر مجبور به بیرون رفتن در هوای گرم باشد باید از کلاه یا سایه بان استفاده کند، همچنین فرد برای خنک کردن خود نباید برای مدت زمان طولانی در معرض کولر قرار بگیرد.


حاجی پور غلامی متخصص گوش و حلق و بینی در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، اظهار کرد: در ۲ فصول خونریزی بینی بیشتر است؛ در فصل تابستان به دلیل خشکی و گرما هوا رگ‌ها باد کرده و در زمستان با وجود سرمای زیاد مخاط بینی فرد دچار خشکی شده و در نهایت خونریزی اتفاق می‌افتد.

وی درباره درمان این عارضه گفت: در صورت خونریزی زیاد باید کوتر یا تامپون استفاده شود، در غیر این صورت تنها با چرب کردن بینی می‌توان از خشکی بینی جلوگیری کرد. بهترین راهکار برای مقابله با این عارضه استفاده کردن از کیسه یخ بر روی بینی هنگام خونریزی و به حمام داغ نرفتن است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha