دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 2731

هضم به مفهوم تجزیه غذا به اجزای كوچكتر شیمیایی گفته می‌شود كه می توانند در روده جذب خون شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه گاید لاین، پختن غذاها را می‌توان نخستین قسمت از اعمال هضم بشمار آورد كه البته درخارج از بدن صورت می‌گیرد.

بر اساس این گزارش، در پختن غذاها تغییراتی كلی در ماهیت شیمیایی ماده غذایی صورت می گیرد و به عنوان مثال می توان گوشت خام را نام برد كه به مقیاس وسیعی غیر قابل هضم است.
بنابراین گزارش،‌ غذاهای نشاسته ای مانند سیب زمینی و نان در دهان با آنزیم مخصوصی به نام پتیالین كه در بزاق موجود است مخلوط می شوند. پتیالین نشاسته را احیا و آنرا به قندها كه مواد شیمیایی ساده تری هستند تبدیل می كنند. در معده اسید كلریدریك و دو آنزیم به اسامی پپتین و رنین هضم را ادامه می دهند. در ادامه غذا هنگامی شروع به خارج شدن از معده می كند كه تبدیل به نوعی خمیر روان و رقیق كه كیموس معدی نام دارد، می شود. باید توجه داشت كه تا اینجا هیچگونه عمل جذبی صورت نگرفته است. تنها ماده ای كه مستقیما در معده جذب می‌شود الكل است. كیموس معدی از معده وارد دوازده یعنی قسمت كوتاه C شكل كه در واقع نخستین ناحیه روده كوچك است می شود. در این قسمت مجرای مشترك كه از اتصال لوله های آورنده صفرا و شیره لوزالمعده تشكیل شده است، باز می شود.
این گزارش می افزاید: صفرا مایعی است زرد طلایی رنگ كه علاوه براینكه به محتویات روده رنگ زرد خاصی می بخشد با امولسیونه كردن ذرات بزرگ چربی، گلبولهای بزرگ را به قسمتهای كوچكتر تبدیل می كند كه به یك قستم پراكندگی دارند. شیره لوزالمعده تعداد زیادی آنزیم دارد كه از آن جمله می توان لیپاز موثر روی چربیها آمیلاز موثر روی هیدراتهای كربن و تریپین موثر روی پروتئین را نام برد.
ماحصل تمام این فعالیتهای شیمیایی آن است كه مولكولهای بزرگ و پیچیده كیموس شكسته شده و به مواد ساده ای تبدیل می شوند كه كاملا قابل جذب خون هستند.
یاد آور می شود: در اثر این شكستگی چربیها به مواد قابل جذبی به نام اسیدهای چرب، و پروتئینها به كوچكترین واحد ساختمانی پروتئین كه آمینو اسید نامیده می شوند، تبدیلمی گردند . هیدراتهای كربن به قندهای ساده‌ای مانند گلوكز تبدیل می گردند و بالاخره این مواد غذایی ساده كه نتیجه هضم هستند از راه دیواره روده كوچك جذب خون می شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha