مدیرکل سابق دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان محیط زیست با انتقاد از اینکه روند قرق‌های حفاظتی در کشور به درستی شکل نگرفته، گفت: سرمایه‌داران با پول خود منطقه‌ای را تبدیل به قرق‌های سلطنتی کردند تا راحت‌تر بتوانند حیات وحش را قتل عام کنند.

قتل‌عام حیات وحش در قرق‌های سلطنتی

سلامت نیوز: مدیرکل سابق دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان محیط زیست با انتقاد از اینکه روند قرق‌های حفاظتی در کشور به درستی شکل نگرفته، گفت: سرمایه‌داران با پول خود منطقه‌ای را تبدیل به قرق‌های سلطنتی کردند تا راحت‌تر بتوانند حیات وحش را قتل عام کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تعادل ،محمد درویش در مورد قرق‌های اختصاصی، گفت: فلسفه قرق‌های حفاظتی این است که بتوان جوامع محلی، مردم، تشکل‌های مردم نهاد و فارغ‌التحصیلان بیکار در حوزه محیط زیست و منابع طبیعی را در راستای اصل 44 قانون اساسی به کارگیریم بدون اینکه دولت را فربه و بزرگ کنیم.

او افزود: تا بتوان از محل فروش زیبایی‌های طبیعت هزینه‌های حفاظت از طبیعت را تامین کنیم و تعارض میان جامعه محلی، محیط‌بانان و جنگل‌بانان را کاهش و همچنین احتمال شهادت و کشته شدن جنگل‌بانان و محیط‌بانان را کاهش دهیم از سویی در عین حال برای مردم و جامعه محلی انگیزه ایجاد کنیم که این موضوع را دریابند که اگر وضع محیط زیست بهتر شود برای جیب آنها نیز بهتر است.

درویش یادآور شد: در حال حاضر قرق اختصاصی منطقه منصورآباد رفسنجان 128 هزار هکتار وسعت دارد که در این رابطه چندین نفر به نام دوستداران طبیعت NGO‌هایی را ایجاد و تعدادی از این افراد شکارچی بودند و تفنگ را کنار گذاشتند و با هزینه شخصی به این موضوع ورود کردند و با شکارچیان، دامداران و عشایر منطقه صحبت و آنها را توجیه و با پولشان آبشخور تهیه کردند که در کمتر از 5 سال تعداد وحوش را از 20 راس به 1080 راس افزایش دادند. وی با تاکید براینکه قرق‌های اختصاصی از نظر آموزشی می‌تواند کارکردهای زیادی داشته باشند، گفت:

یعنی مردم با حضور در آنجا دسته‌های بزرگ کل، قوچ، بز و میش و رمه‌های مختلف را مشاهده کنند؛ بطور قطع اگر کسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند آموزش‌های لازم را ببینند و دولت از آنها حمایت کند از محل بلیت‌فروشی و درآمدزایی هزینه‌های حفاظت از محیط زیست تامین می‌شود و به این ترتیب هم محیط زیست از خسارت بری شده و هم اینکه افراد صاحب منفعت می‌شوند.

مدیرکل سابق دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان محیط زیست افزود: متاسفانه در کشور ما این روند به درستی شکل گرفته و در استان یزد و کرمان چند فرد سرمایه‌دار نسبت به انجام این کار اقدام کردند نه NGO یعنی بدنه اجتماعی نداشتند و با پول خود منطقه‌ای را مانند قرق‌های صنعتی برای خود قرق کردند تا راحت‌تر بتوانند شکار و حیات وحش را قتل عام کنند البته منطق آنها این است که به آنها غذا می‌دهیم پس حقمان است که آنها را بکشیم یا به شکارچیان خارجی اجازه شکار دهیم و این موارد است که مشکل‌ساز می‌شود.

دستگیری ۳۶۶ مزاحم محلات در پایتخت

رییس پلیس پایتخت از دستگیری ۳۶۶ اوباش‌گر، مزاحمین محلات و نوامیس و حاملان سلاح در طرح ضربتی پلیس امنیت خبر داد. سردار حسین رحیمی در حاشیه اجرای اولین مرحله طرح سراسری برخورد با اراذل و اوباش و مزاحمین محلات در سال ۹۸ با حضور در جمع خبرنگاران گفت: اولین مرحله طرح برخورد با اراذل و اوباش، مزاحمین محلات و نوامیس و حاملان سلاح در سال جاری به مرحله اجرا درآمد.

این طرح بعد از گذشت حدود دو ماه کار اطلاعاتی و اقدام عملیاتی طی ۴۸ ساعت اجرا شد و در این راستا واحدهای صنفی نظیر قهوه‌خانه‌ها باشگاه‌های بدنسازی، پارک‌ها و تفرجگاه‌ها و… تحت پایش اطلاعاتی قرار گرفت.

رحیمی با بیان اینکه در همین راستا ۲۵۰ پرونده تشکیل شد، گفت: از این تعداد ۱۴۲ مورد مربوط به شرارت و اوباش‌گری، عربده‌کشی، باج‌گیری، قدرت‌نمایی و جرایمی نظیر آن بود. ۸۲ پرونده مربوط به مزاحمین محلات و نوامیس بود و ۲۶ پرونده نیز مربوط به تهیه و توزیع مواد مخدر و مشروبات الکی بود که در مجموع منجر به دستگیری ۳۶۶ نفر از اراذل و اوباش و مخلان نظم و امنیت شد.

رییس پلیس پایتخت با بیان اینکه از میان این افراد ۱۰۷ نفر اوباش بودند افزود: ۲۰۵ نفر نیز جزو مزاحمین نوامیس بوده و ۵۴ نفر از دستگیرشدگان نیز جزو حاملان سرد و گرم بودند.

برگزاری آزمون‌های مدارس سمپاد از 30 خرداد

رییس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش‌ و پرورش از برگزاری آزمون‌های ورودی مدارس استعدادهای درخشان در 30 و 31 خرداد خبر داد. خسرو ساکی در این باره اظهار کرد: آزمون ورودی مدارس استعدادهای درخشان در پایه هفتم با ۱۷۴ هزار و ۳۴۲ شرکت‌کننده در ۹۶۱ حوزه اجرایی در روز پنجشنبه ۳۰ خرداد ماه برگزار می‌شود.

او افزود: آزمون ورودی مدارس استعدادهای درخشان و نمونه دولتی پایه دهم نیز با ۲۶۲ هزار و ۵۲۵ شرکت‌کننده در ۱۴۲۰ حوزه اجرایی روز جمعه ۳۱ خرداد در سطح کشور برگزار می‌شود.

رییس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه این آزمون به صورت مشترک از سوی مرکز پرورش استعدادهای درخشان و مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش برگزار می‌شود گفت: آمادگی کامل برای برگزاری این آزمون‌ها وجود دارد، تمهیدات فراهم شده و مشکلی در این زمینه نداریم.

فاطمه مهاجرانی، رییس مرکز ملی پرورش استعدادهای جوان و دانش‌پژوهان جوان نیز پیش از این درباره جزییات این آزمون‌ها گفته بود: از مجموع بیش از ۲۶۰ هزار ثبت‌نامی در سمپاد متوسطه دوم تحت عنوان تکمیل ظرفیت، ۱۲ هزار نفر و در مدارس نمونه دولتی هم ۵۰ هزار نفر پذیرش می‌شوند.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha