راه اندازی مرکز مداخله در فوریت‌های روانی- اجتماعی دانش آموزان/وجود آسیب‌های اجتماعی در مدارس را انکار نمی‌کنیم

سلامت نیوز:مدیر کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش درباره وجود آسیب‌های اجتماعی در مدارس گفت: وجود آسیب‌های اجتماعی در مدارس را انکار نمی‌کنیم، اما آمارها در این زمینه حکایت از نرمال و طبیعی بودن شرایط مدارس از نظر تربیتی دارد.
مسعود شکوهی، مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به اهداف و رویکردهای اورژانس اجتماعی مدارس گفت: البته عنوان این اقدام، اورژانس اجتماعی نیست و در واقع به نوعی مراکز مداخله در بحران‌ هستند. ما سعی داریم، یک مرکز مداخله در فوریت‌های روانی- اجتماعی دانش آموزان در سطح ادارات تمامی شهرستان‌ها و مناطق کشور برای مواردی که نیازمند مداخله است، زیر نظر مشاوران متخصص در مراکز مشاوره منطقه تشکیل بدهیم. تلاش می‌کنیم و امیدواریم با شروع سال تحصیلی  ۹۸_۹۹ همزمان این طرح نیز رونمایی شود.
وی ادامه داد: بناست که در هر منطقه تیمی تعریف شود تا به این مسائل بپردازد و در عین حال برای پاسخگویی یک خط آنلاین نیز در حال راه اندازی است که البته در ابتدا باید زیرساخت‌های آن ایجاد شود. قرار است  در شهریور ماه شروع به کار شود. 
شکوهی درباره علت وجود آسیب‌های نوپدید در مدارس و وظیفه کارکنان و مدیر در قبال آسیب‌هایی که در مدارس دانش آموزان را تهدید می‌کند، گفت: به هر حال مدارس یک آینه و انعکاسی از جامعه و خانواده هستند، در واقع مدارس ما فضای ایزوله و جدا از جامعه نیست. هر اتفاقی که در جامعه رخ می‌دهد به هر حال ممکن است بخشی از آن  به صورت کم یا زیاد در مدرسه هم منعکس شود. 
او افزود: تدبیر و برنامه امسال آموزش و پرورش افزایش مدارس مجری طرح نماد است که البته میزان آن به طور قطعی اعلام نشده و مشخص نیست.
مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش با اشاره به دایر شدن «میز خدمت نماد» در تمام مراکز مشاوره استان‌ها گفت: دستگاه‌های عضو طرح ملی نماد پای میز خدمت نماد حضور دارند. در هسته‌های مشاوره مناطق نیز بزودی میز خدمت منطقه‌ای نماد دایر خواهد شد.
مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش گفت: دانش‌آموزان جزئی از همین اجتماع هستند. از این رو ورود برخی عوامل آسیب زای رفتاری در مدارس طبیعی است. بروز آسیب‌هایی که در جامعه ایجاد می‌شود، ممکن است با مرور زمان در مدرسه نیز پیش بیاید. الزاما عامل آسیب‌ها در مدرسه نیست, درست است که دانش آموزان هم سن و سال در مدرسه از یکدیگر تاثیر می‌پذیرند، اما  در مجموع این تاثیرات انعکاسی از اتفاقات ببرونی و در فضای جامعه است.
وی در خصوص اینکه مدارس محیطی امن و قابل اطمینان هستند، گفت: ما وجود آسیب‌های اجتماعی در مدارس را انکار نمی‌کنیم، اما آمارها در این زمینه حکایت از نرمال و طبیعی بودن شرایط مدارس از نظر تربیتی دارد.  خوشبختانه مدارس ما با ضریب بالایی قابل اطمینان و امن هستند. ضمن اینکه این امر دلیل غفلت متولیان و برنامه ریزان حوزه روانی و اجتماعی نخواهد بود و البته ما باید هوشیاری و آمادگی لازم را داشته باشیم و در این راستا عملکرد مدارس بطور مستمر مورد رصد قرار می‌ دهیم.
شکوهی درباره اقدامات جدید در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی  گفت:  برای شروع سال تحصیلی جدید بیش از ۲۰ برنامه در حوزه روانی, رفتاری و اجتماعی پیش بینی کرده ایم که بزودی از آنها رونمایی می کنیم. 
وی توضیح داد: برای رصد آسیب‌ ها و گزارشات مربوط به دانش آموزان سامانه نماد را داریم که اگر هر موردی در این زمینه باشد سریع منعکس می شود و سپس برای پیگیری آن برنامه ریزی می‌کنیم، نتایج پیگیری‌ها را ما به جاهای مختلف جهت رسیدگی ارجاع می‌دهیم، اما نمی توان به مسائل و مشکلات آسیب‌های اجتماعی نگاه انتزاعی داشت. قاعدتا باید همه عواملی که در این موضوع موثر هستند دیده شود.
مدیر کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش در پایان اظهار داشت: تلاش و تمرکز ما این است که برای سال آینده روی توانمندسازی دانش آموزان, آگاهی بخشی خانواده‌ها و حتی همکارانمان برنامه ریزی جدی کنیم و در موعد مقرر به آن خواهیم پرداخت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha