مالچ‌پاشی یکی از روش‌هایی است که برای کاهش میزان گردوغبار و آلودگی هوا از آن استفاده می‌شود اما این در حالی است که طی سال‌های گذشته شاهد افزایش مالچ‌پاشی غیراصولی در برخی از نقاط کشور بودیم که این خود نه‌تنها عاملی برای کاهش گردوغبار نخواهد بود بلکه متاسفانه باعث تخریب بیش از اندازه محیط زیست نیز می‌شود.

مالچ‌پاشی غیراصولی؛ عامل تخریب محیط زیست

سلامت نیوز:مالچ‌پاشی یکی از روش‌هایی است که برای کاهش میزان گردوغبار و آلودگی هوا از آن استفاده می‌شود اما این در حالی است که طی سال‌های گذشته شاهد افزایش مالچ‌پاشی غیراصولی در برخی از نقاط کشور بودیم که این خود نه‌تنها عاملی برای کاهش گردوغبار نخواهد بود بلکه متاسفانه باعث تخریب بیش از اندازه محیط  زیست نیز می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ،بنا به اظهارنظر کارشناسان مالچ‌پاشی تنها باید در مناطقی که دارای شن روان است صورت بگیرد اما متاسفانه این مهم  تنها در مناطق شنی روان است صورت نمی‌گیرد بلکه در مقابل تمام زمین‌های زراعی و یا محل زیست حیوانات نیز انجام می‌دهند که این خود جای بسی تأمل دارد.

آنچه مسلم است نبود نیروی متخصص و آموزش‌دیده خود یکی از اصلی‌ترین دلایل انجام مالچ‌پاشی غیراصولی است، چراکه این کار بسیار ساده است اما انتظار می‌رود قبل از انجام مالچ‌پاشی به فرد مورد نظر آموزش‌های لازم اعم از مناطقی که باید مالچ‌پاشی شود ارائه داده شود که با توجه به شرایط موجود به‌راحتی می‌توان این برداشت را داشته طی سال‌های گذشته این اتفاق کمتر انجام شده که این خود جای بسی تأمل دارد.

از سوی دیگر باید خاطر نشان کرد که ارزان‌بودن مالچ در داخل کشور خود یکی دیگر از دلایل اصلی مالچ‌پاشی غیراصولی است، چراکه امروزه با توجه به اینکه مالچ تولید داخل کشور است و قیمت آن نیز بسیار مقرون به‌صرفه است، بنابراین مسئولان نظارتی بر نحوه استفاده از مالچ و یا میزان آن ندارند که این خود عاملی برای انجام مالچ‌پاشی غیراصولی شده است.


 درختکاری یا مالچ‌پاشی؟
به‌طور کلی باید در نظر داشت که یکی از اصلی‌ترین روش‌های مقابله با گردوغبار درختکاری است، اما این در حالی است که بنا به اظهارنظر کارشناسان امروزه و با توجه به کاهش چشمگیر آب‌های زیرزمینی کشور دیگر درختکاری نمی‌تواند روش مناسبی برای مقابله با گردوغبار باشد،

چراکه در صورت انجام این کار تنها آب‌های زیرزمینی از بین خواهد رفت که این مهم نیز خود می‌تواند تبعات منفی بسیاری را به‌دنبال داشته باشد هرچند در این مجال باید یادآور شد که متاسفانه برخی از افراد بر این باور هستند که بارندگی‌های بهار سال جاری خود بخش قابل توجهی از آب‌های زیرزمینی را تامین کرده است،

اما این در حالی است که بارش‌های کوتاه‌مدت نه‌تنها منبع مناسبی برای تامین آب‌های زیرزمینی نیستند بلکه خود می‌تواند باعث تخریب و یا از بین رفتن باغ‌ها شود.

