معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی، در خصوص نحوه پرداخت مالیات جامعه پزشکی و اعداد و ارقامی که پیرامون فرار مالیاتی در این حرفه عنوان می شود، توضیحاتی ارائه داد.

تعیین کارگروه بررسی مالیات پزشکان/حساب ۵ درصدی ها را جدا کنید

سلامت نیوز:معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی، در خصوص نحوه پرداخت مالیات جامعه پزشکی و اعداد و ارقامی که پیرامون فرار مالیاتی در این حرفه عنوان می شود، توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر،محمد جهانگیری به بررسی نحوه پرداخت مالیات پزشکان اشاره کرد و گفت: آنچه لازم است در ابتدا بگویم اینکه اعداد و ارقامی که پیرامون فرار مالیاتی پزشکان مطرح شده بود، به هیچ عنوان درست نبوده و در نهایت، کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز بر سر این موضوع توافق داشتند که آنچه در برخی شبکه‌ها و سایت‌ها در ارتباط با رقم فرار مالیاتی پزشکان مطرح بود، دقیق نبوده است.

وی با اشاره به پیشنهاد کمیسیون بهداشت و درمان مجلس برای تعیین کارگروه بررسی مالیات پزشکان، افزود: این کارگروه متشکل از سازمان امور مالیاتی، کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی و مرکز پژوهش‌های مجلس است که تا کنون دو جلسه تشکیل شده و مستندات وضعیت پرداختی مالیات پزشکان ارائه گردیده است.

جهانگیری، هدف از تشکیل این کارگروه را شفاف سازی مسائل مالیاتی جامعه پزشکی و ارائه گزارش آن به مردم و مسئولان امر عنوان کرد و گفت: آنچه پیرامون مالیات پزشکان لازم است شفاف سازی شود، این است که اکثریت جامعه پزشکی کشور مالیات خود را بر اساس قانون و آنچه سازمان امور مالیاتی تعیین کرده است، پرداخت می‌کنند.

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی، با تاکید بر این موضوع که در همه صنوف و مشاغل آزاد می‌توان مواردی از تخلفات مالیاتی را شاهد بود، تصریح کرد: عنوان شده بود که ۵۰ هزار ماما فرار مالیاتی دارند، در حالی که کل ماماها در بخش خصوصی کمتر از ۴ هزار نفر هستند و بقیه آنها حقوق بگیرند که مالیات آنها دریافت می‌شود. همچنین، گفته اند ۸۰ هزار پزشک عمومی مالیات نمی‌دهند که باید گفت در حدود ۳۵ هزار پزشک عمومی پروانه طبابت دارند که از این تعداد، برخی در شبکه‌های بهداشت خدمت می‌کنند و چیزی در حدود ۲۰ تا ۲۵ هزار پزشک عمومی مطب دارند.

وی ادامه داد: طبق قانون و برآوردها، حداقل‌های مالیاتی به پزشکان عمومی تعلق می‌گیرد که آنها نیز این مالیات را پرداخت می‌کنند. پس چگونه است که می‌گویند پزشکان عمومی فرار مالیاتی دارند.

جهانگیری با انتقاد از آمار سازی ها علیه جامعه پزشکی، گفت: سه میلیون شغل آزاد در کشور داریم که کمتر از ۵ درصد آنها شامل جامعه پزشکی می‌شود. این در حالی است که کل مالیات مشاغل آزاد ۴,۵۰۰ میلیارد تومان بوده است، آن وقت عنوان می‌شود که جامعه پزشکی ۶ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داشته است.

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی، افزود: ما به دنبال شفاف سازی مالیات جامعه پزشکی هستیم و بهتر است بدانیم که قانون در خیلی از فعالیت‌ها مرتبط با حرفه پزشکی، معافیت‌های مالیاتی نیز در نظر گرفته است که نمونه آن را می‌توان به ۵ سال معافیت مالیاتی بیمارستان‌ها در شروع فعالیت آنها است.

وی گفت: اینکه برخی همکاران شاید به دلایل نادرست اقداماتی انجام می‌دهند که نباید به همه جامعه پزشکی تسری داده شود. بنابراین، استفاده از واژه فرار مالیاتی پزشکان، ناصحیح است.

جهانگیری همچنین به تفاهم نامه‌ای با سازمان امور مالیاتی اشاره کرد که بر اساس آن روند پرداخت مالیات پزشکان هر ۵ سال یکبار مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی توضیح داد: بر اساس این تفاهم نامه، ۲۰ درصد جامعه پزشکی برای نحوه پرداخت مالیات پزشکان مورد بررسی قرار می‌گیرند. بنابراین، نمی‌توان عنوان داشت که موضوع پرداخت مالیات پزشکان قابل رصد و پیگیری نیست.

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی، با عنوان این مطلب که ساز و کارهای مالیاتی در همه دنیا متفاوت است، افزود: سوالی که مطرح می‌شود، این است که چرا جامعه پزشکی مشمول معافیت مالیاتی نمی‌شود، در حالی که خدمات سلامت ارائه می‌دهد و در این بخش سرمایه گذاری می‌کند.

جهانگیری ادامه داد: جامعه پزشکی کشور، حداقل ۳۰ تا ۵۰ درصد زیر قیمت واقعی خدمتی که ارائه می‌دهد، تعرفه می‌گیرد و این مقدار به عنوان تخفیف به مردم و بیماران، از جیب پزشکان می‌رود.

وی با عنوان این مطلب که ۵ درصد جامعه پزشکی درآمد بالایی دارند که آنها نیز باید مالیات خودشان را پرداخت کنند، گفت: ما نمی‌توانیم منکر تخلف در این حرفه و صنف شویم، اما آنچه مسلم است بالای ۹۵ درصد جامعه پزشکی اظهارنامه‌های مالیاتی خود را می‌دهند.

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی، تاکید کرد: ما نباید به حرمت این ۹۵ درصد جامعه پزشکی، ذهنیت مردم را نسبت به پزشکان خراب کنیم.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha