این روزها و به خصوص با شروع تعطیلات تابستانی، بعضی از مادران با ترس‌هایی درباره امنیت یا آسیب‌های اجتماعی که کودکان‌شان را در کوچه، خیابان، پارک و ... تهدید می‌کند، درگیر هستند.

نتایج نگه‌داشتن اجباری کودکان در خانه به دلیل ترس از آسیب‌های اجتماعی

سلامت نیوز-دکتر مهدی سودآوری:این روزها و به خصوص با شروع تعطیلات تابستانی، بعضی از مادران با ترس‌هایی درباره امنیت یا آسیب‌های اجتماعی که کودکان‌شان را در کوچه، خیابان، پارک و ... تهدید می‌کند، درگیر هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان این مادران، کودکان خود را به دلیل نگرانی از یاد گرفتن بعضی رفتارها یا حرف‌های ناپسند و ترس از آزارهای احتمالی از رفتن به استخر، فوتبال و ... منع می‌کنند یا حتی آن ها را به پارک هم نمی برند که مبادا کودک‌شان رفتار نادرستی یاد بگیرد یا دزدیده شود. دو نکته قابل تامل در این باره وجود دارد که والدین باید بدانند. نکته اول دلایل این ترس‌هاست و دیگر این‌که، نتایج آن باید مورد توجه والدین قرار گیرد.

  دلایل اشتباه ایجاد چنین نگرش‌هایی
اولین علت این ترس‌ها، اخبار ناخوشایند پخش شده در رسانه‌هاست. البته نفس اطلاع‌رسانی بسیار مفید است اما نحوه خبررسانی هم همان قدر اهمیت دارد. متاسفانه در پخش این‌گونه خبرهای ناخوشایند، سرمایه‌های اجتماعی تخریب و یک مورد خاص به همه تعمیم داده می‌شود. در حالی که وقوع چند اتفاق به معنای از دست رفتن کل امنیت اجتماعی نیست. دلیل دوم مربوط به سوگیری موارد قابل دیدن است.
معمولا اتفاقات منفی ارزش خبری دارند. این که هزاران کودک به صورت عادی و بدون مشکل به مدرسه و پارک و کلاس ورزش می‌روند، هیچ‌گاه در اخبار بیان نمی‌شود اما خبر مشکلی که پیش آمده است، به سرعت منتشر می‌شود. عامل بعدی، رفتار شخصی افراد است. از آن جا که بعضی از افراد شغل و مسئولیت خود را به درستی انجام نمی‌دهند، پس فکر می‌کنند قاعدتا دیگران هم همان قدر به شغل خود بی‌توجه هستند. وقتی شخصی با دریافت رشوه، حق ارباب رجوع را پایمال می‌کند، قاعدتا احساس می‌کند که فساد اداری در تمام کشور بسیار رایج است!
  آثار داشتن چنین نگرشی بر کودک
اما آثار این گونه ترس‌های افراطی در کودکان چیست؟ نتیجه این ترس‌ها معمولا دوگانه است یعنی یا کودک محدود شده، این ترس‌ها را درونی می‌کند و تبدیل به بزرگ سالی ترسو و ناتوان از محافظت از خود می‌شود که به طعمه‌ای عالی برای افراد سودجو بدل شده است.
قاعدتا والدین توان مراقبت 24 ساعته را برای تمام عمر از فرزندان خود ندارند. در دسته دیگر هم کودکان به صورت واکنشی، هیچ‌کدام از حرف‌های والدین را قبول نخواهند کرد. کودکی که تا نوجوانی محدود بوده است، حال در نوجوانی قصد جبران دارد و هر چیزی را امتحان خواهد کرد. اگر والدین به او گفته باشند که موادمخدر آسیب زاست، حال او با قیاس این گفته با این موضوع که پارک خطرناک است، نتیجه خواهد گرفت که والدین اش به صورت افراطی ترسو هستند پس استفاده از مواد مخدر هم مانند پارک بی ضرر است.
  یک توصیه مهم به والدین
اکنون برای رفع این ترس‌های بی دلیل باید به کودکان خود آموزش‌های لازم را بدهیم و اصول تشخیص کار درست از غلط، توان «نه» گفتن،  مخالفت کردن و دفاع از حقوق خود را به آنان بیاموزیم. کودک مطیع «بله» گو در آینده به دیگران هم صرفا «بله» خواهد گفت.
در این باره مطالب کارشناسی شده زیادی در همین صفحه چاپ شده و مخاطبان‌مان با راهکارهای اجرایی کردن این توصیه آشنایی دارند. توصیه پایانی هم به رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی دلسوز است که باید در پخش اخبار حوادث، دقت کنند. مشکلات اجتماعی را با راه‌حل پیشگیری از آن‌ها منتشر کنید چراکه خبر بدون راه‌حل، فقط ترس ایجاد می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha