شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۰
کد خبر: 273238

شیوع بالای فشار خون در کشور

سلامت نیوز: معاون آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پزشکی کشور، با تاکید بر اهمیت کنترل فشار خون در کشور، گفت: به نظر می‌رسد در ایران میزان شیوع فشار خون نسبت به متوسط جهانی آن، بالاتر است.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام اداره کل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی، دکتر سلیمی با اشاره به اینکه کمپین فشار خون در کشور که از ۲۷ اردیبهشت ماه آغاز شده و تا ۱۵ تیر ماه ادامه دارد، بیان کرد: بسیج عمومی برای کنترل فشار خون بالا از سوی وزارت بهداشت و با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و تمامی ارگان‌های ذیربط آغاز شده و هدف از برگزاری این کمپین اندازه‌گیری فشار خون ۲۰ میلیون نفر در ایران و شناسایی افراد مبتلا به فشار خون بالا است.

وی با بیان اینکه فشار خون، بیماری شایعی در دنیا و ایران بوده و به همین دلیل نیز برگزاری این کمپین اهمیت دارد، افزود: به نظر می‌رسد در ایران میزان شیوع فشار خون نسبت به متوسط جهانی آن، بالاتر بوده و این درحالی است که بیماری فشار خون زمانی کشف می‌شود که فرد مبتلا به عوارض جدی چون بیماری‌های قلبی، مغزی و... دچار شده باشد.

سلیمی با اشاره به این که فشار خون قابل کنترل است، ادامه داد: اگر بتوانیم افراد دارای فشار خون بالا را در کشور شناسایی کنیم، می توانیم از موارد بالای مرگ‌ومیر در کشور پیشگیری کنیم. باید توجه کرد که طبق آمارهای جهانی سالانه حدود ۱۰ میلیون نفر در دنیا جان‌شان را به دلیل ابتلا به فشار خون از دست می‌دهند.

معاون آموزش و پژوهش سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه ۶۰ درصد افراد مبتلا به فشار خون بالا از بیماری خود اطلاع ندارند، گفت: باید در این حوزه فرهنگسازی انجام شود تا افراد به محض اطلاع از فشار خون بالای خود به صورت مطالبه‌گرانه پیگیر کنترل بیماری‌شان باشند.

به گفته وی، برای کنترل فشار خون راهکارهای ساده تا پیچیده پزشکی وجود دارد، اما یکی از اقدامات خوبی که می‌توان انجام داد، کاهش میزان نمک مصرفی در روز است.

سلیمی تاکید کرد: استاندارد مصرف روزانه نمک در دنیا چهار تا پنج گرم است، اما در ایران میزان مصرف روزانه نمک بیش از ۱۱ گرم برآورده شده است که بخشی از این نمک را به صورت غیر مستقیم و از طریق مواد غذایی چون نان دریافت می‌کنیم.

وی در خصوص نحوه کنترل فشار خون بیان کرد: در عین حال داشتن تحرک بدنی مداوم، تغذیه مناسب و ... در کنترل فشار خون موثر بوده و یکسری فاکتورهای محیطی مانند استرس‌ها، آلودگی هوا و... نیز در این بیماری دخیل بوده که سیاست گذاران باید به فکر آن‌ها باشند. بنابراین فاکتورهای زیادی وجود دارد که می‌توان با کنترل آن‌ها میزان شیوع فشار خون را کاهش داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha