در روزهایی که دائم اخباری از بدرفتاری برخی از افراد با حیوانات در طبیعت منتشر می‌شود، شاهد مهربانی برخی دیگر از شهروندان با حیواناتی هستیم که در زندگی مسالمت‌آمیزی که با انسان‌ها دارند دچار سانحه و حادثه شده و نیاز به خدمات درمانی و کمک پیدا می‌کنند.

مهربانی با حیوانات

سلامت نیوز: در روزهایی که دائم اخباری از بدرفتاری برخی از افراد با حیوانات در طبیعت منتشر می‌شود، شاهد مهربانی برخی دیگر از شهروندان با حیواناتی هستیم که در زندگی مسالمت‌آمیزی که با انسان‌ها دارند دچار سانحه و حادثه شده و نیاز به خدمات درمانی و کمک پیدا می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه  همشهری ،شهروندانی که بدون هیچ چشمداشتی تمام هزینه‌های درمان این حیوانات را متقبل شده و بعد از اتمام درمانشان و سلامت آنها را در طبیعت رها می‌کنند.

بیمارستان‌های دامپزشکی مملو از مراجعه‌کنندگانی است که حیوانات خانگی خود را برای مداوا به این مراکز می‌آورند. در کنار این افراد، مراجعه‌کنندگانی هم هستند که هیچ حیوان خانگی ندارند اما حیواناتی را که در خیابان و یا طبیعت دچار حادثه شده‌اند برای مداوا به مراکز درمانی آورده و با وجود شرایط نامساعد اقتصادی تمام هزینه‌های درمان این حیوانات را می‌پردازند؛ هزینه‌هایی که نشان از مهربانی عده‌ای از شهروندان با حیوانات شهر دارد؛ از کلاغ بال‌شکسته گرفته تا بچه‌گربه‌ای که پایش زیر چرخ ماشین خرد شده و خیابان‌ها را لنگ‌لنگان طی می‌کند.

گربه بیمار در گوشه پارکینگ
ساعت یک نیمه‌شب، محوطه جلوی بیمارستان مملو از مراجعه‌کننده است. مردی با هیجان در حال گفت‌وگو با فردی در آن سوی تلفن همراه است و از جراحی قریب‌الوقوعی می‌گوید که قرار است تا چند ساعت دیگر انجام شود.

دختربچه‌ای که موهایش را دم اسبی بسته با یک دست عروسکش را به آغوش گرفته و دست در دست مادرش از پله‌های بیمارستان پایین می‌آید و درحالی‌که گریه می‌کند ازمادرش می‌خواهد تا صبح زود دوباره برای دیدن سگ کوچکش به بیمارستان بیایند.

اینجا بیمارستان دامپزشکی است که 24ساعته مشغول خدمات‌رسانی به حیواناتی است که نیاز به خدمات درمانی دارند. یک سمت بیمارستان اختصاص به ملزومات نگهداری حیوانات دارد؛ از قلاده‌های نگین‌دار گرفته تا انواع و اقسام لباس‌های رنگ و وارنگ و صندلی و خانه پارچه‌ای و...


طبقه اول بیمارستان مملو از مراجعه‌کنندگانی است که حیوانات بیمار خود را برای مداوا به این مرکز آورده‌اند. گوشه‌ای از بیمارستان کافی‌شاپ کوچکی است که مشغول سرو انواع قهوه و چای و... برای مراجعه‌کنندگان است. مرد و زن جوانی به همراه دختر خردسالشان روی صندلی‌های روبه‌روی کافی شاپ نشسته‌اند و منتظرند جلوی میز پذیرش کمی خلوت‌تر شود تا بتوانند برای گربه‌ای که نیاز به مداوا دارد وقت ویزیت بگیرند.

آقای قهرمانی می‌گوید: این گربه را که گوشه پارکینگ خانه‌مان پناه گرفته بود پیدا کردیم، دهان گربه زخم شده و آبریزش هم داشت و چشم‌هایش هم ترشح می‌کرد. گربه‌ای که آقای قهرمانی حالا ناجی زندگی‌اش شده، داخل یک سبد مسافرتی است و خود را به دیواره‌های سبد قهوه‌ای‌رنگ می‌زند. قهرمانی به دستکشی که روی سبد گذاشته اشاره می‌کند و می‌گوید: ‌برای اینکه بتوانم گربه را از سبد خارج کنم مجبورم از دستکش استفاده کنم، آخه گربه مدام چنگ می‌زند.


بعد از گرفتن پذیرش نوبت ویزیت گربه خیابانی آقای قهرمانی می‌رسد، برگه پذیرش به نام و مشخصات فرد مراجعه‌کننده ثبت می‌شود. طبقه دوم بیمارستان 4اتاق معاینه، 2اتاق جراحی و 2سالن جراحی دارد. در طبقه سوم هم سالن آزمایشگاه و بخش میکروب‌شناسی قرار گرفته است.

قهرمانی بعد از دقایقی معطلی به اتاق معاینه می‌رود، دستکش‌هایش را دست می‌کند و گربه را روی میز معاینه می‌گذارد، خانم دکتر دامپزشک بعد از معاینه دهان گربه به او می‌گوید که هزینه درمان گربه 500هزار تومان می‌شود، غیراز این دندان‌های گربه هم نیاز به جرم‌گیری دارد.

بعد از آقای قهرمانی می‌پرسد که قرار است گربه را به خانه ببرد یا خیر؟ او می‌گوید: جایی برای نگهداری گربه در خانه نداریم و ترجیح می‌دهد گربه خیابانی را تا زمان اتمام مداوایش پانسیون کند. هزینه یک هفته پانسیون برای درمان گربه 900هزار تومان است.

بعد از اتمام معاینه آقای قهرمانی با پرداخت یک میلیون و 400هزار تومان به صندوق، گربه را به کارگر خدماتی می‌سپارد تا آن را به پانسیون که در طبقه منفی یک قرار دارد ببرد و بعد از یک هفته برای تحویل گربه مراجعه کند. در این طبقه بخش‌هایی هم برای حیواناتی که بیماری غیرعفونی و یا عفونی دارند درنظر گرفته شده است.

مرگ بی‌درد برای کلاغ زخمی
در سکوت شب‌های پایتخت، آقای بهرامی یک کلاغ زخمی را با خود به بیمارستان دامپزشکی آورده است. بال راست کلاغ شکسته و حالا داخل یک سبد قرمزرنگ منتظر زمان معاینه است.

بهرامی می‌گوید: موقعی که زباله‌ها را سر کوچه می‌گذاشتم دیدم این کلاغ پشت در خانه‌مان پناه گرفته و نمی‌تواند حرکت کند. ترسیدم اگر همانطور در کوچه بماند خوراک گربه‌های محله شود. دکتر دامپزشک بعد از معاینه اولیه کلاغ دستور انجام رادیولوژی بال‌های کلاغ را می‌دهد و می‌گوید: ‌بعد از انجام رادیولوژی می‌توانیم نظر بدهیم که بال‌های کلاغ قابل درمان هست یا نه، ضمن اینکه زخم بزرگی زیر بال کلاغ است که عفونی شده و باید این زخم هم درمان شود.

اتاق رادیولوژی در طبقه منفی‌یک بیمارستان است. بهرامی بعد از پرداخت 135هزار تومان هزینه رادیولوژی به همراه دکتر رادیولوژیست به طبقه منفی‌یک می‌رود، بعد از 10دقیقه تصویر رادیولوژی آماده شده و روی سیستم رایانه پزشک جراح می‌آید.

خانم دکتر جراح بعد از مشاهده تصویر رادیولوژی کلاغ زخمی می‌گوید: استخوان‌های کلاغ کاملا شکسته و قابلیت درمان ندارد، تنها راه درمانی که می‌توانیم برایتان پیشنهاد کنیم قطع بال سمت راست کلاغ است که 500هزار تومان هزینه دارد، ضمن اینکه عفونت در بدن پرنده ریشه دوانده و درمان این عفونت هم سخت است.

دکتر ادامه می‌دهد: کلاغ حیوان خانگی نیست که بتوانید آن را با یک بال در خانه نگه‌دارید و این نوع نگهداری بیشتر برای کلاغ زجرآور است، با وجود این برخی‌ها قبول می‌کنند که حیوان را با یک بال نگهداری کنند، شاید هم جاهایی مثل باغ پرندگان یا مسئولان پارک ساعی قبول کنند که این پرنده را با یک بال در کنار دیگر پرندگان نگه‌دارند.


کلاغ زخمی روی میز معاینه کمی راه می‌رود و درگوشه‌ای می‌نشیند، دکتر ادامه می‌دهد:‌ این کلاغ عفونت وارد بدنش شده و شکستگی‌هایش هم قابل درمان نیست، یکی از راه‌های دیگری که ما به مراجعه‌کنندگان پیشنهاد می‌دهیم این است که یا خودشان کلاغ را از این زندگی دردناک خلاص کنند و یا کلاغ را به ما بسپارند تا با مرگ بی‌درد حیوان را راحت کنیم.

بهرامی اما بعد از مدتی تعلل برای درمان یا مرگ بی‌درد کلاغ تصمیم می‌گیرد تا برای اینکه کلاغ بتواند بیشتر عمر کند تن به جراحی کلاغ دهد، زمان جراحی برای قطع بال راست کلاغ روز جمعه تعیین می‌شود و دکتر برای درمان عفونت بال کلاغ تا روز جمعه دارو می‌نویسد.

گربه تصادفی
منیره درحالی‌که یک بچه گربه را داخل کارتن کوچکی گذاشته، به همراه مادر مسنش روی صندلی‌های طبقه اول بیمارستان دامپزشکی تهران نشسته‌اند. او می‌گوید: 20روز قبل این گربه را در خیابان پیدا کردم، با ماشین تصادف کرده بود و نمی‌توانست راه برود.

از 20روز قبل تا الان 2دست گربه را گچ گرفته‌اند و دکتر گفته امروز برای باز کردن گچ دستش بیایم. من هم از صبح سر کار بودم و الان فرصت پیدا کردم تا به بیمارستان بیایم. دکتر کشیک بچه‌گربه را ویزیت می‌کند و دستور رادیولوژی می‌دهد تا ببیند استخوان‌های 2دست گربه جوش خورده یا نه، عکس رادیولوژی نشان از موفقیت‌آمیز بودن مداوای دست‌های گربه دارد. حالا نوبت باز کردن گچ‌هاست.

منیره سعی می‌کند گربه را روی میز آرام نگه دارد تا باز کردن گچ راحت‌تر انجام شود. اما شیطنت ذاتی گربه باعث می‌شود تا چندبار از زیر دست منیره سُر بخورد. بالاخره دست‌های گربه باز می‌شود. بچه‌گربه سعی می‌کند روی دست‌هایش بلند شود اما تلاش‌هایش چندان نتیجه‌بخش نیست. دکتر به منیره می‌گوید چون دست‌های گربه ‌مدت زیادی داخل گچ بوده، این حالت طبیعی است.


دکتر معالج می‌گوید: تعداد زیادی از مراجعه‌کنندگان ما افرادی هستند که حیوانات خیابانی که زخمی شده و احتیاج به مداوا دارند را به این بیمارستان می‌آورند. گربه‌های زخمی بیشترین تعداد این حیوانات هستند که معمولا با خودروها تصادف می‌کنند، در مرحله بعدی کبوترها و کلاغ‌ها هستند که معمولا یا بال‌هایشان شکسته و یا ساچمه به آنها اصابت کرده است که تعداد آنها در تابستان بیشتر است.

  همزمان که منیره به همراه بچه گربه از داخل اتاق معاینه بیرون می‌آید، از داخل اتاق کناری صدای جیغ یک گربه و همزمان صدای فریاد یک خانم بلند می‌شود. همه حواس‌ها به سمت اتاق معاینه جلب می‌شود. دکتر بلافاصله در اتاق را می‌بندد و یکی از نیروهای خدماتی با دستکش ضخیمی که در دست کرده با عجله وارد اتاق می‌شود.

بعد از دقایقی کاشف به عمل می‌آید که گربه مزبور برای تزریق واکسن به بیمارستان آورده شده که به محض تزریق از زیر دست پزشک فرارکرده و به صاحب خود که خانم جوانی است و پزشک معالج حمله‌ور شده است. رد پنجه‌های گربه روی دست‌ها و صورت زن جوان نمایان است، اشک زن جوان یک لحظه بند نمی‌آید و در عین حال مدام تکرار می‌کند که هیچ‌وقت موقع واکسن زدن این اتفاق نیفتاده و برای نخستین‌بار است که موقع تزریق واکسن گربه‌اش عصبانی شده است.

مداوای کبوتر به نیت پدر و مادرم
آقای نعیمی هم یک کبوتر را با خود برای مداوا به بیمارستان آورده، او می‌گوید: سر شب صدای برخورد چیزی را به پنجره خانه‌مان شنیدم. وقتی به بالکن رفتم دیدم این کبوتر خونین روی زمین افتاده و نمی‌تواند پر بزند.

نخستین کاری که کردم این بود که داخل قفسی که از قبل داخلش قناری نگه می‌داشتم، آب و دانه گذاشتم و کبوتر را داخل قفس کردم. نعیمی می‌گوید:‌ فکر نمی‌کردم کبوتر زنده بماند.

بعد از اینکه عکس رادیولوژی انداختیم مشخص شد یک ساچمه تفنگ بادی داخل بدن کبوتر است و استخوان بالش هم شکسته اما خوشبختانه دکتر جراح گفت که استخوان بالش قابل ترمیم است و ساچمه را هم می‌توانند از بدنش خارج کنند. او می‌گوید:‌ قرار است صبح اول وقت کبوتر را جراحی کنند، تا عصر هم می‌توانم حیوان را به خانه ببرم.

البته گفتند بلافاصله بعد از جراحی و به هوش آمدن کبوتر می‌توانم از بیمارستان مرخصش کنم اما خودم ترجیح می‌دهم تا عصر اینجا باشد و بعد برای ادامه درمان به خانه ببرمش. از نعیمی درباره هزینه درمان کبوتر می‌پرسم، می‌گوید: 135هزار تومان هزینه رادیولوژی بال‌هایش شد.

برای جراحی فردا هم گفته‌اند حدود یک‌میلیون و 700هزار تومان هزینه درآوردن ساچمه و مداوای استخوان بالش می‌شود. من همه این هزینه‌ها را به نیت پدر و مادر مرحومم انجام می‌دهم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha