دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به آخرین وضعیت تولید مواد مخدر در جهان در سال ۲۰۱۸ گفت: کشت و تولید مواد مخدر تا این سال به رکوردی بی‌سابقه رسیده و تولید غیر قانونی موجب ابتلای ۲۷۵ میلیون نفر در سراسر جهان به اعتیاد شده است.

نیمی از معتادان تزریقی هپاتیت c دارند / یک نفر از هر ۸ معتاد ایدز دارد

سلامت نیوز:دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به آخرین وضعیت تولید مواد مخدر در جهان در سال ۲۰۱۸ گفت: کشت و تولید مواد مخدر تا این سال به رکوردی بی‌سابقه رسیده و تولید غیر قانونی موجب ابتلای ۲۷۵ میلیون نفر در سراسر جهان به اعتیاد شده است.

به گزارش  سلامت نیوز به نقل از ایسنا، اسکندر مومنی در همایش سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر که با حضور ظریف وزیر امور خارجه و فدولوف نماینده دفتر مقابله با جرم و مواد مخدر سازمان ملل متحد امروز (دوشنبه) برگزار شد، با بیان اینکه مشتقات تریاک عامل ۷۶ درصد از مرگ و میرهای ناشی از مصرف مواد مخدر است افزود: معتادان تزریقی در معرض بیشترین آسیب‌های بهداشتی و بالینی هستند.


وی با بیان اینکه نیمی از معتادان تزریقی مبتلا به ویروس هپاتیت c هستند نیز  اظهار کرد: از هر هشت نفر یک نفر از معتادان به بیماری ایدز مبتلا است. براساس  آمار بهداشت جهانی ۴۵۰ هزار نفر در همان سال در اثر مصرف مواد مخدر جان خود را از دست داده‌اند.

وی با بیان این‌که براساس آیات قرآن هرکس جان انسانی را نجات دهد گویی جان تمام انسان‌ها را نجات داده است، گفت: این دستور آسمانی سرلوحه مبارزات ۴۰ ساله جمهوری اسلامی ایران فارغ از رنگ و نژاد و ملیت در مبارزه با مواد مخدر قرار گرفته است.

مرگ ۴۵۰ هزار نفر در سال ۲۰۱۵ بدلیل مصرف موادمخدر

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: براین اساس برای ما سلامت و سرزندگی و نشاط جوانان ایرانی با جوانان سایر کشورها یکسان است. بنابر آماری که توسط سازمان بهداشت جهانی ارائه شده است تقریبا ۴۵۰ هزار نفر در سال ۲۰۱۵ در نتیجه مصرف مواد مخدر جان خود را از دست داده‌اند.

مومنی با بیان این‌که امروزه مساله مواد مخدر یک ناهنجاری اجتماعی و بهداشتی محدود به جامعه یا منطقه خاصی نیست، اظهار کرد: این مساله از محدوده‌های جغرافیایی فراتر رفته و ضمن پیوند با جرائم سازمان‌یافته فساد، پولشویی، خشونت، افراطی‌گری و اقدامات تروریستی تمامی مرزهای جهانی را در نوردیده است. متاسفانه جوانان که نیروی مولد و پشتوانه توسعه آینده به‌شمار می‌آیند جزو اولین قربانیان این سوداگری مرگ هستند.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به این‌که منطقه ما به واسطه همجواری با اصلی‌ترین منشاء کشت و تولید مواد افیونی در جهان و به تبع آن تحرک مجرمین، جرائم سازمان‌یافته و فرامرزی در معرض بیشترین خسارات انسانی و گسترده‌ترین عواقب مخرب ناشی از قاچاق و اعتیاد قرار گرفته است، ادامه داد:

بازارهای ثابت و فزاینده با سودهای اغواکننده حاصل از قاچاق به کشورهای مقصد باعث افزایش کشت و در نتیجه تسهیل دسترسی به مواد در کشور مبداء و کشورهای مسیر شده است و به همین دلیل سوء مصرف مواد در این منطقه رشدی شتابان یافته است.

راه‌های مقابله با قاچاق موادمخدر نباید با نسخه خرده‌فروشی خیابانی کشورهای مقصد تحمیل شودمومنی با بیان اینکه چالش‌های ناشی از مواد مخدر از منطقه‌ای به منطقه دیگر متفاوت است، تصریح کرد:

به همین دلیل راه‌های مقابله با آنها نیز باید به تناسب حجم و گستردگی مساله و مقتضیات کشورها تعریف و تنظیم شود لذا نباید نسخه کشورهای مقصد که در آنها قاچاق مواد مخدر به صورت خرده‌فروشی خیابانی است بر سایر کشورها تحمیل شود.

مومنی با اشاره به این‌که جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی در مقابله خستگی‌ناپذیر با قاچاقچیان بین‌المللی مواد مخدر خسارات غیرقابل جبران جانی و مالی از جمله ۳۸۱۱ شهید و ۱۲ هزار جانباز تقدیم کرده است، اظهار کرد:

همچنین حدود ۱۱ هزار تن مواد مخدر و روان‌گردان‌ها را نیز با محوریت نیروی انتظامی در سه دهه اخیر کشف کرده است. همچنین در سال ۲۰۱۸ موفق شده‌اند با اجرای حدود ۱۶۰۰ عملیات و تقدیم ۱۸ شهید بیش از ۲۱۰۰ باند محلی، منطقه‌ای و بین‌المللی را منهدم کنند.

وی ادامه داد: تعداد ۸۰۰۰ وسائل نقلیه، اموال و املاک قاچاقچیان نیز به ارزش مالی ۵۱۳۰ میلیارد ریال را نیز توقیف و بیش از ۸۰۰ تن انواع مواد مخدر و روانگردان‌ها را از جمله ۴۶ تن هروئین و مرفین را کشف کردند.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به این‌که کشفیات هرویین در حدود ۲۶ تن بوده است، افزود: این کشفیات در کشور منشاء تولید که در آن نیروهای فرامنطقه‌ای حضور دارند اندکی بیش از دو تن و در کل بازار مقصد حدود چهار تن گزارش شده است.

اهمیت فعالیت‌ها و اقدامات ایران زمانی روشن می‌شود که بدانیم علی‌رغم تحریم‌های ظالمانه جمهوری اسلامی ایران به تنهایی ۷۶ درصد کشفیات جهانی تریاک و ۶۷ درصد کشفیات جهانی مرفین و ۱۷ درصد کشفیات هروئین را به خود اختصاص داده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • توکل ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    0 0
    با سلام در مورد این جمله که از هر 8 معتاد یک نفر ایدز دارد خواست م بگم که این صحیح نیست من کارشناس برنامه ایدز هستم ایدز در گروه معتادین تزریقی شایع است اونم چیزی حدود 13 تا نهایتا 20 درصد یعنی از هر 100 نفر معتاد تزریقی (تاکید میکنم معتاد تزریقی) 13 نفر مبتلا به ایدز هستند.