بنابراین انجام مالچ‌پاشی در شرایط موجود بهترین گزینه برای مقابله با گردوغبار است؛ گردوغباری که خود می‌تواند باعث افزایش آلودگی هوا، افزایش بیماری‌های تنفسی و یا چشمی نیز شود.


 افزایش آمار افراد مبتلا به سرطان
متاسفانه یکی دیگر از معایب افزایش مالچ‌پاشی نفتی را می‌توان بالارفتن آمار افراد مبتلا به انواع سرطان‌ها عنوان کرد، چراکه طبق تحقیقات به عمل آمده این‌گونه مالچ‌پاشی خود می‌تواند تبعات منفی بسیاری را بر سلامت افراد داشته باشد. به‌عنوان مثال افزایش سرطان ریه در میان ساکنان مناطقی که مالچ‌پاشی در آن صورت می‌گیرد یکی از نمونه‌های بارز معایب مالچ‌پاشی نفتی است، چراکه باید یادآور شد گازی که از مالچ‌پاشی نفتی استشمام می‌شود خود می‌تواند عاملی برای بروز سرطان ریه باشد.


 قطع برق و آب
آنچه مسلم است افزایش ریزگردها به‌خصوص در شرایطی که رطوبت هوا نیز افزایش یابد خود می‌تواند عاملی برای قطع برق و آب شود که این مهم نیز به‌یقین اختلالاتی را در روند زندگی افراد ساکن این مناطق ایجاد خواهد کرد.

از سوی دیگر باید یادآور شد که افزایش میزان گردوغبار خود می‌تواند عاملی برای کاهش دید خلبان‌ها و یا اختلال در پروازهای هواپیمایی نیز باشد هر چند در این مجال باید متذکر شد که موارد مذکور تنها گوشه کوچکی از معایب افزایش میزان گردوغبار است. بنابراین مقابله جدی و اصولی با این پدیده شوم خود عاملی برای افزایش سلامت و ارتقای کیفیت زندگی افراد مناطق درگیر با گردوغبار است.


 مالچ‌های زیستی خیانت به محیط زیست
شایان ذکر است مالچ‌هایی که امروزه برای کاهش میزان گردوغبار در برخی از مناطق از آن استفاده می‌شود مالچ‌هایی است که خود می‌تواند عاملی اصلی برای تخریب محیط زیست باشد.

از این رو برخی از صاحب‌نظران بر این باور هستند که استفاده از مالچ‌های شنی و ماسه‌ای نیز می‌تواند تا حد زیادی عاملی برای عدم تخریب محیط زیست باشد.

از طرف دیگر باید خاطرنشان کرد که استفاده از مالچ‌های پلیمری خود می‌تواند عاملی برای کاهش تخریب محیط زیست باشد، چراکه استفاده از این‌گونه مالچ‌ها تاثیر چندانی  بر  تخریب محیط زیست ندارد اما این در حالی است که استفاده از مالچ‌های نفتی به دلیل قیمت پایین آن و همچنین در دسترس بودن امروزه در بسیاری از مواقع برای مالچ‌پاشی استفاده می‌شود که این خود خیانتی بارز در قبال محیط زیست است، چراکه محیط زیست تنها متعلق به ما نیست و بلکه باید آن را سالم به نسل‌های آینده نیز تحویل دهیم اتفاقی که امروزه چندان مورد توجه مسئولان قرار نمی‌گیرد.

پرواضح است که مالچ‌پاشی نفتی تنها در برخی از ماه‌های سال انجام می‌شود چراکه برای انجام این کار ماشین‌های مخصوصی نیاز است که این ماشین‌ها در تمام طول سال در دسترس تمام مناطق درگیر با گردوغبار نیست که این خود می‌تواند عامل دیگری برای بی‌تاثیربودن مالچ‌پاشی نفتی باشد. همچنین باید یادآور شد که استفاده از این‌گونه مالچ‌پاشی خود می‌تواند عاملی برای تخریب گونه‌های گیاهی و یا محیط زیست این مناطق نیز باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha