یکشنبه ۹ تیر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۶

مصطفی اقلیما، پدر مددکاری ایران با بیان اینکه فقر عاطفی معلولی از علت‌هاست، گفت: «تمام آسیب‌های اجتماعی‌ای که در جامعه ما وجود دارند به دلایل مختلفی ایجاد شده‌اند ولی آسیب‌های اجتماعی با همدیگر در ارتباط هستند.»

جامعه دچار فقر عاطفی شده است

سلامت نیوز:مصطفی اقلیما، پدر مددکاری ایران با بیان اینکه فقر عاطفی معلولی از علت‌هاست، گفت: «تمام آسیب‌های اجتماعی‌ای که در جامعه ما وجود دارند به دلایل مختلفی ایجاد شده‌اند ولی آسیب‌های اجتماعی  با همدیگر در ارتباط هستند.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ، وی با اشاره به اینکه زیرساخت همه آسیب‌ها عدم اطمینان است، تصریح کرد: «طبق  آمارهایی که گرفته شده است  در جامعه ما عدم‌اعتماد عمومی  به حدود 70درصد رسیده است. در جامعه‌ای که هیچ‌کس به هیچ‌کس اعتماد ندارد، بستر برای آسیب‌های مختلفی فراهم می‌شود.

این عدم اطمینان در سطوح مختلف کلان و خرد خود را نشان می‌دهد. برای نمونه در خانواده‌ها شاهد عدم اطمینان افراد به یکدیگر هستیم و همین باعث می‌شود از عاطفه‌ای که بین اعضا وجود دارد کاسته شود. یکی از دلایل اصلی عدم اطمینان این است که افراد از یکدیگر دروغ می‌شنوند. وقتی راستگویی در جامعه رنگ می‌بازد، زمینه برای عدم اطمینان ایجاد می‌شود.»


 افزایش دوستی‌های منفعتی در جامعه
وی به نقش پولی‌شدن جامعه در فقر عاطفی اشاره کرد و افزود: «وقتی شرایط اقتصادی به صورتی است که همه افراد به‌دنبال منافع خودشان هستند و حتی همدیگر را دور می‌زنند، زمینه برای کمرنگ‌شدن عاطفه‌ها فراهم می‌شود. ارتباط‌ها در جامعه ما براساس مادی‌گرایی شکل می‌گیرند. کار به جایی رسیده است که دلیل بسیاری از دوستی‌ها منفعتی است که ما از یکدیگر می‌بریم.»


 مشکلات دور خود می‌چرخند
اقلیما با تأکید بر اینکه زیرساخت‌ها در کشور ما ایراد دارند، به «برنا» گفت: «تا زمانی که دلایل به وجودآمدن یک مشکل را به‌صورت ریشه‌ای درک نکرده باشیم نمی‌توانیم آن را حل کنیم.

یکی از دلایل شکست‌خوردن برنامه‌هایی که برای کاستن از آسیب‌های اجتماعی وجود دارند این است که افراد درمان‌شده بعد از مدتی به همان شرایطی اجتماعی قبلی که باعث شده است آنها آسیب ببینند بازمی‌گردند.»

وی ادامه داد: «مهمترین مشکل در کشور ما این است که مسائل به‌صورت ریشه‌ای حل نمی‌شوند. مبنای رابطه‌ها پول و مادیات شده و همین باعث شده است که فقر عاطفی در جامعه شکل بگیرد. تنها راه اصلاح این شرایط این است که عمل افراد  از بالا تا پایین جامعه تغییر کند؛ به‌نوعی باید ساختار کج‌شده جامعه را فرو ریخت و دوباره از نو ساخت.»


 بهترین قوانین را داریم ولی اجرا نمی‌شوند
وی با اشاره به اینکه تضادهایی که در جامعه ما وجود دارند مشکل‌زا شده اند، تصریح کرد: « مردم با مدرنیته خراب نمی‌شوند. شرایط مدرنیته در جامعه ما با طرز تفکری که وجود دارد سازگار نیست.

این تضادها به ارتباطات انسانی لطمه می‌زنند و باعث می‌شوند که فقر عاطفی در جامعه به وجود بیاید. کشور ما بهترین قوانین را دارد، ولی اجرانشدن آنها باعث شده که هرج‌ومرج در جامعه افزایش پیدا کند. در شهرهای کوچک و روستاها به‌دلیل نظارت اجتماعی‌ای که وجود دارد آمار خلاف بسیار پایین است. در شهرهای بزرگ چون امکان نظارت اجتماعی وجود ندارد، آمار جرم و جنایت هم بیشتر است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha