یکشنبه ۹ تیر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۴
کد خبر: 274236

تصور عمومی که از جامعه پزشکی به ذهن می رسد مطب های شلوغ با دستمزدهای بالاست اما درمان بی سر و صدای بیماران کنج آسایشگاه سالمندان آن روی سکه پزشکی را هم نشان می دهد.

آن روی سکه پزشکی

سلامت نیوز:تصور عمومی که از جامعه پزشکی به ذهن می رسد مطب های شلوغ با دستمزدهای بالاست اما درمان بی سر و صدای بیماران کنج آسایشگاه سالمندان آن روی سکه پزشکی را هم نشان می دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، اینجا خانه امید است که بیش از ۵۰ سالمند روزهای پیری را به دور از هرگونه دوست یا آشنایی سپری می کنند.

«محمد بی مزه» یکی از همان سالمندانی است که ۷۰ سال از خدا عمر گرفته اما این روزهای پیری گذرش به خانه امید افتاده و باید در کنار دوستان دیگرش گذران عمر کند.

برخلاف نامش اهالی خانه امید او را با مزه می پندارند، اگرچه از همان بدو ورود چشمانش نابینا بود اما شیرین کاری هایی از او سر می زند که لبخند بر لبان دوستانش می نشاند.

بعد از ورود محمد بی مزه به خانه امید، روزنه ای برای درمان چشم هایش باز می شود. بازدید یک چشم پزشک بیرجندی از خانه امید برق شادی را در چشمان بی مزه روشن می کند و اینگونه به صورت کاملاً رایگان هر ۲ چشمش تحت عمل جراحی قرار می گیرد.

او اگر می خواست بابت این عمل هزینه ای پرداخت کند حداقل ۱۲ میلیون تومان پول نیاز داشت اما با کمک متخصص چشم پزشکی به فاصله یک سال هر۲ چشمش رایگان درمان و بینا می شود.

پزشکان دیگری هم هستند که هرازگاهی گذرشان به این خانه امید می افتد همان چند دقیقه ای که در راهروهای این آسایشگاه قدم می زنند فارغ از هیاهوی مطب های شلوغ دل در گرو مهر بیمارانی می دهند که جز خدا پناهی ندارند.

یکی از این پزشکان که بتازگی بانوی سالمندی را به خاطر عارضه فیستول مویی از درد و رنج بیماری نجات داد حتی حاضر به مصاحبه در خصوص انگیزه اش از این کار نشد چرا که به عقیده او خدمت به این قشر آرامش، لذت و حس خوبی دارد که اگر از حالت بی سر و صدایی خارج شود از وظیفه به خودنمایی خواهد رسید.

سرپرستار بخش سالمندان مجتمع توانبخشی علی اکبر (ع) شهرستان بیرجند با اشاره به حضور پررنگ برخی از پزشکان متخصص و عمومی برای مداوای سالمندان این مرکز به خبرنگار ایرنا گفت: اغلب سالمندان خانه امید به دلیل کهولت سن بیماری های متعددی دارند که حضور این پزشکان در تسکین دردهای آنان بسیار اثرگذار بوده است.

محسن حسنی وجود بیماران وابسته به تخت را در بدو ورود به خانه امید یادآور شد و افزود: اگرچه پرسنل پرستاری این بخش تمام تلاش خود را برای مداوای زخم بستر اینگونه بیماران به کار می گیرند اما در برخی مواقع نیاز به مراقبت های پزشکی است که در این مورد همکاری خوبی از سوی پزشکان به صورت رایگان با مرکز توانبخشی انجام شده است.

وی که از حدود ۲ سال پیش کارش را در مرکز سالمندان مجتمع علی اکبر (ع) شهرستان بیرجند آغاز کرد در توصیف حلاوت و شیرینی این نوع خدمت اظهار داشت: خدمت به این قشر تاکنون برکات خوبی به همراه داشته و در تمام لحظات زندگی ما مشهود است.

این کارشناس ارشد پرستاری از اردات خاص یک پزشک جراح عمومی به خانه سالمندان خبر داد و گفت: این پزشک در هر ساعت شبانه روز که نیاز باشد با وسیله شخصی در محل مرکز حضور می یابد و به سالمندان خدمات درمانی ارایه می کند.

وی همچنین با اشاره به ارتباط خوب یکی از متخصصان قلب با بیماران سالمندان خانه امید ادامه داد: درمان ها از سوی این پزشک متخصص به صورت کاملاً رایگان در مطب انجام می شود.

حسنی بیشترین نیاز سالمندان خانه امید را خدمات متخصصان داخلی دانست و اضافه کرد: از آنجا که بیشتر این افراد مسن هستند از بیمارهای داخلی متعددی رنج می برند که سرکشی پزشکان متخصص در این خصوص بیشتر مورد انتظار است.

وی به سختی های انتقال سالمندان برای مداوا به مراکز درمانی اشاره کرد و گفت: چون که مرکز توانبخشی فقط یک دستگاه ون بدون تخت در اختیار دارد حضور پزشکان، رنج انتقال بیماران را هم کاهش می دهد.

اگر گاهی، خبری از خطا یا تخلف یک پزشک به گوش می رسد یا آنها که بیماران یک روز مطب پزشکی را شمارش می کنند و چرتکه می اندازند که درآمد ماهانه پزشکان چقدر است، باید آن روی این سکه را هم ببینند پزشکانی هستند که با پوشیدن لباس انسانیت نه فقط در مطب های شیک، بلکه برای دوری رنج بیماری و بخشیدن سلامتی به بیماران نیازمند از هر تلاشی در هر جایی فروگذار نمی کنند و فقط نامش را لذت و آرامش می گذارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha