عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به وجود مشکلات متعدد در نظام پرداخت وزارت بهداشت گفت: مشکل اصلی نظام پرداخت در وزارت بهداشت، وجود تضاد منافع در نظام سلامت است و نیاز است که این نظام بازنگری شود و عدالت در پرداخت ها بوجود آید.

تضاد منافع در نظام سلامت وجود دارد/ ضرورت بازنگری نظام پرداخت در وزارت بهداشت

سلامت نیوز: عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به وجود مشکلات متعدد در نظام پرداخت وزارت بهداشت گفت: مشکل اصلی نظام پرداخت در وزارت بهداشت، وجود تضاد منافع در نظام سلامت است و نیاز است که این نظام بازنگری شود و عدالت در پرداخت ها بوجود آید.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر حیدرعلی عابدی در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری با اشاره به مشکلات نظام پرداخت در وزارت بهداشت گفت: مشکلات عدیده ای در نظام پرداخت در وزارت بهداشت مواجه است نظام پرداخت بسیار پیچیده است. در رده  های مختلف وضعیت پرداخت ها بر اساس منافع ذینفعان و تصمیم‌گیرندگان متخصص بوده است.

وی با بیان این که در دنیا تضاد منافع وجود دارد، اظهار داشت: براساس این تضاد منافع عنوان می شود، افرادی که تخصص دارند نباید در قیمت گذاری ها و تعیین تعرفه ها نقش نداشته باشند زیرا اگر این امر رخ دهد، قطعا مشکلات بسیاری را در پی خواهد داشت . برای روشن شدن این موضوع می توان به ترجمه کتاب ارزش گذاری های نسبی اشاره نمود که براساس آن علاوه بر تضاد بین سایر کادر درمان، این تضاد  را در بین متخصصین نیز بوجود آورده است.

عضو ناظر مجلس درشورای عالی نظام پرستاری خاطر نشان کرد: در کتاب ارزش گذاری های نسبی  کادر اصلی نظام سلامت که پرستاران هستند و بار اصلی سلامت، تامین سلامت، بهبود بیمار و برگشت بیمار به سلامتی را بر دوش می کشند، نادیده گرفته شده اند .

وی تصریح کرد: نظام پرداخت وزارت بهداشت عادلانه نیست و زمانی این نظام عادلانه خواهد شد که هر فردی به نسبت خدماتی که ارائه می دهند، دریافتی داشته باشند که متاسفانه در حال حاضر در نظام سلامت خدمات را پرستاران انجام می دهند اما هزینه به پزشکان پرداخت می شود  .

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تاکید کرد: تضاد منافع علاوه بر کادر درمان، در بین رده های مختلف پرستاری نیز وجود دارد. در درون رده ها و بین رده ها هیچگونه نظام عادلانه ای وجود ندارد و علت اصلی آن بحث تضاد منافع است بنابراین باید نظام فعلی بازنگری شود به نوعی که درآمدها عادلانه شده و اختلاف درآمد که سبب ایجاد طبقات مرفه و ضعیف در تیم سلامت شده است  بایستی از بین برود.

عابدی در پایان افزود: با توجه به سختی کار، شیفت های نامتعارف و اضافه کاری های اجباری نباید پرستاران از لحاظ پرداختی و معیشتی دچار مشکل شوند زیرا این امر با ارائه خدمات آنان به بیماران ارتباط مستقیم دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha